Glasögon är dyrt. Själv har jag dock med åren allt mer börjat resonera som så att det är en av de få "smycken" som vi män lägger pengar på - trots allt har man ju glasögon placerade mitt i ansiktet största delen av ens vakna tid, så man kan med gott samvete prioritera en sån utgift högt och istället kanske minska på någon annan utgift. Ofta har man ju också glasögon flera år, så utslaget över tid blir skillnaden mindre.
Själv tycker jag det finns två olika sätt att resonera när det gäller bågar - antingen att de är diskreta och harmonierar med dina ansiktsdrag, eller att man väljer bågar som tvärtom syns ordentligt och bidrar till att skapa en viss stil eller karaktär man är ute efter.
Alltså: Att glasögonen syns så mycket som möjligt eller att man själv syns så mycket som möjligt. För egen del är jag inte så förtjust i "tunga" bågar, men det är ju en smaksak.
Hursomhelst, när det i övrigt gäller bågar så tittar jag på om:
* ens ögon hamnar mitt i glaset - annars ser man skelögd ut. Vissa bågar finns i olika storlek - Fråga alltid!
* bågarnas form, framför allt ovansidan matchar ögonbrynens form
* bågarnas och glasens form gör att man ser ledsen, glad eller arg ut
Mitt tips är att du provar helt fritt, utan att tänka på vad det kostar, så att du inte censurerar din egen smak. Om det sen visar sig att du fastnat för ett par dyra bågar så kan du då ta ställning till om de är värda det eller om du ska ta något billigare, trots att du inte gillar dem lika bra. När du väl bestämmer dig och köper ska du också vara "besvärlig" och se till att de justerar in bågarna så att de sitter rakt, justerar sadeln (dvs det som ligger an mot näsan) så att de hamnar i rätt höjd och på rätt avstånd från ögonen och slutligen så att de sitter rätt bakom öronen. Helgjutna plastbågar (dvs de som inte har en sadel, utan där plasten vilar direkt mot näsan) är svårare/omöjligt att justera i detalj och måste därför sitta rätt från början. Gör de inte det så ska man välja en annan modell
När det sedan gäller glasen så är det tyvärr så att man får vad man betalar för - bra optik är dyr. Några saker att tänka på är:
* Om du har ett kraftigt synfel så förstorar eller förminskar glasen mycket, vilket gör att dina ögon och ansiktsdrag förvrängs för dem som tittar på dig. Genom att välja s.k. högbrytande glas så minskar den förvrängningen, och dessutom ser du bättre. Högbrytande glas är dock dyrare. Ofta finns det flera olika glastyper att välja mellan. Var "besvärlig" och be att få skillnaden ordentligt förklarad och påvisad och sen väljer du så dyra som du anser dig ha råd med.
* Anti-repbehandling, kostar men gör att dina glas håller mycket längre.
* Anti-reflexbehandling, kostar men gör dels att dina glasögon inte blänker så mycket, så att omgivningen kan se dig, men bidrar också till att du ser lite bättre