Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program tycker ni är snygga?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-07-07 11:27

fulast då?

• Medlem
  • Ale
  • 2006-07-07 12:55
Ursprungligen av pogono_99mac:

fulast då?

Opera

Vinner med hästlängder, vilket är synd eftersom det är en sådan superb webbläsare

Garageband!

Segt men snyggt gränssnitt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-08 20:40

Måste säga att det jag tycker är sämt just nu med Mac OS är att alla program ser olika ut (nästan). Hoppas verkligen Apple skärper sig till nästa verison och bestämmer sig för att antingen köra vanligt, unified eller metal looken. Det skall i vilket fall finnas någon koppling tex litet verktyg kan ha metal look. Vi skall inte ens prata om source listorna till vänster; mail, itunes, finder mm, ser rätt olika ut.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 00:31

Jag håller med dig nästan helt och hållet, men jag kan se att de kommer att köra på två olika teman; iLife '06 metallen och Spotlight vit (finns även i systeminställningar tex).

Detta är självklart bara operativsystemet, för annars är det helt ok för mig med andra teman (Garageband, Pro-programmen etc etc).

Angående källlistorna säger jag bara såhär: Finder har ej fått nytt utseende än, och iTunes och Mail skiljer sig för att Mail tillhör spotlight temat mer än iTunes temat.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-07-09 01:03

Transmit

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 07:29

Är det verkligen så bra om alla program ser exakt lika ut då? Operativet, visst. Men Mail och iTunes har ju inget med operativet att göra egentligen. Grundläggande drag kan gärna vara lika, men mer än så vette tusan... Lite individuellt får det gärna vara. Men metal-looken kan de skrota nu, den har gjort sitt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-09 14:43

Nja alltså jag menar inte att alla program skall se exakt lika ut. Det som är vikigt är att man känner igen sig, gör att man kommer igång lättare med nya program. Sen kan det ju vara så att vissa program fungerar bättre med sin egen look, tex Delicious Library som spelar på en "hyll metafor" som fungerar kanon. Problemet är att som utvecklare finns det inga bra regler man kan följa, visst det finns lite regler men de följer inte ens Apple själva.

Om operativet vet jag inte vad jag ska säga, min kommentar var bara om program. Att operativet har ett konsistent utseende ser jag som ett måste.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 15:39

Jag måste helt hålla om Kardan att man bör sträva efter en gemensam "standard" för hur program ska se ut. Förhoppningsvis tar sig Apple an den "unified" stilen man introducerade med OSX 10.4 "system wide". Små avvikelser är bara störande och stör effektiviteten vid arbetet.

Givetvis måste dock program designas med dess ändamål i åtanke, men grunden i ex. Mail och iTunes är väldigt snarlika och det finns igen större anledning att de ska ha avvikande design. Apple gör samma, eller ännu mer, fel i deras pro-apps där alla har sina egna drag vilket är helt menlöst. Detsamma gäller kortkommandon där man i ex. Motion och Soundtrack valt helt andra kommandon än i Final Cut - helt idiotiskt då programmen ingår i ett paket idag.

Annars program som är snygga:
- Aperture
- DVD Studio Pro
- Mail
- Adium (kräver dock en del av användaren…)

Program på den mer "skadade" sidan är:
- Office
- Firefox (de använder för tusan inte ens system-standard knappar, pop-ups etc)

Adobe's programsvit börjar allt mer, tyvärr, kännas som ett derivat från OS9... Hur långa år tar det för ett större företag att komma med i matchen?

Generellt ser OSX metal-apps snutta ut om man använder Iridium.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-09 15:49
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag måste helt hålla om Kardan att man bör sträva efter en gemensam "standard" för hur program ska se ut. Förhoppningsvis tar sig Apple an den "unified" stilen man introducerade med OSX 10.4 "system wide". Små avvikelser är bara störande och stör effektiviteten vid arbetet.

UNO löser detta. Blir väldigt fint. Finns också ett matchande Firefox-tema längst ner på http://takebacktheweb.org/.

Apple gör samma, eller ännu mer, fel i deras pro-apps där alla har sina egna drag vilket är helt menlöst.

Ursäkta petigheten, men "menlös" betyder "oförmögen att skada", "oskyldig", "intetsägande" och är alltså inte en kortform av "meningslös".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-09 16:04

Jag fattar inte varför inte fler kör Camino (http://www.caminobrowser.org) i stället för firefox.. men det är bara jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 16:28

Nej, externa teman löser inte problemet och det är helt fel att ett externt tema ska göra det. Om Apple har en "hård hand" på hur saker ska se och hjälper utvecklare dit så kommer fler program hålla god standard. Det är bara att kolla på de flesta opensource projekt på Linux eller Windows så får i varje fall jag magont över hur man helt ignorerar GUI-design.

Teman sätter en ny "look" på saker och ting men löser inte "djupare" saker i programmen.

- Fixar Firefox temat så programmet nyttar OSX egna knappar och pop-up menyer?
- Fixar teman så Finder, Safari, iTunes och Mail får samma fönsterdrag?

Svaren blir nej, och de gå heller inte in och löser så Apple's pro-apps får en gemensam look. Fönsteregenskaper skiljer sig (om de har eller inte har en ram ex), knappar ser olika ut (olika designteam troligen utan ett gemensamt mål). Mail kan inte välja stora/små ikoner i ikonlisten, men 95% av alla andra program kan det. List-panelen och list-vyer generellt skiljer sig i Mail, iTunes och Finder. And the list goes on… Apple's Pro-apps har en del en annan öppna/spara dialog som bygger på ett mindre typsnitt. Jättebra, men varför har bara vissa program denna? Detaljer som stör minst sagt!

Du får gärna granska Apple's interfacedesign lika petigt som mitt språk i framtiden

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-09 16:41

Nej, externa teman löser inte problemet ...

"Löser" var ett mycket dumt ordval. Du har givetvis alldeles rätt.

UNO gör i alla fall något visst för att rätta till den stora skillnaden mellan unified/brushed/m.fl. Att Firefox fortsätter kännas lite klumpig och ointegrerad bland Cocoa-apps även med UNO-tema stämmer, men den ser i alla fall bättre ut.

Det blir också en fin övergång till Camino-frågan. Jag har testat Camino, Safari och Shiira, men återkom direkt till Firefox. Även om det är trevligt om webbläsaren passar bra in i operativsystemet, tycker jag att det är bättre (om man måste välja, och det måste man väl) att ha de fördelar Firefox ger.

Jag skulle inte vilja vara utan Greasemonkey*, att kunna ha tabbar över flera rader, att kunna dra-och-släppa länkar för att öppna/text för att googla/olänkade URLs för att öppna/bilder för att spara, Firebug och XPath Viewer för att knacka Javascript...

* Gör så att man med Javascript kan skriva om valfri sajt som man vill, t.ex. så man blir autoinloggad på communities, eller alltid ser thumbnails på Tradera, eller ser Bokus' priser på Adlibris. Jag skrev precis ett script som gör att trådlänkarna på t.ex. 99mac alltid länkar till första olästa meddelandet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 16:30

Camino är ett fint program. Jag hade använt det om det bara kunde rendera grafik korrekt (det blir ett gamma fel med Firefox-läsare vid rendering av PNG-bilder, hemskt irriterande och sidor ser bleka ut). Sen verkar det inte fixa vissa text-effekter genom CSS, så Safari blir totalt sätt snyggare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 16:36

Firefox-temat behåller fönstret väldigt "non-unified" vilket idag bryter mot de flesta programmen.

Igen, ovan talar för en hårdare "mall" från Apple's sida. Make the uggly look good. Sen att utvecklare gör som man gör med ex. Firefox och behåller "Win 3.11-looken" på knappar, well...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 16:38

Generellt är Omnigroups program väldigt snygga och organiska.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 11:46

Måste säga att Sound Track Pro är ett riktigt ögoninfallande program. Ga-damn!

Vad är vanligast Safari, Firefox, Opera Camino m.m
En gång för alla, vilken Webbläsare är bäst?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 03:05

Vad är vanligast Safari, Firefox, Opera Camino m.m
Det skulle nog vara Internet Explorer för Windows skulle jag tro.

Svårt att säga. Jag tycker ingen webläsare är bäst för alla har problem. Firefox är väl mest kompatibel egentligen mer ser så jäkla ful ut på OSX så det går inte att använda tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 09:37

Svårt att säga. Jag tycker ingen webläsare är bäst för alla har problem. Firefox är väl mest kompatibel egentligen mer ser så jäkla ful ut på OSX så det går inte att använda tycker jag.

Mja, om man kör ACID2-testet så ligger Safari väldigt bra till på att följa standards, tillsammans med Opera. Firefox går det inte helt bra för medans IE har grava problem.

• Medlem
  • Öland
  • 2006-07-26 11:03

ni tycker inte tråden hamnat lite OT om man kolla på rubriken?

Bevaka tråden