Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbelmoral till Cocoa?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur går det för er! Har projektet kommit igång och hur långt har ni i sådana fall kommit?

(En lite otålig 99macare!)

/JO

För er som inte kan vänta så borde det kanske gå att få igång Dubbelmoral i vMac på OS X. Kan ju också vara smidigt för att ta skärmbilder och annat.

ladda ner vMac

Om det blir nån port till X tycker jag helt klart att gubben bör hoppa runt på ´the dock´som någon föreslog, vore ju hur coolt som helst.

Kul att se Ingmar här, jag slösade bort otaliga timmar av min barndom med att ändra på grafiken i bl.a. Slime Invaders och Bachman i ResEdit.

[ 21 Augusti 2002, 17:13: Meddelandet ändrat av: buenoben ]

Jag skyndar långsamt. Tenta i morgon, sen kurs och en projektleverans. Ack om man hade hacktiden på kvällarna som jag hade förr. Nu är det godnattläsning i stället.

Med andra ord, jag puttar det framför mej just nu. Igen. Beklagar. Delvis är det Windows usla java-implementations fel, faktiskt. Hade den varit rätt gjord hade den där leveransen varit klar och jag kunde hackat på Macen i stället - som jag vill!

• Medlem
  • Lund
  • 2002-12-03 11:28

No stress, men hur går det?
Det har varit lite väl tyst under hösten.

Jag har precis blivit tipsad av en kompis om detta forum, som faktiskt var en nyhet för mig. Skoj att se att intresset för Dubbelmoral! lever så här tolv år efter mina och Steffes insatser...

Hursomhelst, detta är ju definitivt något som jag får hjälpa till lite med! Jag har precis pratat med Ingemar R per tellifån, och vi har kommit överens om att försöka göra en gemensam insats för att en riktig portning ska komma till stånd! Naturligtvis så fort som möjligt, men ni vet ju hur det är...

Jag ska genast gå och leta reda på källkoden, så får vi se hur framtiden utvecklar sig!

Ursprungligen av Anders Bjerkén:

Jag har precis blivit tipsad av en kompis om detta forum, som faktiskt var en nyhet för mig. Skoj att se att intresset för Dubbelmoral! lever så här tolv år efter mina och Steffes insatser...

Hursomhelst, detta är ju definitivt något som jag får hjälpa till lite med! Jag har precis pratat med Ingemar R per tellifån, och vi har kommit överens om att försöka göra en gemensam insats för att en riktig portning ska komma till stånd! Naturligtvis så fort som möjligt, men ni vet ju hur det är...

Jag ska genast gå och leta reda på källkoden, så får vi se hur framtiden utvecklar sig!

Som Anders skriver (2002) så fanns intresse både från honom och herr Ragnemalm. Men inte ett ord sedan dess, och jag må hålla med om att det lutar åt att källkoden för spelet nog hamnat i himlen efter en formattering eller liknande. Mina drömmar gick just i kras...

Underbart!

Dubbelmoral är kult, jag är ju uppvuxen med Dubbelmoral, det ska bli enormt kul att få lira det på den nya OS X burkarna!

Den bästa julklappen denna jul!

/M

Hittar Anders bara koden så är en Classic-version med fungerande ljud en smal sak, och OSX-portning är bra mycket närmare!

Väldigt skönt i så fall, för jag har haft en trasslig höst där en massa tid gick bort i diverse sjukor som barnen haft med hem från dagis, och allt obetalt hackande kommit i sista hand. Skulle vara roligt att fixa i alla fall en av kulgrejerna som bara borde göras.

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-03 14:22

Jaha...?

Vad händer?

Och vart har rockbandet tagit vagen?

[ 03. februari 2003, 14:23: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

Håller med angående dubbelmoral.Den gamla sortens 2-D-spel med roliga gubbar och kul ljud klår det mesta i dataspelsväg med sin humor. UPPDATERA! Ett annat kul spel är "Ingemar Stenmark". Åk mot korkad eller vass robot. Ett spel som jag letat ett tag är "Shuffleboard" där man kunde möta en del lustiga figurer. Sämsta motståndaren blev mer och mer onykter där han satt-läppjandes på dry martini-ohyggligt komiskt. Ett spel där man klädde av en dam-varefter hon börjar ställa ekivoka frågor går inte heller av hackor-fast jag minns ej vad det hette... kanske nån kan komma med tips!

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-27 12:56

Hon heter, eller spelet, MacPlayMate. Mycket styggt, har det på en dator här på jobbet, eleverna diggar henne stenhårt, he-he.

Och "Shuffleboard" heter Shufflepuck cafe, det har jag på nån cd hemma.

Törs man fråga hur det går med det här projektet då? Senast jag spelade Dubbelmoral var på det glada 90-talet...hade vart kul att få återuppleva detta! Speciellt nu när man är student...

//fredrik

Vet inte riktigt vad den här tråden gör i spelforumet, jag ska nog flytta tillbaka den till utveckling istället. (Eftersom den rör utveckling av spel, inte en diskussion kring ett spel).

Nå, hur går det? har koden hittats? (över två år sen senaste inlägget)

Två år, jösses! Jag har inte hört av Anders B sedan dess, så jag antar att koden är borta. Det är så synd, för jag hade troligen kunnat porta det på några timmar bara. En av mina studenter kom också ganska långt på en Dubbelmoral-klon för nåt år sedan (eller är det två?), men jag antar att han fått annan som går före. Var inte det i den här tråden? Ser det inte nu.

Sådär omedelbart tar jag INTE tag i det här (kursstart måndag, uff) men jag har en del idéer...

Från början tänkte jag implementera Dubbelmoral med SAT (mitt 2D-spelbibliotek) men det börjar bli så gammaldags och mossigt att det inte är rätt sak att göra nåt nytt i. (Vadå, är jag självkritisk? En liten aning kanske.)

Nej, jag vill göra nåt modernare, inte bara uppdatera tidiga 90-talet. Är man envis och jobbar bit för bit brukar man komma fram till slut och jag har jobbat en del bit för bit, på modernare spelmotor och sånt. Bland annat handleder jag en exjobbare vars arbete faktiskt kan komma till användning i de här sammanhangen. Det kan bli kul, men mer ska jag inte säga just nu...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Två år, jösses! Jag har inte hört av Anders B sedan dess, så jag antar att koden är borta. Det är så synd, för jag hade troligen kunnat porta det på några timmar bara. En av mina studenter kom också ganska långt på en Dubbelmoral-klon för nåt år sedan (eller är det två?), men jag antar att han fått annan som går före. Var inte det i den här tråden? Ser det inte nu.

Sådär omedelbart tar jag INTE tag i det här (kursstart måndag, uff) men jag har en del idéer...

Från början tänkte jag implementera Dubbelmoral med SAT (mitt 2D-spelbibliotek) men det börjar bli så gammaldags och mossigt att det inte är rätt sak att göra nåt nytt i. (Vadå, är jag självkritisk? En liten aning kanske.)

Nej, jag vill göra nåt modernare, inte bara uppdatera tidiga 90-talet. Är man envis och jobbar bit för bit brukar man komma fram till slut och jag har jobbat en del bit för bit, på modernare spelmotor och sånt. Bland annat handleder jag en exjobbare vars arbete faktiskt kan komma till användning i de här sammanhangen. Det kan bli kul, men mer ska jag inte säga just nu...

Jag gillar verkligen ditt SAT, Ingemar! Jag har dessvärre inte kommit längre med mitt pascal-programmerande än att leka lite (tiden som saknas), men jag gillar verkligen dina bidrag till mac-utvecklingsvärlden. Satt faktiskt precis just nu och läste på http://www.think-pascal.org/ , mycket intressant! Har en gammal PowerBook 180 som jag spelar på ibland, av nostalgiska skäl, Ingemars Skiing Game, bert, osv., skulle vara kul att någon gång lyckas utveckla någonting själv till den maskinen!

Kul att höra, statemachine! Tyvärr är den där sidan "frusen" för mitt lösenord funkar inte. Trist att inte kunna uppdatera. (Till på köpet har samma sak drabbat min Lysatorsida, där jag har spelen, men det ska gå att lösa när jag väl träffar rätt person.)

Bland högen av "vill göra" finns att göra SAT som baseras på OpenGL. Jo, jag vet att det finns en del 2D-libbar redan, men jag gillar SAT-gränssnittet och konceptet, att det ska vara lite "kick-start-känsla" där man har lite defaults att stödja sig på medan man startar. Dessutom vore det ju härligt att kunna köra in koden från de gamla 2D-spelen, och in med lite uppfräschad grafik och pang, snyggare, mer skalbart och modernt. (Nåja, "pang" är väl lite att ta i.) Mitt 3D-bibliotek är lite efter samma linjer. Och någonstans i det där tänkte jag att lite nytolkningar av gamla klassiker kan få plats.

• Medlem
  • 2005-10-21 03:13

Haha, vilken rolig tråd om klassikerspel.

Jag säger bara "uff da".

• Oregistrerad
  • 2005-10-25 16:23

nå? jag skaffar mac snart så kan ingen ändå lyckas med att fixa till spelet!

Anders är tydligen inte riktigt galen nog att ta tag i gamla synder och göra dem värre, men det är nog jag. Allvarligt talat, när man undervisar i grafik så behöver man göra lite olika slags projekt för att vidareutbilda sig lite, och det är min tanke. På nåt sätt!

Dubbelmoral åt folket! Varför ska makthavarna ha monopol på det?

Senast redigerat 2005-10-26 23:19
  • Medlem
  • 2005-10-27 07:30

Ingemar, du resonerar helt rätt. Wörd!

Skönt att veta att det ljus i Mactunneln. Tack Ingemar! Hoppas det kan bli något till slut.

Tillbaka från den kalla hårdheten

> Anders är tydligen inte riktigt galen nog att ta tag i gamla synder och göra dem värre, men det är nog jag.

Ha! Ska vi slå vad, Ingemar?

Vad hände egentligen där för tre år sedan? Varför svarade jag aldrig? Hittade jag inte källkoden?

Faktum är att jag fick nys om denna tråd och hade mitt samtal med Ingemar tre dagar efter att jag blev utbränd i december 2002. Ni som har varit med om detta vet vad jag talar om - det är inte så speciellt kul... Man har liksom inte ork att ens ta tag i såna saker som att gå och andas samtidigt. Än mindre att sätta sig ner och börja hacka på stora hobbyprojekt, hur härliga de än må vara. Blotta tanken på arbetet med ett eventuellt portningsprojekt blev mig övermäktigt just då. Och sedan föll det åter i glömska för mig, tills jag nyligen hörde att diskussionen vaknat till liv igen på 99Mac. Hav därför överseende med min frånvaro, det var inte riktigt meningen...

Tja, vad ska jag säga? Det är ju oerhört roligt och smickrande att höra så mycket glada omdömen om en av ens gamla ungdomssynder. Min naturliga reaktion borde kanske vara att genast släppa iväg källkoden till vem som än ville porta den, kan man tycka. Men jag känner inte riktigt så. Att porta Dubbelmoral! rakt av så att det gick att köra på en Macskärm vore säkert en nostalgitripp som räckte för många. Dock känner jag att det vore lite väl enkelt för mig som upphovsman att göra nåt sånt. Det handlar väl lite om att värna lite om sin egen baby här, samtidigt som man kanske vill erbjuda lite nytt.

Idén med en portering är ju delvis att man ska kunna erbjuda en gammal produkt åt en annan och större målgrupp. Vi fick redan under tidigt 90-tal påhälningar av några killar som ville porta spelet till Amiga! Jag har ju förstås själv haft egna tankar på portningar genom åren. Sedan 98 har jag väl mest haft tankarna åt Javahållet.

I vår är det studentkarneval i Lund igen (den inträffar vart fjärde år - huga, nu är det snart 16 år sedan vi skrev det där spelet). Eftersom jag fortfarande har vissa beröringspunkter med Lund (sitter dagligen och hackar mjukvara på Ericsson Mobile Platforms) och studentlivet har jag haft lite kontakt med de som håller i karnevalen i vår. Det finns nu en egen karnelvalsdataspelssektion, som har tagit upp kampen med tidigare alster. Men vi har också pratat om en mobil variant av Dubbelmoral!

Detta är min vision: att i maj månad kunna erbjuda en Javavariant av det gamla spelet, för nedladdning till mobiltelefon. Mobilerna av idag erbjuder ungefär de möjligheter som vi hade när vi hackade Dubbelmoral! 1990, så både utveckandet och upplevelsen av att spela spelet kan i någon mån likna det som gällde då. Det gäller ju att vara retro i alla avseenden... En Javavariant kan ju dessutom vara enklare att porta vidare till andra plattformar.

Jag hittade faktiskt koden -02 efter kontakten med Ingemar. Hittade även en massa annat smått och gott - ljudfilerna i mindre brusiga versioner, en uråldrig PageMakerfil till manualen etc. Hoppas bara att jag kan hitta detta igen. Det blir betydligt enklare att göra nyimplementationen då. För det är det som är aktuellt - jag vill inte göra en ren portning i nuläget. Om jag av olika anledningar falerar i mina strävanden kan jag eventuellt tänka mig att släppa vidare koden för portning till MacOS X senare i vår, men som upphovsman vill man som sagt styra lite över processen själv...

Jag är numera en lätt upptagen familjefar som kommer att göra detta på lediga stunder. Därför känns det viktigt för mig att poängtera att jag inte LOVAR något. Jag hoppas, men kan inte LOVA att det blir som jag skriver ovan. Jag lägger november på att göra nån typ av tidsuppskattning av arbetet som behöver göras. Återkommer i frågan.

/Anders.

• Medlem
  • 2005-11-10 15:09

Oj. Då önskar jag dig bara lycka och tur. Mäktigt!

Förstår dig fullt ut. Jag gjorde en semi-vägg-variant där det mesta yttrade sig i fysiska symptom (som förlorad syn på höger öga och liknande). Det kommer sitta i resten av livet, och det är inget man är nöjd med direkt. långa dagar ska man försöka göra så sällan som möjligt.

Roligt att se att intresse finns från din sida att ta tag i detta igen. Ser med spänning fram emot din nästa statusuppdatering.

Knuffar upp tråden, ett och ett halvt år efter senaste inlägg.

Kom det något Dubbelmoral i något annat format till slut?

Om Anders vill släppa koden så långt som till en rak portning så fixar jag det, det går fort (med reservation för att springa på skrivbordet).

Annars ligger det i en lång kö av saker som vore kul att göra, men nyttoprojekt och barn går före. Att omimplementera någon annans skapelse är ju inte så jättekreativt, det är ju ändå Anders grej.

Bevaka tråden