Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wmv eller något mer vanligt format från FCE?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-07-17 19:15

Jag har FCE och vill exportera ut färdiga matrialet helst i wmv. Dels för min handdator inte klarar annant "Qtec 200" men också för att fler ska kunna se filmerna utan att behöva antingen instalera Quick Time eller VLC. Vi med Mac är ju ganska få...
I FCE kan man exportera till wmv och jag har försökt men det funkar inte. Det kallas "Using Quick Time Conversion". Jag vill inte ha Quick Time jag vill ha filerna i ett format som alla tar utan att instalera codecs eller special program dvs. VLC, QT, Divx osv. Windows Media player ingår här också, men är vanligare. Vanliga AVI frmatet blir det också strul med tycker jag. Min kamera Canon S3 IS spelar in i AVI och inte änns det klarar alla. Jag blir frustrearad.
Jag har heller inte läst och sökt här på forumet ska jag tillägga. Det brukar ju vara önskemål om det innan man postar nytt. Utan hoppas på ett enkelt svar, utan att sitta timmtals och söka och leta.

Hälsningar

Niklas

Final Cut Express kan väl inte exportera till Windows Media Video? Det skulle i så fall ske med hjälp av tillägget från t ex Flip4Mac.

Bara för att det står att det konverteras med QuickTime så betyder det inte att QuickTime krävs. QuickTime som ramverk kan användas för flera olika videoformat, men dessa går ändå att spela i t ex VLC (och ibland även Windows Media Player). Prova och se hur det blir.

Funkar det inte med vanligt hederligt gammalt mpeg-1?

Jag föreslår MPEG4 som både QuickTime och RealPlayer klarar av fint, de senaste versionerna av WMP klarar också av det formatet. Det täcker in i praktiken av alla användare.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-07-19 12:43

Tack för svaren.
Jag har nu lekt ännu mer med olika format och låtit PC folk se på filerna. Wmv formatet tycker dom är bäst, men där blir det inget ljud.
Jag har gjort några mp4 filer som funkar bra, men blir stora tyärr.

Niklas

1
Bevaka tråden