Nu har jag själv ingen Airport, men principen är väl inte annorlunda än för något annat nätverk så jag försöker mig på en förklaring.
Jag har själv Telia ADSL som jag delar ut via en 7300 med dubbla nätverkskort. Jag använder mig av IPNetRouter som mjukvarurouter som jag tycker fungerar väldigt bra.
Routern får ett IP från Telia som är dynamiskt (på det publika nätverkskortet). Den får även en DNS-adress som heter 10.0.0.1.
Jag har lagt upp ett subnät lokalt med serien 192.168.0.x där routern har adressen 192.168.0.1 (på det interna nätverkskortet). Övriga maskiner lokalt har jag satt en adress i den serien manuellt på. På klienterna har jag även angett både router och dns till 192.168.0.1 (samma som routern har internt).
Jag har nu etablerat ett lokalt nätverk där jag kommer åt samtliga maskiner eftersom de alla ligger på samma logiska nät.
Det jag nu har gjort är en portmappning från routerns publika adress på port 1548 till den lokala adressen 192.168.0.101:548 (appletalk-porten). Vad som händer är att när jag tar anslut till server från tex jobbet och anger mitt publika ip:1548 så ansluter jag till en av de interna datorerna hemma. Skulle jag istället strunta i att skriva :1548 efter ip-numret så ansluter jag istället till routern.
Du förstår principen, va?
Alltså; för att kunna göra en portmappning från det publika ip:t till ett lokalt måste det finnas fasta adresser på datorerna lokalt. Annars vet ju inte routern vilken adress ett anrop på en viss port ska skickas till.
Jag skulle tro att om du använder dig av serien 10.0.1.x för dina lokala burkar så kan det bli en konflikt med telias interna nummer. Prova därför att använda 192.168.0.x lokalt istället. Det kan kanske lösa dina problem.
Jag vet inte hur Airporten behandlar Local NAT, men det behöver vara igång för att du ska få ett helt transparent lokalt nät mot det publika. Exempelvis om du vill ansluta mot en lokal webbserver genom att skriva ditt publika IP.
Nåja, om det här bara rör till det för dig, eller om jag har fattat ditt problem fel, så försök att beskriva det mer detaljerat. Lägg gärna upp skärmdumpar på vad det är du inte greppar så ska vi nog lösa det här.