Jag har inte testat att installera denna PHP/MySQL-lösning ännu men har läst på lite om den. Du laddar hem ett paket med filer, placerar dessa i en mapp på webbservern, skapar en databas i MySQL och sedan besöker du en av webbsidorna i mappen - då startar en installation, som i sin tur skapar tabellerna i databasen. (Du uppger under installationen sådana uppgifter som adress till MySQL-servern, användarnamn, lösenord mm.) Så brukar det i alla fall fungera, men som sagt jag har inte testat i det här fallet. (Lite skall du väl göra själv...)
Sedan behöver du ett program som kan producera iCal-filer, och det har du - iCal. Du flyttar helt enkelt denna till din webbserver på något vis. Min gissning är att du helt enkelt publicerar den och vips, så har du en aktuell kalender på din webbsite. Detta kan du ställa in i iCal på att göras varje gång kalendern ändras, alltså behöver du inte göra detta veckovis.
Det andra programmet (iCal2Webb) tar en kalender i iCal och skapar ett HTML-dokumentet av det, som sedan skickas via FTP till en webbserver. Det skall även gå att schemalägga detta läste jag som hastigast i beskrivningen.
Lycka till!