Hur ofta slänger du upp en åttamegapixelsbild på nätet? Tycker du man ska fota i webupplösning direkt för att spara tid?
Naturligtvis inte. Så det är ett steg till i så fall, men det gäller ju båda för RAW och JPEG. Alla fotar ju inte i åttamegapixel heller. Och om man laddar upp bilderna på fotoalbumsajter (som Flickr) så skalas de ned automatiskt. Publicerar du genom iPhoto så ger det automatiskt. Och skickar du in bilderna till en fotolabb så vill du förstås skicka dom i full kvalité.
Hur ofta publiceras en helt obearbetad bild i en tidning, eller något annat sammanhang?
De som skickar in bilder till fotolabben på nätet gör det nog rätt ofta obearbetat. I de allra flesta fall skulle jag tro.
Jobbar man mot pressläggning så är det en sak, men då är inte kvaliteten avgörande.
Näe precis, då är ett smidigt arbetsflöde viktigare.
Som sagt, jag har inget emot att folk använder jpeg, eller föredrar det, men att det skulle vara så fantastiskt jobbigt med RAW känns för mig som en myt.
Det är inte jättejobbigt, men det är ett steg extra för en del personer. Själv fotar jag alltid i RAW när jag fotar med en systemkamera, jag tycker det är värt det för jag lägger ändå tid på bilderna. Men jag menar att för vissa personer så är det antagligen ett onödigt hinder.
Dock, som Samuel K påpekade, så har verktygen blivit allt bättre, men det är fortfarande dyra verktyg som kräver sin dator. Försök få ett smidigt lättarbetat arbetsflöde i RAW på en iBook, t.ex. Men i takt med att datorerna blir snabbare och verktygen bättre (iPhoto hanterar ju RAW rätt ok numera) är det väl bara en tidfråga innan skillnaderna blir obefintliga.