Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med Filmer-mappen och frontrow

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-06 16:59

Här sitter jag nu vid min nyinköpta macbook och har lite problem. Jag kan inte hitta några filmer i frontrow utan blir bara tillsagd att lägga dem i mappen Filmer, där ligger dem dock redan. Mappen heter också Movies om man kollar info, men Filmer är vad som syns i Finder, den ser också numera ut som en vanlig mapp medan både bilder och musikmappen illustreras av för ändamålet passande symboler.
Hur ska jag göra för att få tillbaka originalmappen som känns igen av frontrow?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-08 19:13

Det finns alltså ingen som kan hjälpa mig med detta?

På ditt första inlägg någonsin surar du för att du inte fått svar på 2 timmar (!) Vad tror du det här är - en personlig supportlinje eller? Tagga ner.

Nu till mitt svar: Systemet är multilingvistiskt (det där ordet hittade jag på själv) men det betyder i enkla drag att din mapp "Filmer" heter egentligen "Movies" på systemnivå. Men det svenska "skalet" som ligger över systemet så att säga döper (på låtsas) om den till "Filmer". Så den heter faktiskt både "Filmer" och "Movies" på samma gång.

Om du tagit bort den manuellt och sen ersatt med en vanlig mapp vet jag faktiskt inte hur du ska bära dig åt nu. Det BORDE inte bli problem tror jag, MEN om det är så du gjort så kommer här min gissning på enkel lösning: Ta bort din egenskapade mapp som heter "Bilder". Skapa en ny som heter "Movies" och se om den blir en "riktig" film-mapp med den där filmsymbolen på. Annars vet jag faktiskt inte hur man återskapar en riktig filmmapp.

Sen till orsaken att du börjat fippla med mapparna: Förmodligen har du lagt in filmer där som inte kan spelas av FrontRow - därför syns de inte i FrontRow. Kanske har du slängt in DivX-filmer eller liknande, utan att ha fungerande codecs i din QuickTime.
Vet ej om man kan köra DivX (eller vad det nu är du försöker spela) men det kan säkert nästa filur svara på. Lycka till!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-08 19:52

tack för ditt svar, inte alls meningen att sura och jag förstår inte vad du får det ifrån? mitt andra inlägg kom ju idag, dvs två dagar efter det första?

jag förstår inte riktigt ditt svar, varför skulle jag ta bort bilder-mappen, som förvisso ser rätt ut, men som jag nu märkte heter pictures..jävla strul det här.
oj, nu fungerade det, mappen är där den ska, den heter dock Movies och inte filmer, men det kanske bara är att fippla lite med språkinställningarna.

1
Bevaka tråden