Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är BFD?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härryda
  • 2005-11-18 15:35

Har sett ett program från fxpansion som heter Big Fucking Drum. Jag älskar att programmera trummor och funderar på att konsumera det fastän jag är en fattig student. Har lyssnat på looparna från deras hemsida och det låter grymt och bra, som levande trummis sitter och lirar. Tyvärr finns inget demo på det.

Är det värt att köpa för ca 3500 eller finns det några substitut till det??

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 15:44

Ja, dfhs @ Toontrack
Det går mycket smak å tycke på vad som låter bäst. BFD eller dfhs. Där är det bara du som avgör vilket som låter bäst. Men rent funktionsmässigt så är dfhs ljusår bättre. Dessutom så finns det ett dfhs som heter custom & vintage. Med mer och bättre ljud. Men kolla in allt som finns på toontrack å bilda din egen uppfattning. Kolla även in deras Tutorial som finns där.
Båda kostar 2495:- stycket. MEN det finns ett julerbjudande från luthman. Köp båda för 2995:- HÄR

Vilka funktioner saknar BFD som DFH har?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 16:02

Massor. Nu minns jag inte riktigt. Har avinstallerat BFD för länge sen. Men poängen med dfhs är att det ska låta så äkta som möjligt.
Det är det närmsta du kommer ett riktigt trumset ljudmässigt.
Poängen med dfhs är själva bounceningen.
1# Du programmerar alla trummorna i hela låten tills du tycker att det låter bra
2# "Spelar in" alla slag med recordknappen i dfhs
3# Bouncar ner alla spåren i valfri mapp.
Det är här poäng två, man talar om hur mycket trummorna ska läcka in i varandra (bleeding). Gör man inget så läcker det precis som om du hade spelat in ett riktigt trumset. Sololyssna exempelvis på virveln och du hör hur det läcker från typ hihat och bastrumma.
Vill man ha en total separation på virveln så ser man till tll att dra ner alla reglarna på i dfhs på just virvelmiken. Dock inte virvelmiken
Det kan ta några bounceningar innan man är nöjd. Och alla inställningarna går att spara. När man har bounceat ner allt så är det bara att importera alla alla audiofilerna till varsit audiospår. Då får man med alla trummorna på varsin kanal. plus överhäng, ambience, underskin, sejjarskin. Beroende på hur du har valt.
Sen är det bara att bypassa själva dfhsmotorn och bara köra på audiofilerna i arrange. Skulle det vara så att nåt låter skit så är det bara att bounca om.

Om man är kass på att ställa trummljud och vill att det ska låta dunder & brak om trummorna så är dfhs inget att ha. Då ska man köra på BFD. Men gillar man att pula å mixa trummljud så är dfhs det ultimata man kan ha.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2005-11-23 01:47

Vettifan om jag vill få det att låta så rent som det gör i DFH.
Jag producerar och pillar mycket med bigbeat och liknande och är ganska erfaren av att programmera trummor.
Gillar mycket gammal funk och dylikt som vi "samplebaserade artister" stjäl ifrån.
Det är det krispiga trumsoundet jag vill åt som tydligen spelas in endast med två overhead mickar in på en rullbandspelare.
Kan man flytta omkring mickarna i DFHS eller välja storleken på rummet man spelar i? I sådanafall blir det DHFS.
Jag har tillgång till rullbandspelare och andra analoga prylar som smutsar till ljudet så på det sättet kan jag iaf få in smuts i beatet.

nej man kan inte virtuellt flytta mickarna i dfhs.
man kan däremot ställa om "ambience" mickarnas fördröjning, dock inte grafiskt utan genom att ange ett värde mellan 0-10ms.

till skillnad från diplomatiska killwithskill ( ) vågar jag påstå att BFD låter som uppmickade kuddar, med mer eller mindre "rumsklang".
HH + Cymbaler låter riktigt j-la illa!
du behöver givetvis inte lita på mig utan lyssna själv.

i DFHS får du, efter bounce, lika många separata wav-filer att jobba med som om du spelat in ett konventionellt trumset. alla filer i mono förutom OH och Ambience som båda, såklart, är i stereo.
samlitga filer helt okranade.

så med andra ord saknar BFD realism, bra ljud och flexibilitet i jämförelse med DFHS.

1
Bevaka tråden