Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

powerbook stänger inte av i Mac OS 9.1

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2003-02-05 10:46

Jag har en Powerbook 3400c system 9.1 som plötsligt fått för sig att ej koppla ner när jag markerat stäng av. den påbörjar men fullföljer ej och allt låser sig. Enda sättet at få stängt av är att dra ur batteriet.
Körde skivkontrollen men den hittar inga fel.
Tacksam för tips och förslag till lösningar.
Vill även gärna ha tips om var på nätet jag hittar en bruksanvisning på hårdvaran.
Hälsn/ Göran
[email protected]

[ 05. februari 2003, 17:04: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Medlem
  • 2003-02-05 10:52

Börja med att starta utan tillägg, hålla ned shift vid uppstart, och se om problemet kvarstår. Det verkar som att den inte kan avsluta något program, och därför inte kan stängas av.

Testa "Quit Application CM" (finns på Versiontracker). Det är en ContextualMenu-plugg som ger dig möjlighet att avsluta även vissa dolda bakgrundsprogram, som kanske knasar till det. Ta då alltid "Quit All apps & background apps) innan du ska stänga datorn. Kanske funkar.

Minns att det finns även ett likadant program som är en Inställningsrad-plugg. Den hade jag på OS9-tiden, och den var toppen!

Låter som ett Mac OS Classic relaterat problem, flyttar tråden till forumet för Mac OS Classic

/c, moderator

1
Bevaka tråden