Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering på skola

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-24 10:10

Sitter på en 0-9 skola och har fått OK på att köpa in ett system att redigera video på. Som sann Mac-vän försitter man ej chansen att komplettera utrusningen med macar.

Behöver lite tips och råd inför köp av utrustning. Har lite tajt budget men det kan gå att tänja på denna?

Vilka kameror passar i kvalité, hållbarhet och pris? Vilken modell av dator skulle passa prismässigt och prestandamässigt?

Vill ej försitta detta tillfälle att återintroducera mac i skolans värld och speciellt Stockholms Edu-nät.......

Vilken budget? Hur många kameror? Hur många eMacs?
Priset är nog i relation till kvalité i det här fallet, du kanske bör hötfa en budget först?´´

  • Medlem
  • 2002-10-24 12:13

Vi pratar om en arbetsstation till att börja med och denna ska vara utrustad med superdrive om det ryms inom budgeten eller om annat erbjudande dyker upp som är oemotståndligt.
En kamera, en dator, programvara skall köpas efterhand som efterfrågan dyker upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-24 12:57

Har du tight budget skulle jag köpa en eMac. Eftersom du jobbar inom skolan så finns det ju speciella förmåner
att titta närmare på. Jag skulle köpa minst 256mb minne till helst 512mb. Då får du en mycket raskare dator.

Med eMac får du ju med iMovie gratis. Ett bra och enkelt program att komma igång med.

Edit:stavning

[ 24 Oktober 2002, 12:58: Meddelandet ändrat av: acke ]

  • Medlem
  • 2002-10-24 13:17

Funderar på ifall inte imacen är mer prisvärd. Det skiljer ju endast 1000kr och skärmstorleken bör väl vara lika stor i princip (platt kontra CRT)?

  • Medlem
  • 2002-10-24 21:26

Jag tror nog att eMacen är robustare för elever... Högstadieelever har ju dessutom en förmåga att vilja slå av sig sin frustration... Synd för iMacen skulle impa mer på dem. Men du kan ju har den som din lärardator eller så...Så får ungarna jobba på eMacen??

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 23:52

Macen är toppen som redigeringstation, jag sitter själv och redigerar med min Mac. En i prisklassen oslagbar datorplattform för ändamålet. Fast i skolmiljö, kanske en "hårvarubaserad" lösning vore bättre?

För skolor där man har många användare som skall redigera under en kortare tid så kan Casablanca  kanske vara ett "bättre" alternativ? Casablanca är en "svart låda" som till utseendet mycket påminner om en videobandspelare. Invändigt bygger den på samma komponenter som en Amiga. Som monitor använder man en vanlig TV. Manövrerar gör man med styrkula eller mus. Casablanca Avio som är den billigare modellen, kostar mindre än 18000:-

[ 24 Oktober 2002, 23:56: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 02:30

Nej usch och fy den skulle jag aldrig lägga pengar på.

Det handlar ju inte bara om hårdvara här och iMovie som är väldigt bra och enkelt följer ju med Macen. Om man sen vill gå vidare finns inget bättre att tillgå än Final Cut så jag skulle aldrig satsa på nåt annat.

Den billigare superdrive iMacen har bara 15 tumsskärm så jag skulle ta eMacen. Den senare har också 5 usb portar mot iMacens 3 (fast det är knappast avgörande iofs). I och med att många "unga människor" ska hantera datorn är nog eMacens konstruktion bättre lämpad i en skola tror jag.

...även om den där teleskoparmen ska hålla för 5 miljoner vridningar............. typ

[ 25 Oktober 2002, 02:36: Meddelandet ändrat av: Earth ]

  • Medlem
  • 2002-10-25 09:07

Hur går tankarna runt digitalvideokameran? Vi söker som sagt en robust kamera som är användarvänlig och ej gör avkall på kvalite´n. Våra yngsta elever är 7år och de äldsta 15år vilket gör det svårt att svara upp mot de olika krav som ställs på hantering av systemet.

Tanken är också att denna mac skall stå inne hos datateknikern så man har bättre koll på prylarna.

Jag måste helt klart rekommendera 3 CCD-kameror. Överlägset bäst bild, och även mer robusta i sin uppbyggnad. Jag har själv en Sony TRV-900, efterföljaren heter TRV-950, om jag inte missminner mig. dessa ligger runt 20 000 ex. moms på cyberphoto (direktimport).

vad det gäller dator - iMac´en vann över eMac´en i senaste Macworld. En 17" iMac är nog super till "ungarna". Eller så kan du köpa min begagnade G4 Dual 533, 1 Gig ram, 40 + 60 gig hårddisk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 13:00

Jag skulle personligen absolut köpa iMac före eMac eftersom den förra säkert är en bättre dator, men med 17 tum kostar den 5.500:- mer än eMac och jag fick intrycket av att ekonomi var en avgörande faktor + att jag fortfarande får en bild av hur 7 åringarna hänger och dinglar i teleskoparmen och vickar och petar på den stackars skärmen så att den snabbt blir ledsen. (Men jag underskattar kanske "ungarna"...)

En 3ccd kamera är ju ett fantastiskt verktyg man tom kan använda för TV om man vill. Men återigen om det handlar om grundskolan och egna skolprojekt för utbildning och nöje så skulle jag köpa 3 st Canon MV500 för samma pengar (varav en behöver vara MV500i med DVin så att materialet lätt kommer bort från HD). En bra kamera även om den inte är lika robust eller alls ger samma kvalitet som en stor och kraftfull 3chippare.

Nej förresten jag skulle köpa 4 (!) på postorder från Tyskland (där jag själv köpt kamera) http://www.hificomponents.de/ Här kostar MV500i ca 6000 styck inkl moms och frakt med försäkring.

Sen får man tänka på att om kameran även används vid redigering för att logga och batcha så slits kameran väldigt mycket. Hade det varit mina pengar hade jag tänkt billigt, bra och funktionellt för ändamålet, och satsat på kvantitet framför kvalitet.

[ 25 Oktober 2002, 13:01: Meddelandet ändrat av: Earth ]

  • Medlem
  • 2002-10-25 16:24

Har nästan bestämt mig för att det blir en imac (antagligen ej 17"). Ungarna är det inga problem med att de hänger och klänger. De brukar vara seriösa nör de får chansen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
För skolor där man har många användare som skall redigera under en kortare tid så kan Casablanca  kanske vara ett "bättre" alternativ? Casablanca är en "svart låda" som till utseendet mycket påminner om en videobandspelare. Invändigt bygger den på samma komponenter som en Amiga. Som monitor använder man en vanlig TV. Manövrerar gör man med styrkula eller mus. Casablanca Avio som är den billigare modellen, kostar mindre än 18000:-

Jag vet att vissa gillar Casablanca, men jag måste bestämt avråda alla från att köpa in detta system. Jag skulle nästan hellre köra iMovie än Casablanca. Personligen tycker jag nämligen att Casablanca är riktigt dåligt. Och inte alls är lättarbetat som vissa försöker påstå.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 17:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Jag vet att vissa gillar Casablanca, men jag måste bestämt avråda alla från att köpa in detta system. Jag skulle nästan hellre köra iMovie än Casablanca.

Casablanca är väl inget som jag ställer mig upp och försvarar. Själv skulle jag aldrig köpa en till mig privat. Fast nu var det skolmiljö som frågan gällde, och där tycker jag att Casablanca fungerar mycket bra. Enligt min mening allra bäst.

Dom kräver ett minimum av underhåll, fungerar alltid. Ingen kan sabotera nått i operativsystemet, och man kopplar den till en vanlig klassrums TV. I min mening så är dom lättare att använda för någon som är nollställd på datorer, sladdar, filsystem mm mm... (Lärare?)

Som redigeringsdator gillar jag givetvis Macen eller PC´n bättre. Men som sagt...

[i]

Ja du har rätt i att det är perfekt just i den meningen att det är mycket svårt att sabotera nånting med det hela och att den är mycket enkel att få att fungera som den ska.
Men själva redigeringsformen är inte så bra i min mening att man inte ser det hela som en tidslinje. På det sätt man gör i t.ex. Avid är inte så bra.

1
Bevaka tråden