Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen går på knäna med Logic Express, varför???

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 19:36

Jag har en iBook 1,2 ghz 768 ram där jag kör Logic Express. Jag är ganska besviken eftersom den inte fixar mer än några få effekter innan processorn börjar peaka och det hackar. Det är alltså processorn som går i taket, inte hårddisken, den klarar sig fint! Innan körde jag en PC AMD-XP 2,4 ghz 512 ram och Cubase SX2 och kunde göra i princip vad jag ville innan jag fick problem. Kan det vara något som inte stämmer i min dator?

För att vara lite mer specifik kör jag med ett "ESI QuataFire 610" ljudkort och 256 "1/0 Buffersize". Jag kör inte "24 Bit Recording" eller "Large Buffer Size" ikryssat. Borde jag ändra på någon av dessa inställningar?

Det märks speciellt på mjukvaruinstrument och vissa effekter. Jag använder mest effekterna och instrumenten som följer med Logic men även några gratis (trummaskin "Ritmo", Synt "daHornet", "Fish Filets" och "C3 Multi Band Compressor 1.2", den sistnämnda brukar dra en tredjedel eller fjärdedel av hela processorn när den är igång på utgången som mastringsplugg.

Det som får mig att misstänka att något är fel är bland annat artikeln i Musiker Magasinet nr6 2005 där de testar en mac Mini som ju är ganska nära prestandan hos min dator. Han lyckas köra en FARLIG massa instrument och effekter, långt långt mer än vad jag lyckas komma upp i.

Är det någon som vet hur jag ska göra? Vad kan vara fel?? Hjälp!!

börja med att testa öka bufferstorleken

Och testa att använda andra pluggar. Många gratiseffekter är inte särskilt effektivt skrivna, speciellt inte i jämförelse med Logics egna. Detta gäller tex C3.

Någonting måste vara fel. Jag har ingen koll på hur många effekter jag använder men brukar sällan gå i taket. Tittade lite snabbt på en låt nu och då har jag sammanlagt 11 effekter (fyra olika men samma effekt ligger på flera kanaler) och kör med en mjukvarusampler med ganska tunga samplingar, en hel del audiospår osv. Jag brukar dock använda mycket mer effekter och min dator är inte lika snabb som din (867Mhz 640MB RAM) så något är troligen fel.

  • Medlem
  • 2005-08-01 20:22

Har du satt processorhastigheten på Högsta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 20:29

Processorhastigheten står i högsta läget. Jag har testat att ändra bufferten till 512. Ingen nämnvärd skillnad. Det kanske är såhär det är då. Inget att göra åt. Konstigt att min PC funkade så bra. Körde nästan bara gratisplugins utan problem.

Någon som har tips på effektiva och välljudande effekter / mjukvaruinstrument som inte kostar en förmögenhet?

Vilket OS kör du på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 23:29

Jag kör OSX 10.4.2 Tiger

Jag har även problem med detta "Core Audio" vad nu det är? Alla andra program synkar klockrent med mitt ESI QuataFire 610 men logic bråkar ungefär varannan gång jag startar det, det bara hackar och knastrar och jag får upp felmeddelande att den har svårt att synca Audio och Midi eller nåt i den stilen. Om jag låter Logic stå på en stund så ordnar det sig oftast och börjar funka helt utan förklaring.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 13:49

Hur är din diskkonfiguration?

---

"du är aldrig bla bla bla"

  • Medlem
  • 2006-01-07 21:28

Jag har samma problem!! Klarar max 1 (!!) spår med effekt, helt sjukt. Och jag har den senaste dyraste PBn.. va e de frågan om?

Det ska inte vara så. Du borde kunna köra en hel del spår och effekter. C3 är i och för sig extremt resurskrävande även om den låter grymt. Personligen så brukar jag aldrig använda den förrän det är dags för premastring.
Min teori är att det har nånting med ditt ljudinterface och dess drivrutiner att göra.
Har du testat att köra med det inbyggda ljudkortet? Om inte processorn frestats på lika mycket då så har du felet där.
Det kan vara en god idé att avinstallera drivisarna till ESI-kortet, slänga plist-filerna som hör ihop med det, och sedan installera om alltihop. Du har väl senaste versionen av allt?
OSX ska vara 10.4.3.
Har du reparerat behörigheterna?

Jag har en 1ghz ibook och kör logic express utan några som helst problem. Tidigare på inbyggda ljudkortet, nu på ett motu 828mkII.

För att svara på en av dina frågor: CoreAudio är MacOSX's ljud-API, helt enkelt ett abstraktionslager mellan mjukvara och hårdvara. Där kommuniceras ljudet såhär:
Mjukvara (ex Logic) -> CoreAudio -> Drivrutin -> Hårdvaran

Detta är alltså till för att mukvarutillverkarna ska ha ett enhetligt system att arbeta emot, oavsett vad det är för ljudkort som används. Det samma finns för ex grafik (CoreImage och CoreVideo) med mera.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-28 21:19

Ska det va så?

Tar upp en gammal tråd. Är tämligen ny som Logic Express-användare. Kör LE 7 på en PB 1,5GHz G4 med 768 Mb RAM. Har ett externt M-Audio Mobile Pre USB ljudkort som jag kör igenom. Tyvärr tappar datorn orken ganska omgående när jag försöker lägga mina spår. Med Ez-drummer på en kanal och tre spår med mjukvaruinstrument så är det kört, datorn orkar inte mera. Har inte ens hunnit börja lägga in mina audiospår och livet känns tungt.... Är det bara att acceptera och börja samla mer pengar eller....? Någon som vet/har erfarnhet av att köra LE på liknande bestyckad maskin?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-28 21:57

Testa att göra samma sak med interna ljudkortet, Kårre. Det är allt som oftast ljudkortsdrivarna och för tajt ställda buffertstorlekar som sänker datorerna. Erfarenhet; ptja, körde LE7 på min iBook G4 / 1,2 Ghz / 512 Mb, inga problem... även helt OK prestanda när jag rewire-inkopplade Reason 3.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-28 22:58

OK, har testat att ominstallera och ladda hem senaste drivisarna till ljudkortet. Buffert-size hade jag redan ställd till 512. Ska prova lägga några spår nu och se vad lilla Macen säger. Tack för snabbt svar PF!

Hur gick det?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-11 21:05

Jaoo, bättre. Det funkar hyggligt nu och flyter på rätt OK för det mesta. Men ibland kan det börja klippa och hacka helt (för mig iaf) oförklarligt. Dvs jag kan spela upp en passage i en låt 5 gånger utan problem men den 6:e hackar det som f-n...:confused:
Stor skillnad mot hur det funkade innan är det ändå 4-5 spår med mjukvaruinstrument + några audiospår brukar flyta OK.

1
Bevaka tråden