Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Macmodell med minst problem genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-05 21:06

I dessa tider, då var och varannan som beställt en Mac, bärbar eller stationär - har allt som oftast problem med sin dator...då undrar man lite såhär, vilken maskin har varit bäst, pålitligast, både i gamla "gråserien" samt de nyare Macarna. Hur var det med iMac G4, iBook G3 och alla andra datorer - hur var kvallen på dessa och fixades felen och när? *kan bli intressant läsning*

/Fredrik

Jag hade en Quicksilver ett bra tag, inget fel med den datorn.
Robust och underbar, förrutom när 120mm fläkten höll på att säga hej till Sankte Pär.

PowerBook Pismo var också en unik dator kändes det som. Perfekt om den bara varit snabbare.

Jag har en iMac G4 (17", SuperDrive) som jag köpte i oktober 2003. Den har fungerat väldigt tillfredsställande hela tiden (och den har varit med om mycket...)

Mvh/T

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-05 23:11

LC 475 var nog allra pålitligast. Fick den bara nytt backupbatteri någon gång ibland så gick de som tåget. Tror aldrig jag sett en 475:a med något annat problem...

Den är ju definitivt en "grå" modell, 68LC040-processor och max 36Mb minne, men så mycket hade ju ingen råd med när de kom

/Freppa

Ursprungligen av freppa:

LC 475 var nog allra pålitligast. Fick den bara nytt backupbatteri någon gång ibland så gick de som tåget. Tror aldrig jag sett en 475:a med något annat problem...

Den är ju definitivt en "grå" modell, 68LC040-processor och max 36Mb minne, men så mycket hade ju ingen råd med när de kom

/Freppa

Jag har haft en hel del goda erfarenheter från en Quadra 840AV från samma tid. Vår var dessutom extrautrustad till 40 MB minne, dvs ungefär som att köpa till 8 GB minne till sin G5a. Senare blev den uppgraderad till hela 72 MB minne. Massor med portar hade den. S-Video in/ut, Composite in/ut och ethernet. Speciellt avsedd för video så fanns även en DSP. Det är svårt att tro att den är från 1993. Den står dock fortfarande under skrivbordet och användes på fulltid till 2003. Nu går den dock på halvtid.

Senast redigerat 2008-03-26 08:58

imac G3 serien var bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 06:11
Ursprungligen av Hunter78:

imac G3 serien var bra

De tusentals imacägare vilkas imacar dött analogkortsdöden håller nog inte med I mitt tycke en av apples största skandaler vad gäller felkonstruktioner (som apple själva inte erkänner).

Jag håller med om att LC-serien var en höjdare. Där jag gjorde min värnplikt hade vi en massa olika datorer som alla strulade på olika sätt, alla utom den lilla LCII (som höll koll på en massa radiosändare/mottagare placerade lite här och var i landet). Den gick som en klocka, under en tveårsperiod startades den om EN gång (då för uppdatering av systemet). Även på ett par av de ställen jag arbetat på har det stått små LCs och bara gått, gått och gått.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-06 08:55

SE/30. Snurrar ju än startar snabbare än nåt annat. 2MB Ram och 40MB HD i min.

Ursprungligen av juanito:

SE/30. Snurrar ju än startar snabbare än nåt annat. 2MB Ram och 40MB HD i min.

Enda problemet med SE/30 och alla andra med samma form är att det lätt samlas en massa damm inuti som kan kortsluta viktiga kretsar. Men om man bara öppnar den och dammsuger ordentligt vart tionde år så borde man kunna förebygga det ganska länge.

Jag har också en SE/30 som kör på utan problem. 128 MB arbetsminne klarar den också. Tyvärr är konstruktionen så att det är ganska trångt för vissa av minneskorten. Därför har jag bara kunnat bygga ut min till 68 MB minne.

Ursprungligen av Björn Leander:

Enda problemet med SE/30 och alla andra med samma form är att det lätt samlas en massa damm inuti som kan kortsluta viktiga kretsar. Men om man bara öppnar den och dammsuger ordentligt vart tionde år så borde man kunna förebygga det ganska länge.

Jag har också en SE/30 som kör på utan problem. 128 MB arbetsminne klarar den också. Tyvärr är konstruktionen så att det är ganska trångt för vissa av minneskorten. Därför har jag bara kunnat bygga ut min till 68 MB minne.

diskettenheterna brukar bli lite slitna med åren. vår maskin orkade inte fjutta ut skivorna men med en ny fjäder blev den i toppform igen!

morsan tåtade i excel(?) - "bästa versionen någonsin!" - med den burken (med system 7.1?) fram till bara för några år sedan då 'nya it-supporten' satte stopp för den utsvävingen...

imac G3 eller powermac G4?

Ursprungligen av Hunter78:

imac G3 serien var bra

imac G3 serien var inte bra! Den var mycket betydelsefull för apple,
Men så bra vetti katten, iaf inte rev a. Skärmar dog, IDE Hårddiskar crashade
och... hmm de kanske var ganska bra endå. Det var på den tiden man kunde slå
på datorer så att de funkade eller kavla upp skjortärmarna och skruva ner allt till
molekyler för att sedan få ihop allt igen och det funkade alltid. Ja, du har kanske rätt.
Undra var apple varit idag om inte iMac G3 funnits?
Visst är det konstigt att alla häpnades över dess design då och nu tycker alla att den är
råful. Men jag tror nog som sagt att quicksilver är bäst.
Jag har en 8-10 macar och den som står sig idag utan något problem (INGET sedan vi köpte den ny) Smäller man i ny processor och mer ram så rockar den forfarande

  • Medlem
  • 2006-07-06 01:01

Plus. Pismon framhålls väl annars av entusiasterna?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-06 09:47

Jag köpte en PowerMac 6100 60Mhz senare maxad till 72Mb ram. Detta var ju en revision 1 av en helt ny typ av processor (PowerPC). Hade aldrig något strul med den. Hamnade till slut i garderoben på grund av... ja 14" monitorn ger ifrån sig ett högfrekvent tjut (ca 18 000 Hz) med alldeles för hög ljudnivå.

Byte av klockbatteri... annars helt felfri. "it just worked"

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-06 09:53

Har funderar på de här "problemen" som folk har, speciellt med macbook som jag själv precis köpt. Tror att folk är ganska så petiga idag. Visst en dator skall funka vid leverans men om den sen blir varm för att man använder den är en annan sak...
Äldre datorer lät å skramlade en hel del, speciellt gamla hårddiskar.

Sen blir ju datorerna mer och mer avancerade. Fler komponenter borde ju leda till statisktiskt fler stul. Och det ju så att de som inte har problem med sina datorer sällan skriver in i forumen å gnäller på att den funkar bra

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-06 11:31

Mina favoriter är 7500/8600/9600, bara gick och gick och gick. Lätta att uppgradera. Har en 9600 uppgraderad till G3 300 som används fortfarande till en folieskärare.

LC 475 var en favorit. Med system 7.6.1 var den både snabb och stabil, med den tidens mått mätt.

Jag har en PowerBook 2400c från 1997 som bara går och går. Den används ganska ofta, men mest till att visa PDF-dokument med servicemanualer då jag skruvar i någon annan Mac. Den krånglar aldrig. Nu när jag skriver det här slår det mig att den stått på oavbrutet i 56 dygn. Den kör Mac OS 8.6.

Jag tror att det värsta jag sett att någon råkat ut för med en sådan är "green light of death". Den gröna vilolägesindikatorlampan i skärmen lyser med ett fast grönt sken och datorn startar inte. Man fixar det genom att trycka på en nollställningsknapp på baksidan bakom luckan som skyddar portarna.

Det är inte många Macar som i stil med PowerBook 2400c sakna både diskettstation och optisk enhet. Vill man använda sådant får man köra med något externt.

Min PowerBook 1400cs har fungerat fint i snart tio år nu, fast jag har inte använt den så mycket det senaste året. De andra gamla Macarna jag har (Quadra 800, Centris 660av, PM 8600, LC475) fungerat också bra fortfarande men om det har varit problem med dom tidigare har jag ingen aning om.

På min nu före detta skola så hade vi fram tills i Maj en Workgroup Server 8550 som FC-server, och såvitt jag vet så har det inte varit några större problem med den heller (utom att hårddisken började låta lite illa på slutet...)

Har alltid velat ha en PowerBook 2400c...

Min första Mac, en Classic II (system 6?), var totalstabil. Å andra sidan använde man inte särskilt komplexa program, oftast ett i taget etc.
Min Pismo var också mycket stabil i system 9, klart bättre än min nuvarande Alu-book 1Ghz.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-06 17:01

Min Quadra 700 stuffar på bra fortfarande.
eMac dom första var bra kvalitet.

B.D

  • Medlem
  • 2006-07-06 20:55

Kul med så många intressanta svar. Keep going...

/Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-06 21:24

Performa 630 från -94. Med TV-kort.
Oj oj. Aldrig det minsta problem med den. Och den lever och går än!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-06 21:26

Jag lägger min röst på Power Mac G4 gigabitethernet-modellen. Våran dual 450 har aldrig krånglat.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-06 22:09

Helt klart den grå PM G3-serien. Har aldrig varit med om problem med den modellen.

14 dagar i Zambia där jag träffade på många vackra och spänstiga leoparder (får hoppas att hösten dito blir lika bra) ger jag mig in och håller med ett antal tidigare skribenter att SE/30 var suverän. Innan jag fick den var det Plus som gällde och då varierade jag skärmsläckare mellan Toast och texten "När jag blir stor ska jag bli en SE/30". Eftersom den lille MacaPären inte växte fick jag köpa den själv och den hängde med i många år!

Fast snyggaste Macen tycker jag fortfarande att Powebook G3 Bronce var (är för dem som inte likt mig tvingats ta emot ett dödsbud)

MacWitty

Min PowerMac G5 2.3 Dual är nog det bästa jag sett i datorväg. Sen jag fick den har jag aldrig behövt fixa något på den, den är tyst, snabb, snygg, bra design i datorlådan dvs inga kabelhärvor, bra kylsystem osv. Helt enkelt världens bästa dator. Kan dom hålla den standarden när den får en Intelprocessor så kommer den också fortsätta vara världens bästa dator. Vi har ett par PowerMac G4 kvar här och de har alla fått delar utbytta, de låter och vibrerar. Inte i närheten av G5-lådans kvalitet.

1
Bevaka tråden