Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny switcher med knappfrågor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-01 01:01

Hej,

efter år av lurkande här på 99mac så har jag nu blivit switcher. Jag kommer inte direkt byta helt till Mac (pga jobb med Linux) men jag har iallafall tag ett litet steg genom att köpt en Mini Mac.

Det har gått bra i stort med nya favoriten (ibland sitter man bara o stirrar på hur snyggt det är) men här är några grejer jag stött på under de första dagarna!

1. Fick för mig att ändra om tangentbordets mappning, byta plats på option och äpple... Tror att mitt Logitechtangentbord "feltryckt" och efter ändringen satt "Alt-Tab-känslan" där (svårt o ändra på 15 års vana). Men då vart det rätt så ovant med andra kombinationer, mer specifikt att CTRL+N betyder "nytt whatever", det verkar vara Kringla+N på OSX.... Vad som händer för mig då är ju att "Alt" i Alt-Tab blir samma sak som "CTRL" i CTRL+N och det är jag inte van vid... hur gör ni andra som är multi-OS-användare? Mappar ni om eller lär ni er nytt?

2. Finns det tangentbords-snabb-knapp för "continue" knappar och andra knappar i dialoger ?

3. Installation av program är lite mystisk för mig som nybörjare, men jag laddade t ex ner Firefox och fick ner nåt som heter .dmg... Klickar man på den dyker en "bild" upp, verkar vara installationsdialogen. Man ska alltså bara släpa iväg ikonen??? Men vart, till sin hårddisk, till desktop eller kanske till "appliations" mappen? Jag tror jag installerat "dubbla" Firefox då jag har både Firefox under /Applications men också någonting på Desktop! Där ligger nu något som kategoriseras "volym" och ser ut som en hårddisk med Firefox loggan påmålad. Den syns inte i filsystemet under Desktop och verkar vara av samma typ som "Macintosh HD".... ska den verkligen vara där?

4. Jag har en HP PSC 750 printer/scanner combo och printern hittades, men ingen scanner. Jag installerade drivisar från HP och även scannern funkar nu... nu ser jag HP processer som är för PowerPC och jag undrar om det finns generalla drivare för printer/scanner för Intel som skulle vara mer lämpade för Intelmac?

5. Ska inte Home och End knapparna funka i TextEdit? Fann http://www.99mac.se/mac-os-x/76583-10-i-topp-fragor-angaende-mac-os-x.html#post584885 men betyder det att Home och End inte används alls i OSX?

6. Hur gör man Alt-Tab inom applikation (brukar vara CTRL+Tab)??? Typ nästa fönster i Firefox? ...eller är det olika i olika appar? (hittade inte i kort-kommando guiden i http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/86669-oversikt-av-kortkommandon-i-os-x.html#post615488 )

Oj vad många knappfrågor det blev...

Tack på förhand
/Anders

Ursprungligen av anders5737:

1. Fick för mig att ändra om tangentbordets mappning, byta plats på option och äpple... Tror att mitt Logitechtangentbord "feltryckt" och efter ändringen satt "Alt-Tab-känslan" där (svårt o ändra på 15 års vana). Men då vart det rätt så ovant med andra kombinationer, mer specifikt att CTRL+N betyder "nytt whatever", det verkar vara Kringla+N på OSX.... Vad som händer för mig då är ju att "Alt" i Alt-Tab blir samma sak som "CTRL" i CTRL+N och det är jag inte van vid... hur gör ni andra som är multi-OS-användare? Mappar ni om eller lär ni er nytt?

Jag har lärt mig nytt. (och i samma veva så trycker man fel på alla andra datorer...)

Ursprungligen av anders5737:

2. Finns det tangentbords-snabb-knapp för "continue" knappar och andra knappar i dialoger ?

Enter och Escape ska funka har jag för mig.

Ursprungligen av anders5737:

3. Installation av program är lite mystisk för mig som nybörjare, men jag laddade t ex ner Firefox och fick ner nåt som heter .dmg... Klickar man på den dyker en "bild" upp, verkar vara installationsdialogen. Man ska alltså bara släpa iväg ikonen??? Men vart, till sin hårddisk, till desktop eller kanske till "appliations" mappen? Jag tror jag installerat "dubbla" Firefox då jag har både Firefox under /Applications men också någonting på Desktop! Där ligger nu något som kategoriseras "volym" och ser ut som en hårddisk med Firefox loggan påmålad. Den syns inte i filsystemet under Desktop och verkar vara av samma typ som "Macintosh HD".... ska den verkligen vara där?

Ja, man ska bara dra ikonen till vart man vill ha den, förslagsvis till mappen "Applications" (om man nu kör systemet på engelska). Det som ligger kvar på skrivbordet är den monterade Image-filen. (En .dmg är ungefär som en ISO-fil). Det finns ingen anledning att ha kvar den, så det är bara att avmontera! (Dra till papperskorgen/högerklicka välj mata ut/markera och tryck äpple+e/terminalkommando)

Ursprungligen av anders5737:

5. Ska inte Home och End knapparna funka i TextEdit? Fann http://www.99mac.se/mac-os-x/76583-10-i-topp-fragor-angaende-mac-os-x.html#post584885 men betyder det att Home och End inte används alls i OSX?

Jag vet inte om just knapparna, men jag använder äpple+pil för att få samma effekt. Sätter sig i ryggraden efter ett tag.

Ursprungligen av anders5737:

6. Hur gör man Alt-Tab inom applikation (brukar vara CTRL+Tab)??? Typ nästa fönster i Firefox? ...eller är det olika i olika appar? (hittade inte i kort-kommando guiden i http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/86669-oversikt-av-kortkommandon-i-os-x.html#post615488 )

Ingen aning, men det finns en funktion för det i Exposé. Hittade något här förresten.

Ursprungligen av anders5737:

Oj vad många knappfrågor det blev...

Det är lugnt. Välkommen hit!

1. Jag anpassar mig. Inte layouten. Efter några svordomar börjar det sitta.

3. Detta tål att repeteras då många har problem i början. Kör inte apps från volymen som dyker upp! Kopiera (dra) till Applications (om du inte kan försvara en annan placering). När applikationen kopierats dit den ska är både .dmg-filen och volymen överflödiga och ska/kan kastas respektive ejectas.

6. Den här är suverän -> http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch
Jag tror att den ger dig det du söker men är samtidigt mycket mer komplicerad än en enkel alt-tab bland de övriga OS X kortkommandona.

Bra med knappfrågor då man kan lära sig antingen nytt eller repetera gammalt. Tycker jag! Välkommen!

Ursprungligen av John Stalberg:

1. Jag anpassar mig. Inte layouten. Efter några svordomar börjar det sitta.

6. Den här är suverän -> http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch
Jag tror att den ger dig det du söker men är samtidigt mycket mer komplicerad än en enkel alt-tab bland de övriga OS X kortkommandona.

Tyckte iden var väldigt bra, men då de tar 5-6 sek för menyn att komma upp när man har mer än 10 program /fönster igång så blir de rätt så värdelöst..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-01 04:32

Senaste MacWorld hade en artikel med dom vanligaste nybörjarfelen man gör på Mac. Tips är att du köper den och kollar igenom den var hyfsat bra.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-07 00:35

Vet inte om det stod på den där länken som postades, men att byta mellan fönster och dokument inom ett program gör man med cmd + <.

Angående knappar i dialoger: det brukar finnas en helblå knapp. Det är default-knappen, som aktiveras om du trycker enter. Sedan har någon knapp en tunn blå ring runt sig, den aktiveras med space, och går att flytta med tab (baklänges med shift + tab). Ibland aktiveras det som avbryter dialogen, t.ex. "abort" eller "cancel" med escape, men det är inte helt konsekvent.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-07 10:22
Ursprungligen av HannesP:

Vet inte om det stod på den där länken som postades, men att byta mellan fönster och dokument inom ett program gör man med cmd + <.

Angående knappar i dialoger: det brukar finnas en helblå knapp. Det är default-knappen, som aktiveras om du trycker enter. Sedan har någon knapp en tunn blå ring runt sig, den aktiveras med space, och går att flytta med tab (baklänges med shift + tab). Ibland aktiveras det som avbryter dialogen, t.ex. "abort" eller "cancel" med escape, men det är inte helt konsekvent.

Kan tilläggas att man väl också i vissa (Cocoa?) program kan trycka på knappar med äpple+första bokstaven i knappens namn. I Thunderbird (som ju är XUL-baserat) verkar i stället cmd+bokstav göra detta, t.ex. cmd+d för "discard".

  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 08:10

OK, jag börjar få till det nu... Jag kör Äpple-Tab mellan appar och Äpple + < (pipe knappen) (som stog i länken) inom appar så det funkar OK. Tack alla.

Ursprungligen av anders5737:

5. Ska inte Home och End knapparna funka i TextEdit? Fann http://www.99mac.se/mac-os-x/76583-10-i-topp-fragor-angaende-mac-os-x.html#post584885 men betyder det att Home och End inte används alls i OSX?

Om man kommer från Linux-hållet kan det vara bra att veta att en del readline/emacs-kommandon fungerar i alla textfält i Mac OS: Ctrl-A och Ctrl-E för Home och End, Ctrl-K och Ctrl-Y för Kill och Yank (som använder en helt egen urklippslåda).

/Erik

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-26 23:33
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Om man kommer från Linux-hållet kan det vara bra att veta att en del readline/emacs-kommandon fungerar i alla textfält i Mac OS: Ctrl-A och Ctrl-E för Home och End, Ctrl-K och Ctrl-Y för Kill och Yank (som använder en helt egen urklippslåda).

/Erik

Då är det också värt att notera att det inte funkar att hålla inne shift för att markera i detta fall.

Command-pil var det jag letade efter, tack för det, tråden!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-07 10:48

Du menar förmodligen inte cmd, eftersom cmd är samma sak som "äpple" och "kringla"
Men jag testade lite andra knappar, inte heller någon av dem funkade... har du något exempel på ett program där detta funkar?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-07 20:49
Ursprungligen av HannesP:

Du menar förmodligen inte cmd, eftersom cmd är samma sak som "äpple" och "kringla"
Men jag testade lite andra knappar, inte heller någon av dem funkade... har du något exempel på ett program där detta funkar?

Efter lite testande verkar det mest bara cmd+d för "discard" (i t.ex. TextMate, Kismac, Photoshop) som funkar. Och ctrl+d i Thunderbird då.

Jag tror jag läst nånstans att cmd+första bokstaven skulle funka i många program, men i de (få) program jag testade med nu var det bara d/discard som gjorde nåt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-07 10:57

Oops, jag menar förstås ctrl Så ctrl+d för "discard" i Thunderbird. Sitter inte hemma nu, kan kolla när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-27 12:44

Har du en dialogruta med [Spara inte] [Avbryt] [Spara] (normal placering och namngivning) så kan du trycka enter för den förvalda knappen (Spara oftast). Sen finns det ett gäng andra kombinationer: "S", äpple+S för spara, esc, äpple+. (punkt) för avbryt och "D", äpple+D för Spara inte (_D_on't save).

Kortkommandona fungerar lite olika i olika program, men något av det ovan funkar oftast...

För att aktivera navigering i dialogrutor och formulär med tab trycker du CTRL+F7. Du navigerar då mellan knappar och formulärfält med tab, och aktiverar vald knapp med mellanslagstangenten.

1
Bevaka tråden