Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att installera Ubuntu

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 11:12

Okej Zwopper, du har gjort mig nyfiken. Och nu har jag bränt en image på Ubuntu 5.10. Hur gör jag, enklast, snabbast? Jag orkar inte läsa den knastertorra texten på alla htmldokument som ligger på CDn. Linux behöver partitionerna /boot... och vad? Rekommenderade storlekar? Snabbinfo vore kool!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 11:16

Pyser iväg med CDn i fickan, target: gammal PC!

Har för mej att den sköter sånt tämligen automagiskt.

Du behöver nog inte mer än en partition hursomhelst, swappartitionen löser den väl på annat sätt numer?

det enklaste är att ta bort en partition så det blir ledigt utrymme
sen kan du välja att använda det största lediga utrymme på disken så sköter ubuntu partitioneringen av det själv.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 13:00


Hakuuna Matata!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 13:04

www.ubuntulinux.se
Ja, den sköter allt automagiskt, jag rekomenderar Reiser FS istället för EXT3 dock...
Dessutom rekomenderar jag också: Automatix & Easy Ubuntu

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 14:04

Wojwoj, jag är igång nu. GJorde typ ingenting. Men det tog en herrans tid att installera. Snyggt är det, påminner inte så lite om MacOS X det här. Ska bara hitta lite kul program...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 14:07

http://www.ubuntulinux.se/node/213
Slå på "Universe" & "Multiverse" förråden i Synaptic, så kommer det formligen att _välla_ in program!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 14:08

...om du är GUI-freak, hämta "Gnome Art Manager"!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 14:08

"Welcome to the tribe!"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 15:38

Thanks, sitter hemma hos mina föräldrar å klickar runt. Rätt trevligt OS faktiskt. Ganska krävande rent CPU-mässigt, går halvtungt. Men datorn jag har (fått! Tack!!!) är en PIII / 450 så det är klart... Tankar hem lite nya grejer nu, använde helt enkelt Add Applications. Annars är allt på svenska, å ingen konfigurering har jag behövt göra. DVD-filmer verkar den inte vilja spela upp, ska jag pytsa in VLC för det?

Ubuntu är ju helt enkelt suveränt, bra os i botten (debian) och lagom mycket program. Det behöver inte vara segt på gamla datorer man kan använda en lite mindre krävande fönsterhanterare, http://xwinman.org vad man förlorar då är ju sånnt som Gnome tar hand om annars.

<DVD-filmer verkar den inte vilja spela upp, ska jag pytsa in VLC för det?>

Har inte totem stöd för dvd?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 16:00

Jo, jag kan typ se mapparna på DVD-skivan men att spela upp funkar inte.

www.betapet.com funkar inte heller som den ska...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 17:39

...ssv kör in Automatix & Easy Ubuntu - se tidigare inlägg, så löser det _alla_ beskrivna problem...
...& ett par till!

För de som är intresserade att testa ubuntu, men inte vill installera det, finns även en live-cd att tanka (eller beställa gratis).

z: ..även prestandan?

Fluxbox är annars snyggt, snabbt och lättanvänt.. och fungerar jättebra på min 166MHz:are.

Härligt måste testas! Kanske något för Nano-ITX datorn när jag fått tag på ett sånt mobo.
Zwopper: Kan ni ta in Nano-ITX och hur mycket kostar det?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 22:02
Ursprungligen av GlobalMotion:

Härligt måste testas! Kanske något för Nano-ITX datorn när jag fått tag på ett sånt mobo.
Zwopper: Kan ni ta in Nano-ITX och hur mycket kostar det?

Kasta ett mail till anders@anderssondata.se så ska jag kolla upp priset imorgon.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-06 21:17
Ursprungligen av GlobalMotion:

Härligt måste testas! Kanske något för Nano-ITX datorn när jag fått tag på ett sånt mobo.
Zwopper: Kan ni ta in Nano-ITX och hur mycket kostar det?

...som du sagt själv - dåligt i lager...
Jag återkommer...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-04 19:11

Intryck: Har kört det en stund nu. Det kan inte ALLS mäta sig med t ex MacOS X, detta känns "värre" än Apples beta på OS X. Men jag älskade den, så jag gillar iaf detta, perfekt på en PC man inte har så mkt planer för annars. Men saker funkar inte "out of the box" som på en Mac t ex, så att jämföra med OS X går inte alls. Tycker vår käre Zwopper gjort det några gånger. Det är inte heller lika bra som Windows XP; XP är mkt mer uppvuxet. Flash funkar t ex inte klockrent under Ubuntu (se om Betapet ovan, även sett fler sajter som inte är klockrena). Men... det är kul och det är lite nybyggar/betakänsla på det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-04 20:38
Ursprungligen av PF:

Intryck: Har kört det en stund nu. Det kan inte ALLS mäta sig med t ex MacOS X, detta känns "värre" än Apples beta på OS X.

Du kanske ångrar lite nu att du slängde ut Solaris då...? :kaaaka!:
Eller var det kanske Win98 som rök?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-06 22:57
Ursprungligen av Frebrik:

Du kanske ångrar lite nu att du slängde ut Solaris då...? :kaaaka!:
Eller var det kanske Win98 som rök?

Jag körde hårda metoden och formaterade allt. Men det här med Linux kanske inte riktigt är min grej. Att kompilera programmen på maskinen, visst, bra om man kan. Men jag vet inte om jag riktigt är typen för det... Fast gränssnittet ser rätt trevligt ut annars.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-04 22:03
Ursprungligen av PF:

Intryck: Har kört det en stund nu. Det kan inte ALLS mäta sig med t ex MacOS X, detta känns "värre" än Apples beta på OS X. Men jag älskade den, så jag gillar iaf detta, perfekt på en PC man inte har så mkt planer för annars. Men saker funkar inte "out of the box" som på en Mac t ex, så att jämföra med OS X går inte alls. Tycker vår käre Zwopper gjort det några gånger. Det är inte heller lika bra som Windows XP; XP är mkt mer uppvuxet. Flash funkar t ex inte klockrent under Ubuntu (se om Betapet ovan, även sett fler sajter som inte är klockrena). Men... det är kul och det är lite nybyggar/betakänsla på det hela.

...laddade du ner Automatix & Easy Ubuntu & har fortfarande de här problemen?

Kör Ubuntu på min stationära och igår installerade jag Kubuntu på min laptop... Måste säga att KDE versionen är stabilare... Grymt bra distro!
nån som provat wine+cubase eller fl studio???

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-14 23:25
Ursprungligen av Nospeak:

Kör Ubuntu på min stationära och igår installerade jag Kubuntu på min laptop... Måste säga att KDE versionen är stabilare... Grymt bra distro!
nån som provat wine+cubase eller fl studio???

Kubuntu är ju Ubuntu med KDE som fönsterhanterare, så hur det skulle kunna vara stabilare förstår jag inte...
Men en smaksak är det!
Wine funkar finnemang med mitt Cubasis iaf, har inte provat med Cubase dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-14 22:53

Jag skulle just hitta en kul musikapplikation, och gjorde även så - Ardour. Dock!

På programmets hemsida står: "If you have not used Linux before, the Ubuntu and Debian distributions are not recommended if audio is your primary goal. These distributions work well for many non-audio oriented users, but they tend to cause many problems (particularly related to initial setup) for users aimed at using applications like ardour."

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-14 23:23

...jag tog hem Ardour med Synaptic & fick det att funka direkt.
Installerade du med Synaptic?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 13:08

Jehopp, det var väl lite skoj att testa Linux en stund iaf. Det gick väldigt segt på den gamla PCn, skulle kunna tänka mig köra det på en snabb maskin om jag sattes in i hur Wine funkar så man kan köra windowsapplikationer. Nu formateras DG, den gamle, en finfin Dell Dimension XPS 1450 (note to self: sök på nätet om denna modell). Den kommer att husera Win 98 som väl är det gränssnitt som får maskinen att kännas minst långsam. Gissar jag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 13:25

Hehe, att se 98:an igen känns som att resa bakåt i tiden. Den är trygg och fulsnygg som en Volvo 740...

Bevaka tråden