Tack för tipsen om plugins men en tusenlapp för något så enkelt som få in ett datum blir för mycket. Borde faktiskt vara inbyggt på samma sätt som infoga sidnummer ärligt talat. Jag har istället gjort ett fulhack som passar det jag håller på med.
1. Skapa ett Excel-dokument. Lägg in automatiskt datum i cell A1. Formatera utseendet efter behag (typsnitt, storlek etc). Spara filen som datum.xls.
2. Montera in Excel-dokumentet som en levande länk i InDesign-filen. OBS. Ändra först i programmets grundinställningar annars läggs Excel-filen in som rå text. Det vill vi inte. Vi vill ha en levande länk till filen. Den inställningen finns under flik 2 i InDesigns inställningar, rubriken Länkar. (När väl filen är inlagd på rätt sätt kan man återställa denna inställning).
3. Man kan koppla Applescript till en mapp och skapa s k mappkommandon - kommandon som kan aktiveras automatiskt när t ex en mapp får nytt innehåll. När InDesign öppnar en fil skapas även en temporär fil i samma mapp. Ex. ~prislista 2006~p0rd7d.idlk. Detta räcker för att trigga scriptet.
4. Applescript som mappkommando
Scriptet nedan öppnar datum.xls och sparar sen filen. Scriptet körs automatiskt när mappen får nytt innehåll.
on adding folder items to this_folder after receiving added_items
try
tell application "Finder"
activate
open document file "datum.xls" of folder "mappnamn" of folder "mappnamn" of folder "mappnamn" of disk "skivnamn"
end tell
tell application "Microsoft Excel"
save Active
quit
end tell
end try
end adding folder items to
Klistra in detta i Manusredigeraren och spara i mappen /Library/Scripts/Folder Action Scripts. Högerklicka mappen din InDesign-fil ligger i och välj "Koppla ett mappkommando...". Välj scriptet.
5. Man öppnar sen sitt InDesign-dokument, tempfilen skapas som triggar scriptet och datumfilen sparas om. Länken behöver sedan uppdateras i InDesign. I mitt fall är det en väldigt stor prislista som ska öppnas så om Excel redan är startat så hinner den spara datumfilen först. Detta betyder att Indesign visar dialogrutan "vill du uppdatera länkar?" så det är bara ett klick för att få nytt datum. Om Indesign hinner före måste man manuellt uppdatera länken i länkpaletten.
6. Använder man en färg på datumet så ramlar den färgen in som RGB i InDesign. Definiera om färgen till CMYK om filen ska tryckas.
Fråga: Jag skrev "quit" i scriptet men det beror på att jag misslyckade med att hitta ett kommando för att bara stänga dokumentet? Hur gör man det?
Alternativ till ovan:
Man kan även tänka sig ett Applescript som först startar Excel och gör klart datumfilen och sen öppnar InDesign-filen. Då är man garanterad att få "uppdatera länkar"-dialogen varje gång. Jag gillar dock att man i exemplet ovan faktiskt startar sitt originaldokument och inte ett script.