Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF till bildspel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kund som två gånger årligen gör en bildbok. Nu skall kunden på smidigt sätt ha ett självgående bildspel av boken för att kunna presentera på föreläsningar. Vet någon om det finns exportfunktion från Acrobat till bildspel eller film? Jag hittar inget själv. (Det hör kanske inte till vanligheterna). Efter en snabbkoll inom ett område jag inte behärksar så ser jag själv en möjlig utväg och det är att exportera uppslag som jpg från InDesign. Sedan slänga in dem i iPhoto och importera dem till iMovie och där göra bildspelet. Är det en rimlig väg att gå?

Tacksam för ideér och förslag.

Om du har fullversion av Acrobat (alltså ej Reader) så ställer du i att filen ska öppnas i fullskärmsläge i dokumentegenskaper/Inledande vy. Varaktigheten för respektive sida, samt eventuella övergångar ställer du i fliken Sidor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 13:24

Jag skulle göra det genom Keynote - fantastiskt bra för bildspel och hanterar PDF:er hur bra som helst.

Du får exportera varje uppslag eller sida som en separat PDF-fil, sen är det bara att köra. Till skillnad från Acrobat visar Keynote sakerna snyggt dessutom

Till skillnad från Keynote visar dock Acrobat bildspelet inte bara snyggt, utan dessutom likadant på alla plattformar

Acrobat är faktiskt rätt grymt på bildspel när man vet hur man ska använda det - kan göra otroligt mycket faktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 14:57

Fast Acrobat renderade sist jag kollade PDF'er som stryk jämfört med Keynote. Hur är det med ljud och övergångar? Eller om du bara vill slänga in en extra bild eller text?

Spotta ur en QuickTime från Keynote om du nu vill ha multi-plattform stöd

Tack

Tack för hjälpen. Jag ska kolla vad jag får för resultat.

Jag ska inte säga att jag detaljstuderat skillnaderna mellan Keynote och Acrobat. Däremot kör jag alltid Acrobat hellre än PowerPoint, för att renderingen är så mycket bättre i Acrobat.

Jag vet också ett "multimedia-företag" (dvs ett företag som enbart sysslar med att göra bildspel etc) föredrog Acrobat framför QuickTime för att video och ljud flöt mycket bättre.

Acrobats övergångar är däremot inte mycket att hänga i julgranen - jämfört med Keynote är de till och med ett skämt.

Det som jag tycker talar mest för Acrobat /PDF är dock att alla Windows-användare har Acrobat installerat, men jag upplever det som att väldigt få har QuickTime. Möjligt att det inte är något problem i detta sammanhang, men värt att tänka på i övrigt

1
Bevaka tråden