Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av the_karate_kid:

Exakt vad är det som inte fungerar? Ingen bild? Overscan? Dålig bild? Judder?

Jag har en Sony Bravia D3000 som har upplösningen 1366*768 men klarar att ta emot en 1080p24 signal. Kopplar min mac mini till tvn med miniDVI -> DVI -> HDMI och väljer 1080p i bildskärmsinställningarna och sedan refresh rate beroende på source framerate (24, 50, 60) utan att blanda in något 3e parts program. Min tv kan dock inte pixelmappa 1080p men jag använder bara mac minin för film tittande och kan därmed kompensera Overscan i Plex

Jag har en nyinköpt Mac Mini och en 3-4 år gammal Sony KLV S32A10 LCD. Där får jag precis det problem du beskriver. TVn kan inte pixelmappa signalen som kommer in via DVI -> HDMI och visserligen kan Plex kompensera, men jag vill kunna använda fler program än just Plex.

Testade istället att köra via VGA. Det fungerar rent upplösningsmässigt men jag får stora problem med "horisontella störningslinjer" och småryck när jag spelar video (via frontrow, dvd player m.m.).

Någon som vet vad VGA-problematiken beror på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-23 11:23

Är linjerna väldigt kraftiga så vet jag inte riktigt men jag skulle annars säga att det är vanligt analogt signalbrus.

Ursprungligen av zinned:

Är linjerna väldigt kraftiga så vet jag inte riktigt men jag skulle annars säga att det är vanligt analogt signalbrus.

Jag såg att det här redan nämnts tidigare i tråden. S.k. tearing (länk till wikipedia).

Däremot vet jag inte om det går att göra något åt det?

Ursprungligen av Michael:

Jag såg att det här redan nämnts tidigare i tråden. S.k. tearing (länk till wikipedia).

Däremot vet jag inte om det går att göra något åt det?

Tearing hade jag problem med när jag körde min Mac mini med DVI-DVI till min gamla TV (den har inte HDMI), men när jag istället körde VGA så försvann tearingproblemen.

Jag kör min mini mot en Samsung 40" via hdmi vilket fungerar bra dock har jag några saker att fråga om filmerna känns som att dem hackar till var 5-10sec har det nånting med 24p etc att göra? sen har jag en fråga till, vad ska jag ladda ner för något för att plex ska visa info om mina filmer? (dem ligger på en separat server)
/MVH
Patrik

Ursprungligen av Patrik.L:

Jag kör min mini mot en Samsung 40" via hdmi vilket fungerar bra dock har jag några saker att "påpeka" vissa filmer känns som att dem hackar till var 5-10sec har det nånting med 24p etc att göra? sen har jag en fråga till, vad ska jag ladda ner för något för att plex ska visa info om mina filmer? (dem ligger på en separat server)
/MVH
Patrik

Kan inte svara på din första fråga, men när det gäller att Plex ska visa info om dina filmer så behöver du inte ladda ner något speciellt, den funktionen finns inbyggd i Plex. Dock fungerade den inte särdeles bra när jag testade sist.

Ursprungligen av Capeman:

Kan inte svara på din första fråga, men när det gäller att Plex ska visa info om dina filmer så behöver du inte ladda ner något speciellt, den funktionen finns inbyggd i Plex. Dock fungerade den inte särdeles bra när jag testade sist.

Hmm ok, mitt plex visar ingenting.
/MVH
Patrik

Ursprungligen av Patrik.L:

Hmm ok, mitt plex visar ingenting.
/MVH
Patrik

Men du har lagt till filmerna till biblioteket då?

Ursprungligen av Capeman:

Men du har lagt till filmerna till biblioteket då?

Hmm möjligt att det är det som jag gjort fel, jag har bara lagt till min nas som source under filmer sen bläddrar jag igenom den.
/MVH
Patrik

Ursprungligen av Patrik.L:

Hmm möjligt att det är det som jag gjort fel, jag har bara lagt till min nas som source under filmer sen bläddrar jag igenom den.
/MVH
Patrik

Ja, det är inte så som Plex är tänkt att fungera. När du lägger till filmerna i biblioteket får du också möjlighet att ladda ner filminformation. Betänk dock att det inte fungerar särskilt bra. Jag hade filmer som den lade till fel filminformation om och det var nästintill omöjligt att ändra det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-07 16:17
Ursprungligen av Patrik.L:

Jag kör min mini mot en Samsung 40" via hdmi vilket fungerar bra dock har jag några saker att fråga om filmerna känns som att dem hackar till var 5-10sec har det nånting med 24p etc att göra? sen har jag en fråga till, vad ska jag ladda ner för något för att plex ska visa info om mina filmer? (dem ligger på en separat server)
/MVH
Patrik

Om jag inte misstar mig så är det en bugg i vissa av Samsungs modeller. Vet att det fanns en lång tråd om just detta på Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster, ska se om jag kan hitta den igen.
Har dock inte följt den tråden på ett bra tag så jag vet inte om problemet är löst...

EDIT: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=227254

Ursprungligen av -cosmo-:

Om jag inte misstar mig så är det en bugg i vissa av Samsungs modeller. Vet att det fanns en lång tråd om just detta på Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster, ska se om jag kan hitta den igen.
Har dock inte följt den tråden på ett bra tag så jag vet inte om problemet är löst...

EDIT: Samsung klarar inte 24p korrekt - Minhembio forum

Hmm skumt, min tvix 6500 har fungerat klockrent, tänkte om det har något med PAL och NTSC för Staterna har väl typ 25fps eller nått och sverige 24? eller är jag ute och cyklar nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-07 15:57

Plex fungerar bra i de allra flesta fall, det gäller dock att man döper mappen, i vilken videofilen ligger, på rätt sätt då den använder mappnamnet för att söka upp informationen om filmen/serien på IMDB.

Har nu konstanterat att allt man behöver är iTunes och Plex (och pluggarna till QT så klart).

Ursprungligen av Zimmerman:

Har nu konstanterat att allt man behöver är iTunes och Plex (och pluggarna till QT så klart).

Körde Plex, men gick över till XBMC, minns idag inte varför. Men det fanns någon STOR anledning till det. Så mycket minns jag iallafall!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-01-08 11:23

Jag har idag en HTPC som även står som fileserver. Jag känner att den behöver en uppgradering alternativt att jag byter ut den helt.

Det står mellan:

Paket 1.
Den nya Mac Mini med två externa 1TB-diskar.

Paket 2.
Uppgradering till en i5 med 4g minne. Windows 7. Behåller diskar och grafikkort.

Prestandamässigt så leker paket 2 med paket 1, men paket 1 har istället OS X och är i mindre format. Prismässigt är det ingen större skillnad.

Hur skulle ni göra?

Ursprungligen av 2mkr:

Jag har idag en HTPC som även står som fileserver. Jag känner att den behöver en uppgradering alternativt att jag byter ut den helt.

Det står mellan:

Paket 1.
Den nya Mac Mini med två externa 1TB-diskar.

Paket 2.
Uppgradering till en i5 med 4g minne. Windows 7. Behåller diskar och grafikkort.

Prestandamässigt så leker paket 2 med paket 1, men paket 1 har istället OS X och är i mindre format. Prismässigt är det ingen större skillnad.

Hur skulle ni göra?

Fyfan för externa diskar, men det är ju bara min åsikt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-08 12:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Fyfan för externa diskar, men det är ju bara min åsikt!

Varför det? Ett par externa FW-diskar är ju strålande här.

Interna disken är bara till för OS och apps. Allt annat kör man mot externt. That's the professional way :-D. FW och eSATA är det som gäller. USB är för tangentbord, skrivare och möss.

Jag avskyr verkligen externa diskar. De är till för att lägga in skit på, sen gömma undan. De är fula, de tar plats, de är inte bra alls! Jag har typ en eller två externa diskar, det enda som ligger därpå är musik, film och installationer av program. Jag är lite av en periodare, så när jag vill lyssna på något speciellt tar jag fram diskarna, lägger in det på HTMACen och lägger tillbaka den externa.

Fast... å andra sidan är jag ensam i hushållet. Det kan vara en annan sak om man har stort nätverk och ska dela ut till hela familjen och sådär.

Zimmermans val av USB tänkte jag inte bemöda mig med att kommentera först. Men jag känner mig tvingad då vi haft en del beefs
USB är så 00-tal. BT är 2010-tal!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-08 16:48
Ursprungligen av PeeMaN:

USB är så 00-tal. BT är 2010-tal!

Du menar samma sak vad det gäller överföringshastigheter då också, förmodar jag?

Sedan är jag säker på att Zimmerman menade att USB är för smått skrafs som just möss och t-bord. FW är för riktig hårdvara som ska prestera.

Ursprungligen av zinned:

Du menar samma sak vad det gäller överföringshastigheter då också, förmodar jag?

Sedan är jag säker på att Zimmerman menade att USB är för smått skrafs som just möss och t-bord. FW är för riktig hårdvara som ska prestera.

Japp, det förstog jag att han syftade på, och det var även de jag syftade på.
Överföringshastighet ska ju vara slö. Annars hinner man ju inte koka kaffe innan man fått kopierat över den film man ska se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-08 16:56

Du ska inte ordna kaffe genom någon BT-kaffekokare, vet du

Dom externa terrabajtarna har man givetvis i en garderob eller städskåp. Det är bara MacMini'n som står framme på hyllan vid slusteget. :-). Fta HDD's lever om - dom har man ju aldrig framme så klart.
Jag har inte sett mina på månader :-D.
Att dra sladd snyggt är ett nöje och en konst.

Behöver man tangentbord och mus (någon gång då och då om man som jag även kör server på Minin) så har man Apples lilla BT-keyboard och en BT-mus i hyllan att plocka fram. BT-keyboarden står så att man kan lätt komma åt Kringla+P som jag programetar att starta Plex. Annars sköts allt av remoten.
Remote Desktop från iMacen gäller annars för trixande, uppdateringar, skyflande, omstart, etc.

Nästa steg är att ge Minin en funktion till - det ska bli lilltösens speldator - hon är 4,5 år nu. Jag behöver tips på Mac-spel för småttingar (nej, jag installerar ICKE Windows på min server). men...jag öppnar en annan tråd för det - kollar också om det redan finns 46 stycken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 22:13

Innan jag kastar mig på en ny plattform vill ja be om en knuff i rätt riktning, jag är väl medveten om vilken kyrka jag befinner mig i men önskar en så objektiv bedömning som möjligt...

Efter att ha levt i 4-5 år med ett par 1gen Xboxar med XBMC var det dags att ta steget till HD-världen, jag tror jag tog en alltför snäv genväg för min erfarenhet av att streama via PS3:a, Tvix och Popcorn har inte ens varit i närheten av den enkelhet som XBMC erbjöd. De senare 3 alternativen har varit buggiga, haft ruttna GUIn och WA-faktorn har varit synnerligen lägre än med XBMC. Jag vill alltså tillbaka till denna plattform och när jag tittar på vilka OS som stödjs inser jag att OSX är det enda riktiga alternativet. Inbiten Windowsanvändare som jag är behöver jag en knuff över kanten... ett par frågor:

Vilken Mac Mini konfiguration rekommenderar ni till någon som inte vill lägga 6-8000:- på att testa på att vara switcher?
Någon med god erfarenhet av XBMC på Xbox som kan dra ev. paralleler till de typiska problemen men stötte på där?
Att streama från NAS, kräver det ngn specialpgmvara på min servern som idag är en W7 eller är det Samba som gäller?

Jag ber om ursäkt för om detta är basic men hoppas på att någon kan se inlägget för vad det egentligen är; en bön om en knuff

Billigaste Mac Mini går bra. 2 GB RAM räcker fint - men 4 är ju alltid bättre. Man kan aldrig ha för mycket RAM. Aldrig.
XBMC? Keine anung - kör Plex.
Filerna kan ligga på en NAS likaväl som dom kan ligga på en extern USB/FW/eSATA-disk eller den interna disken. Det är sak samma. Någon speciell mjukvara för att videofilerna ska på ligga på en disk behövs inte - oavsett om denna disk kalla för NAS eller vadsomhelst.
Vill man slippa jidder så ska man givetvis köra Apples filsystem - AFP - om man har Mac, men SMB och andra filsystemgår också finemang.

Om NAS'en inte pallar att leverera 1080p så är det NAS'ens fel så klart. Har sett sådant många gånger. Marknaden för usla NAS är enorm därute.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 23:27

Tack för knuffen, Blocket.se är aktiverat med Backgrounder så nu ska första Macen inhandlas. Tack igen för svar

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-11 14:00

Det här med tering i panoreringar beror ju på att filmen är i 23,9Hz medans macen kan bara skicka ut ex 50Hz 60Hz. Man kaaaan få ut 23.9Hz från macen med ex switchresx men då får du extrema problem med ljudsyncningen :(. enda man kan säga är att macen suger om du ska spela upp 23.9Hz material på Tvn med den tyvär....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-12 07:57
Ursprungligen av Pascoe:

Det här med tering i panoreringar beror ju på att filmen är i 23,9Hz medans macen kan bara skicka ut ex 50Hz 60Hz. Man kaaaan få ut 23.9Hz från macen med ex switchresx men då får du extrema problem med ljudsyncningen :(. enda man kan säga är att macen suger om du ska spela upp 23.9Hz material på Tvn med den tyvär....

Detta tycker jag låter väldigt märkligt, och fram för allt illavarslande då jag har planer på att köpa en Mac Mini framöver och använda som mediacenter.

Vad säger Zimmerman om detta, som jag vet använder en Mac Mini för just detta?

Jo, det är märkligt om Macen inte kan klämma ur sig just 24fps genom grafikkortet - man kan ju lira vika fps som helst inom Macen och man kan ju lira 30,50,60 fps ut ut Macen...ja, kan man lira vad som helst...UTOM just 24? Macar är ju varken PAL eller NTSC. Inga datorer är det. Dom är fps-neutrala så att säga. Jag fattar uppriktigt ingenting och när jag googlar runt så ser jag att det tydligen stämmer; Macen lirar inte 24 fps externt ut ur burk (DV-kortet). Det måste ju vara en löjlig begräsning i själva DVI-kortet - och om 24 fps är okej i andra PC-burkar (som kör Windows t.ex.) så är det ju ännu absurdare. Då måste ju grafikkortstillverkarna aktivt lägga till en spärr för grafikkort som skall monteras i Macar. I'm chocked. Enlighten me.

Ursprungligen av zinned:

Detta tycker jag låter väldigt märkligt, och fram för allt illavarslande då jag har planer på att köpa en Mac Mini framöver och använda som mediacenter.

Vad säger Zimmerman om detta, som jag vet använder en Mac Mini för just detta?

Bevaka tråden