- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2006-07-01 01:01
Hej,
efter år av lurkande här på 99mac så har jag nu blivit switcher. Jag kommer inte direkt byta helt till Mac (pga jobb med Linux) men jag har iallafall tag ett litet steg genom att köpt en Mini Mac.
Det har gått bra i stort med nya favoriten (ibland sitter man bara o stirrar på hur snyggt det är) men här är några grejer jag stött på under de första dagarna!
1. Fick för mig att ändra om tangentbordets mappning, byta plats på option och äpple... Tror att mitt Logitechtangentbord "feltryckt" och efter ändringen satt "Alt-Tab-känslan" där (svårt o ändra på 15 års vana). Men då vart det rätt så ovant med andra kombinationer, mer specifikt att CTRL+N betyder "nytt whatever", det verkar vara Kringla+N på OSX.... Vad som händer för mig då är ju att "Alt" i Alt-Tab blir samma sak som "CTRL" i CTRL+N och det är jag inte van vid... hur gör ni andra som är multi-OS-användare? Mappar ni om eller lär ni er nytt?
2. Finns det tangentbords-snabb-knapp för "continue" knappar och andra knappar i dialoger ?
3. Installation av program är lite mystisk för mig som nybörjare, men jag laddade t ex ner Firefox och fick ner nåt som heter .dmg... Klickar man på den dyker en "bild" upp, verkar vara installationsdialogen. Man ska alltså bara släpa iväg ikonen??? Men vart, till sin hårddisk, till desktop eller kanske till "appliations" mappen? Jag tror jag installerat "dubbla" Firefox då jag har både Firefox under /Applications men också någonting på Desktop! Där ligger nu något som kategoriseras "volym" och ser ut som en hårddisk med Firefox loggan påmålad. Den syns inte i filsystemet under Desktop och verkar vara av samma typ som "Macintosh HD".... ska den verkligen vara där?
4. Jag har en HP PSC 750 printer/scanner combo och printern hittades, men ingen scanner. Jag installerade drivisar från HP och även scannern funkar nu... nu ser jag HP processer som är för PowerPC och jag undrar om det finns generalla drivare för printer/scanner för Intel som skulle vara mer lämpade för Intelmac?
5. Ska inte Home och End knapparna funka i TextEdit? Fann http://www.99mac.se/mac-os-x/76583-10-i-topp-fragor-angaende-mac-os-x.html#post584885 men betyder det att Home och End inte används alls i OSX?
6. Hur gör man Alt-Tab inom applikation (brukar vara CTRL+Tab)??? Typ nästa fönster i Firefox? ...eller är det olika i olika appar? (hittade inte i kort-kommando guiden i http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/86669-oversikt-av-kortkommandon-i-os-x.html#post615488 )
Oj vad många knappfrågor det blev...
Tack på förhand
/Anders