Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audio och MIDI via TCP/IP.. standarder?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill överföra audio och MIDI (och eventuellt andra signaler) via TCP/IP. Finns det några standarder man kan använda sig av? Vad är mest spritt? Vill gärna använda något som andra personer har (gärna som är gratis) än att utveckla något eget som typ jag + tre andra kommer använda

Underlättar om det finns färdig programvara för PC (Windows/*BSD/Linux)

Open Sound Control (OSC) är det mest spridda systemet. Funkar över TCP/IP, men kan inte skicka ljud. Öppen standard som massor av program använder.

Jag tror att JACK till Linux kan skicka ljud och midi över ethernet, men jag är inte helt säker på det.

Till OS X finns det en hel del lösningar, Cycling74:s Soundflower, iMidi och JACK Tools OS X. Kan vara värt att titta på om du tänkt skriva något eget, för att se hur de löst samma sak.

Hittade det här också: Distributed MIDI Standard

JACK verkar ganska lovande. Måste kolla upp mer om det. Annars verkar iMidi också helt okej, tyvärr är det ju bara MIDI då.

Vilka standarder/program är vanligast då det gäller enbart Mac? Kanske skulle titta på en sån och reverse enginer:a skiten så den fungerar till andra OS.

iMidi funkar via Bonjour/Rendezvous/zeroconf, och det finns ju till Linux och borde inte vara omöjligt att göra något liknande. Det skapar en virtuell midiport som sen pratar över TCP/IP helt enkelt.

OSC är det vanligaste på Mac vad jag vet. JACK och Soundflower används nog mest för att skicka audio mellan program på samma dator.

Visste också att jag hade glömt bort något program: Plasq Wormhole, finns till både OS X och Windows. VST-plugg.

Jo Wormhole har jag kollat på. Det verkar riktigt bra. Problemet är bara att det kostar pengar. Jag vill inte bygga något som är kompatibelt med något skit som kostar pengar. Mjukvara ska vara gratis! Åtminstånde sådär pass enkla saker.

1
Bevaka tråden