Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordning bland MP3:orna

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 21:58

Jag har för mig att det här diskuterades olika program för att hålla reda på MP3-filerna i sin dator. Jag har sökt och letat här med inte hittat tråden igen, så jag skulle behöva lite hjälp.

Min platform är PC och jag kör WinXP. Jag har Winamp (tänker inte byta) men det är lite för rörigt i Media Library och skulle behöva ett program med vilket jag kan gå genom varje katalog i mitt MP3-arkiv. Har provat iTunes, men det är minst lika omöjligt som i Winamp.

Tips?

Vad är det du vill göra exakt? Fattar inte riktigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 22:10

Haha! Jag missade verkligen att skriva det. Sorry. Får jag skylla på två dagars festande ..?

Jo, det jag vill göra är att tagga alla låtarna så att det är konsekvent. Idag heter några artister "Various" bara för att det råkar vara en samling och så vidare. Ingen höjdare direkt.

Har hittat detta 30-dagars program som jag nu provar:

Tag&Rename v3.2
http://www.softpointer.com/tr.htm

  • Medlem
  • 2005-07-31 22:11

MAC = Mpeg Audio Colection. Finns på download.com

Testa det. Där kan du katalogisera, söka mm. Även CDr och DVD

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 22:30

Nej, jag tipsar stenhårt på iTunes i alla fall råttan. Sorterar skitbra. Gör allt skitbra.

  • Medlem
  • 2005-07-31 23:10

Många som har problem med det här, verkar det som. Hur svårt kan det vara? Jag har närmare 100gb mp3 och det tar max några sekunder för mig att hitta en låt, utan konstiga hjälpprogram...

  • Medlem
  • 2005-07-31 23:10

Eller jag kanske missförstod problematiken, ser jag nu :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-07-31 23:20

Vaddå MP3? Tankar ni MP3?.. eller är det er EGEN musik? :hmmm:

Alltsammans är givetvis sånt som går att finna här på 99 musik

RF-Goa.mp3 bland annat (en av dom absolut bästa acid låtarna jag har hört)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-31 23:53

I den förra tråden rekommenderade jag denna, och gör det fortfarande:
http://musicbrainz.org/tagger/index.html

Ypperlig i mitt tycke.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 00:32

Jag håller med PF. iTunes är överlägset i alla väder (synd att det är lite tungt bara, nåväl).
Sedan ser jag till att taggarna är ok redan från början så slipper man allt var röra heter.

Jag taggade upp mina ca 12000 mp3or innan jag gick över till iTunes från WinAmp. Jag gjorde det systematiskt, skapade en ny mapp som jag kallade mp3-tagged och tog artist för artist, album för album, och flyttade de färdigtaggade mp3orna till den nya mappen. Varje album testade jag först om det gick med Musicbrainz och om inte det fungerade så tog jag Tag&Rename.

De taggar som jag anser vara ett måste är "Artist", "Albumnamn", "Låtnamn" och inte minst "Låtnummer" (utan låtnummer kan inte iTunes sortera låtarna i rätt ordning).

Ett tipps är att importera alla "samlingsplattorna" först i iTunes, sen markera alla filerna och sätta alla att de tillhör en samling. Sen imortera lite i taget och att man verifierar att det blev som man ville ha det. Jag låter till och med iTunes "Ordna mappen iTunes music" och det funkar bra för mig .

Om du inte vill köra iTunes eller WinAmp media library så är det väl bara att köra "Windows Explorer stilen"....
<Artist>/<Artist> - <Album>/<Artist> - <Album> - <#> - <Trackname>.mp3
det funkar rätt bra det med (men sökfunktionen i iTunes är underbar + stödet för samlingsalbum är också kanon)

jag har exakt samma problem fast med vinylskivor. vad gör jag då? skulle helst sortera de efter utgivningsår. tips på prog jag kan ladda hem?

Ursprungligen av outshape:

jag har exakt samma problem fast med vinylskivor. vad gör jag då? skulle helst sortera de efter utgivningsår. tips på prog jag kan ladda hem?

Hehe... kom att tänka på just detta nu när jag själv satt och fulsorterade vinylen i hyllan. En gammal kompis till mig, vi kan kalla honom Jäje, sorterade en gång i tiden sina vinyl efter vem som gjort omslaget. Eller så var det bara en dröm jag hade. Dock kan jag inte minnas om det var efter för- eller efternamn.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 11:58

outshape: Hyr en vinyl-samlar nörd från filmen High fidelity!
De gör det gratis!

*funderar på om dom faktiskt finns på rikgit*

Jag vill rekommendera varmt reel/jossystems "The Cool MP3 Database of the Future" (bara namnet gör att den vinner)

http://sourceforge.net/projects/coolmp3/

Musicbrainz tagger är nog det närmaste bra man kan komma i autotagning, men den gör oacceptablet horribelt massa fel när den kommer till min 60-gigs /mp3-punk/ ... verkar som det aldrig kommer synas på audioscrobbler vilken häftig käng jag lyssnar på, såvida jag inte vill tagga manuellt... suck

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 13:47

Har kört Tag&Rename i 10-11 dagar och kan inte annat än rekommendera programmet. Helt lysnade!

  • Medlem
  • 2005-08-13 12:40

haha... i-landsproblem... varför är ni så intresserade av mp3-taggar egentligen?!

Därför att våra mp3-spelare blir oanvändbara om inte filerna är vettigt taggade (iaf min iPod, har lagt många timmar på att få allt vettigt organiserat)

Rizzo: Tag&Rename var fruktansvärt bra! Tackar för tipset.

Outshape: du behöver en sån där liten Sony-robot som gör jobbet åt dig. Han kan säkert köra iTunes också.

Eller vänta, det är ju Sony. Då är han inte kompatibel med något. Skaffa en ASEA-robot istället. De är dessutom mycket snyggare.

Mycket bra det där programmet som sagt var... Jag ser att det verkar gå att spara ner en jpg bild i mp3:an oxå (bild på omslaget)? Stämmer detta?

Ursprungligen av zeblar:

Mycket bra det där programmet som sagt var... Jag ser att det verkar gå att spara ner en jpg bild i mp3:an oxå (bild på omslaget)? Stämmer detta?

Jo, men det ger dig nog mest problem om du taggar in för mycket dynga i filerna, keep'em clean. Kanske dom inte kan spelas i din DVD spelare för bildtaggen eller andra problem uppstår. Helst skulle man bojkotta ID3v2 taggen för den ingår inte i originalstandarden av mp3 formatet från fraunhofer, men den är ju så jäkla bra med all info man kan banka in
Jag har tonvis med taggade mp3'or men dom är ju såklart från mina egna cd-skivor som jag aldrig skulle komma på tanken att stoppa in i bil-cdspelaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 16:57

Zeblar: Det stämmer bra. iPoden kan visa det, och likaså Winamp

orkar knappt kommentera...men
→ kom ihåg var ni lägger gerjjerna så e det inga problem

kör ni tokarkiv på flera GIGas så tänker jag inte kommenTERRA - då jag kör CD-R och byter platter som jag vet finns på dem... jag lider heller inte av några problem på denna punkt

se mig som retroDox men va fasen det funkar ju!

1
Bevaka tråden