Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Designa webb på mac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 01:03

På det företag jag huserar i dagsläget agerar jag webbdesigner och lägger min tid på att utveckla standardiserade webbplatser för alla webbläsare oavsett plattform. Detta innebär just nu att det är väldigt mycket CSS-kodande. Idag sitter jag i Windows och utvecklar eftersom det finns en del verktyg jag saknar till Mac (främst Firefox-tilläggen IE Tab och Tidy).

Hur som helst har skulle jag gärna vija gå över till att börja jobba på Mac istället.
Som jag jobbar nu ägnar jag väldigt mycket tid åt att jämföra sidor mellan FF och IE. Frågan är, finns det något smidigt sätt att lösa jämförandet mot Internet Explorer (Win)?

Någon webbdesigner där ute som vill dela med sig av sina arbetsmetoder?

En separat bärbar PC som man tar fram vid behov eller Parallells om du kör en Intel-Mac.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-10 01:32

Instämmer med capojava.
Fast på jobbet har jag bara tillgång till Virtual PC än så länge, men den duger att kolla design i. Hemma står en PC också, och den använder jag ibland. Det är inte så mycket jag behöver specialfixa för att det ska bli lika i båda plattformarna.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-10 01:35

Tidy finns för Firefox Mac oxså.

Webkit (Kärnan som Safari bygger på) är mycket användbart när du sitter med webbsidor. Verktyg för DOM-Inspection och Javascript debugging finns i senare versioner av programmet.

För editering av CSS o HTML finns en uppsjö editorer (Svenska Smultron att rekommendera).

För att kolla sidan i IE startar du bara Parallells (förutsatt att du köper en ny Intel mac).

Ja, jag ser längre inga nackdelar med att sitta på mac och hålla på med webbutveckling. Tidigare kanske det var lite trögt att behöva en extra PC och/eller Virtual PC (som är segt som smörkola, iaf på en PB G4). Men nu när man enkelt kan köra Paralells är det ju bara att slå till.

Å, du sköna nya värld... synd att man inte har någon Intel mac själv bara.

Själv använder jag Textmate och Cyberduck som fungerar skitsmidigt tillsammans. Cyberduck funkar som filbläddrare på servern och öppnar filerna i Textmate. Sparar jag dem sedan i Textmate så laddar Cyberduck upp den på servern. Allt du behöver betala för är Textmate som kostar €39.

Förövrigt finns flertalet av de utvecklarplugins till FireFox för Windows även för OS X. Flera (liknande) av dem har även utvecklats till Safari.

IE Tabs-pluginen är ju inte så konstigt att det inte finns till Mac eftersom IE inte finns till Mac längre.

Det är precis som dem här ovan skriver att antingen har man en test-WindowsPC där som man använder till IE-testande, eller så installerar du Windows på din Mac, antingen genom Parallels eller Apples egna Boot Camp.
Annars finns den osmidiga lösningen att be nån Windowspolare att skicka skärmdumpar från IE, men det är ganska drygt i längden speciellt om det är en knivig IE-bugg.

Jag hade inga stora problem att gå över från Windows till Mac med kodandet, det enda man måste tänka på är att konvertera åäö till hexkod, för annars fockar det oftast. Jag kör med BBEdit, det har rätt många funktioner och täcker dem flesta behov.
Det du kommer märka är att du blir frustrerad när du bygger snygga css-lösningar och lägger på t ex text-shadow på texter och allt ser skitsnyggt ut i Safari med OS X perfekta kantutjämning på typsnitt, snygga pulldowns/checkboxar/radiobuttons osv. så tittar du i Windows IE och mår illa för att det inte ens ser hälften så snyggt ut där. PNG med alpha-kanaler funkar inte heller i IE, funkar i alla andra webbläsare, så det kan man tyvärr inte heller använda om det ska se ok ut i IE också. Nä fy o blä för IE och Microsmurf.
Firefox på Mac suger ganska hårt i mitt tycke. Den ritar sidorna hyfsat snabbt och där finns ganska många plugins, men känslan i webbläsaren är inte ett dugg Macig och pulldowns/checkboxar/radiobuttons ser hemska ut. En snyggare variant av Firefox är Camino som är Macifierad, det störiga med den är dock att man inte kan installera firefoxpluginsen.
Operas enda fördelar är att den ritar sidorna snabbt och att det går att zooma sidor, det är det enda. Safari känns mest gedigen i sann Appleanda.

Ursprungligen av tobiwan:

IE Tabs-pluginen är ju inte så konstigt att det inte finns till Mac eftersom IE inte finns till Mac längre.

Internet Explorer för Mac och Internet Explorer för Windows delar inte ens på samma renderingsmotor så även om IE-Tabs att funnits så hade det inte varit lika intressant.

Angående åäö så är det inga problem om du gör rätt. Dvs specificerar teckentabell och använder rätt kodning. T ex:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-10 10:50
Ursprungligen av tobiwan:

[...]det enda man måste tänka på är att konvertera åäö till hexkod, för annars fockar det oftast.

Hur menar du? Håller man sig till utf8 (vilket är en bra idé!), klarar man sig oavsett (modernt) operativsystem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 10:52

Man måste även kolla så att man _sparar_ filerna i samma teckenkodning som man specificerat, annars blir det tokigt. I Mac-program är ju standard ofta Mac Roman-kodning, vilket inte är särskilt lyckat för webben.

Ursprungligen av SpeedAbuser:

Som jag jobbar nu ägnar jag väldigt mycket tid åt att jämföra sidor mellan FF och IE. Frågan är, finns det något smidigt sätt att lösa jämförandet mot Internet Explorer (Win)?

Det finns en mycket intressant tjänst att abbonera på på sajten BrowserCam. Den tjänsten skapar skärmdumpar på alla möjliga browsers på alla möjliga OS. En sådan licens är inte jättebillig om man inte hänger med på en grupplicens. Det kan man dock göra om via Fundable.org.
Jag abbonerar på Browsercam och är mycket nöjd. Du kan på Browsercam dessutom teckna dig för en väl kort utvärdering.

/David

• Oregistrerad
  • 2006-08-11 01:13

Det här med skärmdumpar är inte aktuellt då jag vill kunna se hur en webbplats fungerar i interaktionsmoment. Skulle helst velat slippa Windows helt men får väl ändå krypa till korset och installera Parallells eller vänta på att Crossover Office släpps.

Har följande uppställning i dagsläget, kommentera gärna...
MacBook 2GB RAM 120GB HDD
Dreamweaver (PHP, ASP, XHTML, XML)
Firefox inkl. följande extensions
- Tidy (Validering)
- Edit CSS (CSS)
Flash
Photoshop (För det mesta grafiskt)
Illustrator (För vektorgrafik och grundlayout)
Transmit (FTP)
MAMP (Lokal server)

Studerar till interaktionsdesigner och jobbar som det vid sidan om.

Saknar som sagt IE, men får fundera på vilken som är bästa lösningen för det.
Vad arbetar ni själva med för system/applikationer, samt vad har ni för jobb?

Utvecklar webbapplikationer med Ruby on Rails och använder TextMate som mitt främsta verktyg. Subversion är också ett ovärdeligt verktyg.

Har en MacBook 2 Ghz med 2 Gb RAM som primär arbetsstation, men en Mac Pro (3 GHz, 4 Gb RAM) är beställd. Har en enkel bärbar HP för att testa på PC. De flesta av mina webbplatser driftsätts på min Xserve G5.

Ursprungligen av SpeedAbuser:

Jag, som inte har en Intel-mac, använder mig av Microsofts Remote Desktop och kör mot en Windows-server (en webbserver som alltid finns online). Det fungerar väldigt smidigt och tar ingen kraft av min dator, men det kräver förstås en lina och man ska se upp för vissa skumma renderingsfel som kan uppstå.

• Oregistrerad
  • 2006-08-20 13:47

Sitter nu med dubbla skärmar och kör Parallels-WinXP på den ena samt OS X på den andra. Det fungerar verkligen över förväntan och kan rekommenderas varmt till er andra som inte provat det än.

1
Bevaka tråden