- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
Att säga Apple är påväg BORT från Proffsmarkanden var ett av de dummare påstående jag hört. Apple om något påväg MER IN I den marknaden. För att nämna någora exempel:
- Final Cut Pro
Ett av världens snabbast ökande redigeringssystem för prosumer DV-redigering till high-end filmklippning
- DVD Studio Pro
Inte top-of-the-line produkt, men helt klart proffsprogram.
- Shake
Top-of-the-line compsoiting
- AVID
Symfony, Media Composer och Xpress kommer detta år rulla på MacOSX.
- ProTools
Highend audioediting för video och Film - även detta forsätts utvecklas för MacOSX
- Logic
Prosumer till Higend audioediting.
Om något är Apple mer och mer påväg in i en proffs/highend kosumentmarknad.
Cubase - troligen på väg bort
Quark - tja, får vi nånsin se Quark på X?
Senaste Steve-show visade nästan enbart konsumentsaker, och dessutom fokuserade han en massa på ovesäntligheter (såsom themes *suck*), medans de verkliga nyheterna var få.
M$progg - under all kritik, buggarna verkar inte bli fixade.
Adobes program verkar inte längre optimeras i någon större grad för AltiVec.
Prestandan står still - Apple verkar inte jobba på det så det syns. Om en övergång till Power4lite vore förestående borde väl rimlligen det läcka info om konverteringen, eller? Ryktena om x86-verren är ju betydligt mer livskraftiga (och ändå mer otroliga känns det som).
Det flirtas vilt med konsumentmarknaden, i stort sett samma segment som B&O hamnar i (jag tror nog att många B&O-kunder gärna ser sig som prosumers). Hade de velat konkurrera med PC (i samma ring) hade spel legat längre fram. Förr visade ju Apple på vilka företag som utvecklade spel och premiärvisade spel på mässor, nu ar det varit tyst länge.
PowerMaccen är i mycket samma burk som introducerades som PowerMacintosh G3 1999, de har bara inkorporerat mer och mer "ny" teknik, någon grundlig revidering har ju inte skett.
Om proffs var viktigare skulle Apple åtminstone se till att PowerMaccar hade "senare" teknik. Snabbare diskar, bussar osv... eventuellt erbjuda "die-hard"-killarna en 100tkr+ Power4-maskin eller 8propp-maskin eller så. Just nu känns det mest CPR.
Den digitala livsstilshubben känns inte heller längre trovärdig när det hänger på några få Apple-pryttlar och några få modell från 2 andra tillverkare. Skall det varkligen bli något måste betydligt fler in.
Jag är inte på något vis anti-mac, jag kämpar med näbbar och klor för att universitetet skall fortsätta köpa maccar,l jag vägrar bygga om vår datorsal till pc, men det är med sorg jag ser Steve visa *themes* och inte förtälja något om framtiden. En "roadmap to the future" vore fint så man såg var det barkade. Betänk att han gjorde så förr. Minns de 4 rutorna som fylldes med apparater och början till den digitala livsstilshubben. Tyvärr verkar det rinna ut i sanden.
Det är trist att inse att XP snart är ifatt X vad gäller stabilitet och prestanda och dessutom kan bibehålla stabiliteten. Argumenten för att fortsätta "Think Different" minskar snabbt. Snart kan det räcka med att Apple säljer Aqua till M$ så kan vi vara nöjda...
Nä, jag tror nog Steve har något i rockärmen, men han måste dra fram det mycket snart, för han riskerar hela Apple...
citera:Skapades ursprungligen av: Tjalfe:
Vad har detta med Livsstil att göra?
Apple vill att vi ska tala om macen i livsstilstermer. Macintosh är inte längre enbart en persondator med ett äpple på utan ett ställningstagande, ett att förhålla sig till sina medmänniskor, ett sätt att leva. Köper du en dyrare men "sämre" maskin för att den har en äpple-etikett så står du för någonting annat än mainstream PC-användaren. Det är ju det som hela "switchers"-kampanjen handlar om, eller hur?
citera: Apple vill att vi ska tala om macen i livsstilstermer. Macintosh är inte längre enbart en persondator med ett äpple på utan ett ställningstagande, ett att förhålla sig till sina medmänniskor, ett sätt att leva. Köper du en dyrare men "sämre" maskin för att den har en äpple-etikett så står du för någonting annat än mainstream PC-användaren. Det är ju det som hela "switchers"-kampanjen handlar om, eller hur?
Äsch, vilket trams. Jag köper inte en livsstil. Jag köper en dator, en maskin, ett verktyg. Apple måste erbjuda produkter som motsvarar eller övertrumfar pc-sidan och som också fortsättningsvis är bättre än Windows, annars kommer allt färre att satsa på Mac som verktyg.
Och Apple bör sluta med showandet och hemlighetsmakeriet och tala klarspråk. Vad har Apple för planer under det här året? Vilken teknik tänker de satsa på?
[ 06. februari 2003, 15:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Äsch, vilket trams. Jag köper inte en livsstil.
Vad dricker du för läsk? Vad har du för märke på dina jeans? Vad kör du för bil? Vad har du för logo på din TV, stereo etc...?
Jag tror nog att du köper en livsstil, vare sig du är medveten om det eller inte.
citera: Vad dricker du för läsk? Vad har du för märke på dina jeans? Vad kör du för bil? Vad har du för logo på din TV, stereo etc...?
Dricker inte läsk alls. (Det är för barn och tonåringar.) Mina jeans är så blankslitna att märket inte syns längre. (Vrider på röven och kollar: CAT.) Har ingen bil. Har en minst nio år gammal Nokia-teve och en sunkig stereo av obestämbar ålder som består av diverse hopplockade delar av obskyr härkomst.
citera:Jag tror nog att du köper en livsstil, vare sig du är medveten om det eller inte.
Det tror jag inte. Men jag är väl inte tillräckligt medveten antar jag.
[ 06. februari 2003, 15:46: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
citera: citera: Mondo
Dricker inte läsk alls. (Det är för barn och tonåringar.) Mina jeans är så blankslitna att märket inte syns längre. (Vrider på röven och kollar: CAT.) Har ingen bil. Har en minst nio år gammal Nokia-teve och en sunkig stereo av obestämbar ålder som består av diverse hopplockade delar av obskyr härkomst.
Jättegrattis...
Du har just kommit till insikt om din livsstil, den skall du bejaka, för det är den som är Du...
Som tur är har jag själv blivit alldeles för gammal för att hinna med att bli vuxen....
(Var är det där bandet? Jag tyckte det passade in i min livsstil!)
Jag är inte stolt över min livsstil. Den är rätt sugig... Men jag har inte tid att ha ett liv just nu - jag arbetar hela tiden!
Att arbeta hela tiden är kanske det en livsstil.Själv jobbar jag och min fru 2-skift.Mot varann.Den här veckan har jag kommit hem kl 2400.sommnar gör jag runt 0200.Min fru kör kl 0730 två barn till skolan.0745 är det dags att vakna.Mina två minsta ungar brukar vakna då.Sedan fullt upp igen till ca 0200.
Det är min vardag(livsstil)Men likafullt ett liv,det liv jag har och det enda jag har tid med.
Jag har slutat med läsk för länge sedan.Föredrar en skummande öl
Edit:Vad har det med Apple och IBM att göra?
[ 07. februari 2003, 20:35: Meddelandet ändrat av: Ariel ]
Nej, tveka inför att skaffa mac ska man inte göra, men jag har svårt att rekommendera en ny. Möjligen en så billig som möjligt, för om Apple ska överleva måste det komma rappare maskiner snart, och det känns bara surt att stå där med en maskin som är mindre än ett år och ändå helt akterseglad...
Ganska meningslös debatt.
Sitter själv med .....gammal G4DP450 och väntar på något bättre.
Bättre menar jag bra bättre. En G5.
När den kommer? Vet inte.
Men jag vet att Apple gör inte själv sina processorer.
De är hänvisade till företag som har det som bisyssla.
Motorola gör telefoner och allt annat trams. IBM har sina arbetsstationer.
Det ni måste förstå är att de har inte tid att syssla med en marginell produkt som Apples processorer. Och Apple kan inte göra något åt det. Skulle de kunna det då skulle vi haft en G6 nu.
Kan vi påverka detta? Det tror jag inte.
Själv har skrivit en del kritik mot Apple men det gällde framförallt supporten och service.
Men jag sitter och väntar fortfarande på något nytt.
Köper inte de fjantiga prestandahöjningar, för det är inte prisvärda.
Den maskin jag har räcker till det arbete jag gör. Mer eller mindre. Men jag vill inte gå och köpa en Compaq.
Jag kan inte påverka Apple på den punkten och Apple kan inte påverka sina leverantörer heller. Mac på Intel funkar bara inte om man tänker på mjukvara. Så det råder Status Qvo.
Hela den diskussionen leder inte till någon lösning. Tyvärr.
P.S. Det är en annan sanning också: Mac används mer en 80% till professionell arbete och inte till spel och lek. Så någon vändning ifrån professionell marknad är inte att tala om.
[ 07. februari 2003, 22:13: Meddelandet ändrat av: malen ]
citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Ganska meningslös debatt.
Sitter själv med .....gammal G4DP450 och väntar på något bättre.
Bättre menar jag bra bättre. En G5.
När den kommer? Vet inte.
Men jag vet att Apple gör inte själv sina processorer.
De är hänvisade till företag som har det som bisyssla.
Motorola gör telefoner och allt annat trams. IBM har sina arbetsstationer.
Det ni måste förstå är att de har inte tid att syssla med en marginell produkt som Apples processorer. Och Apple kan inte göra något åt det. Skulle de kunna det då skulle vi haft en G6 nu.
Kan vi påverka detta? Det tror jag inte.
Själv har skrivit en del kritik mot Apple men det gällde framförallt supporten och service.
Men jag sitter och väntar fortfarande på något nytt.
Köper inte de fjantiga prestandahöjningar, för det är inte prisvärda.
Den maskin jag har räcker till det arbete jag gör. Mer eller mindre. Men jag vill inte gå och köpa en Compaq.
Jag kan inte påverka Apple på den punkten och Apple kan inte påverka sina leverantörer heller. Mac på Intel funkar bara inte om man tänker på mjukvara. Så det råder Status Qvo.
Hela den diskussionen leder inte till någon lösning. Tyvärr.
P.S. Det är en annan sanning också: Mac används mer en 80% till professionell arbete och inte till spel och lek. Så någon vändning ifrån professionell marknad är inte att tala om.
Här har du kardan Malen.
Trodde jag var ensam om de där åsikterna på det här stället.
...Köper inte de fjantiga prestandahöjningar, för det är inte prisvärda...
Varje "fjantig" prestandahöjning brukar väl också följas av en prissänkning. Toppmodellerna av iMac och G4 är idag snabbare och lägre prissatta än igår.
Skapades ursprungligen av: mattan:
citera:
..Apple´s strategi är burkar för Media, inom proffs, prosumer och hemma segmenten. Företag verkar de ha gett upp (om de ngnsin varit inne) vilket nog är smart..
Har Apple med stadiga OS X och Xserve någonsin tidigare haft något bättre att erbjuda lite större företag?
citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
...Köper inte de fjantiga prestandahöjningar, för det är inte prisvärda...
Varje "fjantig" prestandahöjning brukar väl också följas av en prissänkning. Toppmodellerna av iMac och G4 är idag snabbare och lägre prissatta än igår.
Det är kanske lockande för förstagångköpare men inte för någon som redan sitter med en maskin som klarar av jobbet.
Eftersom jag föredrar Macens användargränsnitt och handhavande i såväl Mac OS "Classic" som Mac OS X finns det i mina ögon ingen dator som till 100 % kan ersätta Macen (i.a.f inte för mig).
En PC för mig är ett intressant komplement, men jag skulle inte kunna tänka mig att slänga ut Macen och enbart köra PC.
Jag är också övertygad om att det vore farligt för den tekniska utvecklingen om persondator = PC med x86-processor.
Att köpa en Mac för ett s.k "statusvärde" eller "livsstil" är inget för mig eftersom jag gillar den eftersom det är en funktionell och elegant dator. Just funktionell är viktigt - likaså att jag kan leva med den i 3 - 5 år med rätt programvara. Min gamla 8500/120 hänger med riktigt bra och det uppskattas.
Det vore trist om Apple skulle bli som B&O eftersom jag föredrar H/Ks produkter (utmärkta funktioner, bra ljud, elegant och stilren diskret design). B&O är inte något jag skulle trivas med i jämförelse med den nuvarande utrustningen.
Det viktiga för mig är att det finns en bra alternativ datorplattform som gör att jag inte nödvändigtvis måste ha PC/Windows/x86.
Ärligt talat så känns alla dessa diskussioner om prestandan hos Macar kontra Wintel fullständigt menlösa. Visst, det finns vissa branscher eller fallanger av datoranvändandet som kräver hög prestanda, men frankly, hur många?
Jag jobbar med video och ljud! Okej, en dator med högre prestanda skulle sitta fint när man snackar möjligheten att använda många pluggar, eller mjukvarusyntar. Men det finns redan lösningar som fixar till det problemet. DSP-kort som exempelvis PowerCore från TCWorks motsvarara G4-kraft på 4-5 GHz, kostar runt 10 papp och funkar både för Mac och PC. På PC-sidan (och macar utan CA) är det VST-tekniken man inriktat sig mot. PowerCore stöder och accellererar VST-pluggar, under förutsättning att pluggarna är skrivna för kortet. Tyärr medför detta att inte alla pluggar får stöd och accelleration. M.h.a. CoreAudio har alla AudioUnits-pluggar stöd för PowerCorekortet. Helt plötsligt har en teknik som Apple lanserat ökat mervärdet något oerhört på en tredjepartsprodukt, och den slutgiltiga prestandan sparkar rumpa.
Jag spelar spel! Jag får bita i det sura äpplet för det finns inte lika många titlar till Mac som till PC. Här sägs också prestandan vara viktig eftersom spel mest av allt kräver det. Å andra sidan har jag aldrig uppfattat den bättre prestandan hos PC-burkar med värre specar som något som ökar på spelupplevelsen märkbart. Doom3 har förvisso inte släppts ännu och visst, det kommer kräva massor med prestanda, men det största kravet ligger fortfarande på grafikkretsarna.
Slutligen, skall man använda sin burk till att rendera filmer - Kör hårt och köp PC. En renderande burk skall ändå stå gömd och instängd i något rum utan interaktion med omvärlden och för detta tycker jag PC-burkarna funkar utmärkt.
Apple är ett företag som lanserar mördande bra totallösningar. En konsument kan redigera video och färdigställa imponerande DVD-skivor direkt ur boxen. Ett proffs kan för en sjukt billig penning redigera proffsvideo, film, och ljud.
Alla de IT-funktioner vi lärt oss leva med stöds på ett suveränt intuitivt sätt på Macen som Windows (oavsett version) tyvärr inte erbjuder med samma enkelhet.
Det är dessa tekniker som har potential att slå, inte prestandan, och kunde man bara få bort diskussionen från Mhz-kåta datortekniker och lägga krutet på vad man faktiskt kan få gjort med sin dator skulle debatten bli mer rättvisande och intressant (tycker jag).
/Jont Olof
citera:Ärligt talat så känns alla dessa diskussioner om prestandan hos Macar kontra Wintel fullständigt menlösa.
Men samtidigt: varför ska man betala mer för långsammare grejor? Varför sackar Apple efter pc-sidan? I längden har de inte råd med det.
citera:Ärligt talat så känns alla dessa diskussioner om prestandan hos Macar kontra Wintel fullständigt menlösa.
Men samtidigt: varför ska man betala mer för långsammare grejor? Varför sackar Apple efter pc-sidan? I längden har de inte råd med det.
Samtidigt som vadå?
Jag tror han försökte säga att prestanda är inte allt.
Denna marknad är ju snedvriden så trots att Apple har en totalt sett överlägsen produkt så finns det ingen som begriper det. Rools Royce har "tillräckligt" med hästkrafter. De behöver inte specifiera exakt hur mycket. Vilken bilsäljare som helst skulle fatta detta om han fick en RR in i bilhallen för försäljning. Det finns inga "data-säljare" på SIBA eller OnOff som ens anar skillnaden. Det är bara priset som styr.
Din lösning på problemet Mondo tycks vara att Apple också blir en skräpprodukt som håller samma priser.
EDIT: stavfel
[ 12. februari 2003, 17:16: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]
citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Det går inte att jämföra bilar med datorer. Det är så uppenbart att jag inte tänker gå in på varför.
Nähä... vad vill du säga?
Går det att jämföra kylskåp med datorer?
Eller golfklubbor?
Glöm bilarna. Problemet är att Apples datorer är snitsigare och lättare att förstå sig på men säljkåren fattar inte detta så alltså förs inte det fram som ett argument för det högre priset. Macarna ser då ut som både sämre och dyrare.
citera:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
För när väl PowerMac släpps med Power4 cpu så undrar jag hur många kommer att rusa till återförsäljare för att lägga upp 25000 – 45000 Kr rak upp och ner! Inte allt för många tror jag?
Eller är jag ute och cyklar!
Ja, du är ute och cyklar i åtminstone ett avseende. Sannolikheten att Apple någonsin kommer att lansera en Mac med en Power4 i är ungefär lika stor som att Saab skulle använda sig av en 16-liters lastbilsdiesel som motor i en personbil, d.v.s. i princip noll.
Det är rätt viktigt att man gör skillnad på PPC 970 och Power4. Den sistnämnda är inriktad mot midrangetillämpningar där det finns krav på pålitlighet, och IBM har gjort en prestandamässig trade-off för att få ner antalet felräkningar till kanske en tiotusendel (<-ren gissning från min sida ) mot för t.ex. en P4 eller någon annan processor i lowend-skiktet. Eftersom PPC 970 är en lowend-processor behöver man inte ta sådana hänsyn, så på bekostnad av en lägre tillförlitlighetsgrad kommer den i rätt många avseenden att prestera bättre än en Power4. Dessutom genererar Power4 alldeles för mycket värme, och det är inte heller så motiverat att ha stöd för 8-vägs SMP med 128 MB delad L2-cache i en Mac...
Sedan tror jag faktiskt att det kan bli åtminstone en liten rusch när PPC 970 hamnar i Powermacar. Det finns förmodligen en inte helt oansenlig mängd folk som resonerar som så att den halvgamla G4 man sitter med nu får duga tills vidare, men om/när Apple gör nästa stora kliv blir det att beställa nytt. Vet själv en hel del folk som kör med den filosofin, så jag tror inte att det är helt ovanligt faktiskt. Men det är ju å andra sidan bara en hypotes...
"Glöm bilarna. Problemet är att Apples datorer är snitsigare och lättare att förstå sig på men säljkåren fattar inte detta så alltså förs inte det fram som ett argument för det högre priset. Macarna ser då ut som både sämre och dyrare. "
Då är vi tillbaka till andra trådar igen. Det börjar gå rundgång. Men vi kan diskutera vidare.
Man kan ju diskutera prisvärdet på Macmarknaden i sig själv men det är ju också svårt att helt avstå jämförelser med Wintel marknaden. Då vissa kompenenter är samma eller liknande. Nästan allting är dyrare till en Mac.
Kan det bara vara med anledning av en mindre marknad eller av tradition? När jag krängde macar på 90´talet var det 17% pålägg på Macar och omkring 7-10% på Wintel.
Är det så att marknaden tar mer av oss Mavanvändare för att det har man alltid kunnat göra? Och vi villigt betalar detta.
För det är ju oftast ett medvetet val att välja en Mac. En ställningstagande. Och det betalar vi duktigt för tycker jag.
För mycket till och med. Men en wintelburk vill jag inte ha.