Hej igen! Blev sugen på att göra en riktig jämförelse i Photoshop, så jag satte ihop en serie actions som innehöll bl a:
- Skapa en 1600x1200 px bild.
- Clouds.
- Watercolor.
- Duplicera lagret och skala ner det 50% och rotera det.
- Amount 100 radial blur zoom, best quality på det första stora lagret.
- Amount 100 radial blur spin, best qulity på det duplicerade, nedskalade/roterade lagret.
På min Power Mac med dubbla 1,8GHz G5 med 3 GB RAM (med c:a 1,2 ledigt vid testet) tog det 43 sekunder.
På min MacBook med Intel Core Duo 2GHz med 1 GB RAM (omstartad och endast Photoshop igång) tog det 1 min och 11 sekunder.
Nästan dubbelt så snabbt på Power Macen med andra ord.
Så visst är det långsammare med intel än med Power Macarna, särskilt med tanke på att intel-cpu:erna är dual core och har högre klockfrekvens och ska vara rätt mycket nyare/snabbare arkitektur (sägs det i a fall ;).
Men ärligt talat, när man jobbar i det på MacBooken så känns det inte speciellt mycket långsammare, inte när man håller sig borta från filter i a fall och det är sällan jag använder det, så jag tycker man kan leva med det. Men hade jag inte haft PowerMacen så hade det ju varit en annan visa kanske, använder ju inte MacBooken till tungt grafiskt jobb annat än i nödfall ändå.
Någon som har en annan setup att testa? Hade varit intressant att jämföra en Power Mac/PowerBook G4 med en Intel Core Duo med liknande Photoshoptester.