Jag har en iBook 1,2 ghz 768 ram där jag kör Logic Express. Jag är ganska besviken eftersom den inte fixar mer än några få effekter innan processorn börjar peaka och det hackar. Det är alltså processorn som går i taket, inte hårddisken, den klarar sig fint! Innan körde jag en PC AMD-XP 2,4 ghz 512 ram och Cubase SX2 och kunde göra i princip vad jag ville innan jag fick problem. Kan det vara något som inte stämmer i min dator?
För att vara lite mer specifik kör jag med ett "ESI QuataFire 610" ljudkort och 256 "1/0 Buffersize". Jag kör inte "24 Bit Recording" eller "Large Buffer Size" ikryssat. Borde jag ändra på någon av dessa inställningar?
Det märks speciellt på mjukvaruinstrument och vissa effekter. Jag använder mest effekterna och instrumenten som följer med Logic men även några gratis (trummaskin "Ritmo", Synt "daHornet", "Fish Filets" och "C3 Multi Band Compressor 1.2", den sistnämnda brukar dra en tredjedel eller fjärdedel av hela processorn när den är igång på utgången som mastringsplugg.
Det som får mig att misstänka att något är fel är bland annat artikeln i Musiker Magasinet nr6 2005 där de testar en mac Mini som ju är ganska nära prestandan hos min dator. Han lyckas köra en FARLIG massa instrument och effekter, långt långt mer än vad jag lyckas komma upp i.
Är det någon som vet hur jag ska göra? Vad kan vara fel?? Hjälp!!