Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-19 17:27

Bröt ut frågan om analogt och digitalt ljud ut samtidigt till en egen tråd här

Enkel fråga med säkert krångligt svar: Vilken setup funkar bäst om man ska titta på ComHem (ej HD) och vill ha två tuners?

(tanken med två tuners är så klart att kunna spela in två kanaler samtidigt eller timeshifta en kanal samtidigt som man spelar in en annan)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-03-06 21:06

Jag är också intresserad av hur man tar emot digital-tv från ComHem med dubbla mottagare på en mac mini. Har idag en Firedtv och Eyetv men vill gärna kunna spela in på en kanal och titta på en annan eller spela in på två kanaler.
Är det kanske en cardshare-server som gäller eller finns det andra lösningar? Förstår att jag måste ha en mottagare till men vill ju inte behöva skaffa ett till abonnemang. HDTV vore bra om det fungerade även med dubbla mottagare.

Ursprungligen av tomeriksen:

Enkel fråga med säkert krångligt svar: Vilken setup funkar bäst om man ska titta på ComHem (ej HD) och vill ha två tuners?

(tanken med två tuners är så klart att kunna spela in två kanaler samtidigt eller timeshifta en kanal samtidigt som man spelar in en annan)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-02-05 22:12

Jag köpte en mini-dvi till S-VHS och kopplade in min Mac mini.

Jag ser dock bara två vertikala tjocka ränder, ungefär som när man kopplade in sin video för att veta att man var på rätt kanal.

Tyckte jag såg någon förvrängd appleloga uppdelad i tre delar på TV:n.

Vad gör jag fel? Behövs något speciellt program?

Ursprungligen av larsp777:

Jag köpte en mini-dvi till S-VHS och kopplade in min Mac mini.

Jag ser dock bara två vertikala tjocka ränder, ungefär som när man kopplade in sin video för att veta att man var på rätt kanal.

Tyckte jag såg någon förvrängd appleloga uppdelad i tre delar på TV:n.

Vad gör jag fel? Behövs något speciellt program?

Det är till en tjock-TV antar jag? Är ingången inställd på S-video och inte komposit? Det brukar egentligen bara rendera i en svartvit bild, men men...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-02-05 23:05

Hur ställer jag in ingången?

Ursprungligen av larsp777:

Hur ställer jag in ingången?

Det vet jag inte, beror väl på vad du har för TV. Du får titta i manualen. Är det en tjock-TV?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-02-05 23:12

Så det är tv:n jag ställer in, inte datorn?

Ja, det är en tjock-TV

Ursprungligen av larsp777:

Så det är tv:n jag ställer in, inte datorn?

Ja, det är en tjock-TV

Ja, fast det är en longshot, för det brukar bara generera svartvit bild. För hög upplösning kanske?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-02-05 23:53

Kan det vara, jag har 24" skärm.

Den nyaste Mac minin har inte stöd för analog video, bara digital. Du måste ha en dyr videokonverterare eller en platt-TV för att det ska funka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-06 20:29
Ursprungligen av Macaddict:

Den nyaste Mac minin har inte stöd för analog video, bara digital. Du måste ha en dyr videokonverterare eller en platt-TV för att det ska funka.

Tyvärr gäller det inte bara Minin, även MacBook saknar analog video numera.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2010-07-26 15:14
Ursprungligen av Macaddict:

Den nyaste Mac minin har inte stöd för analog video, bara digital. Du måste ha en dyr videokonverterare eller en platt-TV för att det ska funka.

Vad är detta? Funkar inte display-port => S-video i mac mini längre? Galet! Måste jag isf byta ut tjockteven snabbare än jag tänkt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-03-23 19:09

cyclone-sh.mylivepage.ru : ???????? / SatTV / eyetvCamd

Ska vara denna, men verkar vara nere just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 21:02
Ursprungligen av Jögge79:

cyclone-sh.mylivepage.ru : ???????? / SatTV / eyetvCamd

Ska vara denna, men verkar vara nere just nu.

Ja, den är inte helt lätt att komma åt…så varsågod att hämta den via min DropBox

Å vad är DropBox?

Jo, läs mer här…!!

(Länken ovan tar dig till Dropbox…och om Du registrerar dig då, ger det Dig & Mig lite extra utrymme utöver standardutrymmet)

Lycka till,

- Torkel

Senast redigerat 2010-03-30 12:26
  • Medlem
  • 2010-03-27 00:32

någon här som kör servervarianten som mediacenter?

Ursprungligen av crust:

någon här som kör servervarianten som mediacenter?

Jag har OSX Server på min Mini som också är mediaserver och lilltösens speldator - den är kopplad till en 32-tums HD-teve (1920x1080). Det är Frontrow som gäller för tösens miljoner barnfilmer och Plex om jag själv ska se någon hemtagen rulle...vilket dock är sällan. Plex har dock ett fint utbud av nördiga podtevestationer som jag brukar titta på.
iTunes är musikmotorn och den sköts via Remote på min iPhone.

Min server är hookad till internet och jag skyfflar ofta filer mellan hem och jobb. Jag använder WebDAV för detta. Jag har även en otroligt enkel och stabil webserver i servern som heter Rumpus - detta för att andra (WebDAV måste man ha speciella program för att köra på Windows t.ex.) ska kunna hämta och lämna filer. Servers har också iCam - och min iPhone också så klart - så jag kan bevaka mitt hem med kameror om jag vill. Detta har jag dock ingen användning för. Bara kul att se hur långt utvecklingen gått.

Jag har idag tryckt in 4 GB RAM i Minin. Detta för att jag använder Parallels/Windows för tösens dataspel. Annars räcker 2 GB fint.

Den står på jämt och allt flyter klockrent so far. Jag har minstingen av senaste Mini-släppet (oktober 2009).

HDMI på mac mini..

Nån som vet om/när det kommer att släppas en mac mini med HDMI-utgång på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-01 22:14
Ursprungligen av tosslandamasen:

Nån som vet om/när det kommer att släppas en mac mini med HDMI-utgång på?

Absolut! Släpps nästa månad klockan 13.43 en tisdag tror jag, om jag nu läste rätt!

Ursprungligen av 20hz:

Absolut! Släpps nästa månad klockan 13.43 en tisdag tror jag, om jag nu läste rätt!

Om man sätter dit HDMI så måste ju det betyda att Apple vill att man ska köra mediacenter på en Mini. Då vore det väl på sin plats att uppdatera Front Row.. rejält.

FrontRow var ju coolt när det kom men nu är det visserligen enkelt men ack så trist. Kan inte ens få album art när man kör låtar via nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-02 01:07
Ursprungligen av tosslandamasen:

Nån som vet om/när det kommer att släppas en mac mini med HDMI-utgång på?

Ett relativt mycket starkare svar kunde också ha varit GOOGLA eller AppleInsider | Apple prepping first Macs with HDMI - sources

Ursprungligen av tosslandamasen:

Nån som vet om/när det kommer att släppas en mac mini med HDMI-utgång på?

På sidorna för senaste MacBook Pro står detta:

Citat:

Ren digitalvideoutgång

DVI-utgång med Mini DisplayPort-till-DVI-adapter (tillval)
VGA-utgång med Mini DisplayPort-till-VGA-adapter (tillval)
Dubbellänkad DVI-utgång med Mini DisplayPort-till-dubbellänkad DVI-adapter som stöder Apple Cinema HD Display (tillval)
HDMI-utgång med Mini DisplayPort-till-HDMI-adapter (tillval)

Är det nytt eller har det funnits tidigare, om det nu kommer till MBP, så är det väl inte helt ologiskt att det kommer till Mac Mini?

Ursprungligen av J THOMAS E:

På sidorna för senaste MacBook Pro står detta:

Är det nytt eller har det funnits tidigare, om det nu kommer till MBP, så är det väl inte helt ologiskt att det kommer till Mac Mini?

Skrev om detta i en av dagens MBP-trådar. Det är nytt, verkar som om Apple kommer att släppa en egen sådan adapter. Tror ändå inte vi kommer att få HDMI som standardutgång på någon Mac.

OK, Tack FreddeB..!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 23:55

Mini server + plex = fungerar ej

Jag har precis skaffat en Mini server, programvaran är uppdaterad och därefter har jag installerat Plex. Men Plex vägrar starta. Jag har ominstallerat flera gånger och provat både med och utan Candelair.
Någon idé om vad jag ska göra åt det hela?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 11:27

Jag hittade "felet" - man kan inte köra Plex när man är inloggad som root...
Inloggad med ett annat konto fungerade det direkt och klockrent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 17:27

Bra grundregel både för OSX, Linux, BSD, UNIX, man ska aldrig vara inloggad som root, bara authentisera sig när man måste

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-04-18 15:52

genom att byta utgångar på sina datorer allt för ofta kommer folk inte få dem att fungera i deras uppbyggda system som de har hemma, därför tror jag inte apple kommer att lägga till en hdmi som standard. men man har ju haft fel innan

har också funderat mycket på att köpa en Mac Mini som man kan använda som media center men har fått en del vidare tanke då jag tänkte om jag kanske ska köpa en Macbook pro och använda den som ett mediacenter !?

Skulle det fungera lika bra ? jag vet att det kostar lite mera men med apple så framtids investerar man =D

det enda jag skulle vilja använda något utav mac mini samt macbook pro är att ha den vid tv och titta på film samt kunna använda min led tv som skärm mm.

är detta nu en bra idé att ha macbook pro istället för en mini ?

Ursprungligen av allanos:

har också funderat mycket på att köpa en Mac Mini som man kan använda som media center men har fått en del vidare tanke då jag tänkte om jag kanske ska köpa en Macbook pro och använda den som ett mediacenter !?

Skulle det fungera lika bra ? jag vet att det kostar lite mera men med apple så framtids investerar man =D

det enda jag skulle vilja använda något utav mac mini samt macbook pro är att ha den vid tv och titta på film samt kunna använda min led tv som skärm mm.

är detta nu en bra idé att ha macbook pro istället för en mini ?

Nej, jag fattar inte varför du skulle vilja ha en MBP till det för? Låter som totalt slöseri med pengar.

Bevaka tråden