- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
- 2003-02-05 15:12
MMM Man ser att vissa Mac vänner har börjat förstå mina inlägg att det inte handlar om Mac Vs Pc i den bemärkelse som visar vad som är bäst. Även om såna inlägg har förekommit från mig.
Jag har funderat en hel del ang Apple & IBM, Om de kommer att släppa sin Power4 processor för Apple så tror jag att den första PowerMac kommer till sommaren 2004.
Förutsättningen Att IBM samt Apple håller tidsplaneringen.
Alla mac vänner väntar ivrigt på G5 som då Power4 skulle kunna kanske motsvara.
Frågan blir att allt kommer att kompileras om till 64 teknik. När det väl kommer så tror jag knappast att det blir biligare powermacar än dagens för att det kommer att innebära en stor förändring inom powermacens hårdvara konstruktion. Innebär högre kostnader för Apple.
Men som alla vet att Powermacen inte är Apples storsäljare utan det är iMacen.
Vad kommer att hända med den? Hur kommer den att se ut? Kommer iMacen att köra Motorola eller kommer den att ha en annan tillverkare kanske Intel/AMD eller IBM.
För hur många av oss vill eller kan betala så stora summor pengar för en dator. Som ändå är gammal efter 3 – 4 år förutsatt att utvecklingen går vidare i samma tempo.
Vissa kommer männikor att köpa Powermac till Apples fantasi priser. Medan större del av världens människor kommer att köpa och kör iMac eller Emac. Om man nu kommer att vilja ha en Mac från Apple förutsagt att priset är en viktig faktor.
Apple kan inte längre lägga skulden på Moto för att de inte levererar snabbare Cpuer till Apple. Även om så var fallet så kommer det inte att hjälpa för att man måste ha balans genom hela hårdvaro konstruktionen inte enbart cpu.
Apple kör redan andra tillverkare till sina ddr minne, FireWire m.m. Apple kan lätt få kontrakt från Asus, Abit och Intel att göra deras moderkort till sina ibm processorer för att få upp total hastigheten på sina moderkort.
Apple kör ATA 100 när kommer Apple att introducera SATA?
Enligt ibm så kommer power4 jobba med en systembuss på 900 Mhz. Apple måste få upp systembussen konstruktionen om inte så kommer samma situation igen att man inte tar vara på all kraft i cpun på grund av att system kontroll enheten inte kan hantera en systembuss på 900Mhz.
Sedan måste man ha rätt minne till dator, typ ddr på 400Mhz eller liknade hjälper inte om cpu behöver 900Mhz för full effekt. Det är mycket som behövs fixa om Apple ska kunna locka över gamla pc nissar som har en stenkoll på hårdvaran.
Unix är inte ett stort lockbete för att Linux finns.
Sen det viktigaste för Apple att kunna hålla någorlunda jämn utveckling på hårdvaran och inte göra samma misstag som med G4.
Att Apple gjorde bort sig med Motorola är en sak, men att klanta bort hela konstruktionen är Apple eget fel.
För ca 8 – 9 månader sen köpte jag min P4 med systembuss på 533 medan nu kommer 800 Mhz systembuss bara knappt ett år efter 533 systemet infördes.
Detta är vad tyvärr Apple måste någorlunda hänga med för att inte hamna på efterkälke med den så kallade mörka sidan. Som tyvärr har rätt bra temp på hårvaran.
Men den som lever den får se det?
Lycka Till Apple! Håller tummarna!
[ 05. februari 2003, 15:15: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]