Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nivåer kontra exponering i Aperture

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-10 10:41

Hej,

Om jag har en underexponerad bild, där histogrammet ligger väldigt långt till vänster, så kan jag ju "fixa" till det i Aperture.

Antingen kan jag använda verktyget Exposure, som kommer att flytta upp histogrammet till höger. Eller så kan jag använda Levels för att åstadkomma samma/liknande effekt. Hur påverkar det bilden vilket verktyg jag väljer?

Eller kort sagt: vad är det för skillnad på exponering ("exposure") och nivåer ("levels") i Aperture?

/Dan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 23:13

Exposure försöker väl enulera just exponeringen på en kamera medan nivåer justerar nivåer. Troligen kan du genom att peta på nivåer och kontraster få en likartad effekt till exposure.

Personligen när jag ska korrigera en bild kör jag oftast "upp-i-från-och-ner" metoden i Aperture. Nivåerna drar jag i sist om bilden saknar den där extra "stunsen" i omfång och kontraster.

Finns en skön artikel om typ det här här: http://www.photozone.de/7Digital/

Längst ner finns exempel på exposure vs. brightness. Tror att det är typ likvärdigt med levels och exposure i Aperture..

..nu är jag verkligen ute o cyklar, men jag tror att levels är mer "linjärt" verktyg medan exopusure mer "logaritmiskt" - det försöker simulera hur en diafilm beteer sig.. *vild gissning* (som erik typ sa alltså.. )

..glöm det me linjärt o logaritmiskt. Eller så är det snarare tvärtom, levels är logaritmiska, och exposure linjärt. erh.. Om man drar muspekaren snabbt av och an över de där exemplena längst ner så ser man typ skillnaden i histogrammet mellan nivåer och exposere. Nivåer komprimerar luminosity så att den håller sig innanför maxvärdena, Exposure flyttar bara luminosity rakt ut som om maxvärdet inte fanns.

hi-5!

Senast redigerat 2006-07-25 19:07
1
Bevaka tråden