- Molle123
- Medlem ●
- Valdemarsvik
Hejsan! Har nu fått min macbook. Kommer mestadels att använda den till att lyssna på musik, se på film, surfa och skolarbeten. Finns det några program ni tänker att det är ett måste att ha vid mina användningsområden? Eller är dom programmen som följer med helt perfekt för det jag ska göra?
Och 2 bonusfrågor
Varför stängs vissa program inte av när jag släcker ner dom? Det är fortfarande en pil i docken som visar att dom är igång
Någon som kan tipsa om en bra torrent-klien? Är också ute efter någon irc-klient och en msn-klient.
/M
VLC för att se på film http://www.videolan.org/vlc/
MSN med mera http://www.adiumx.com
Quicksilver, ett program man inte klarar sig utan när man väl lärt sig det http://quicksilver.blacktree.com/
De flesta program fungerar så att de inte stänger ner sig när du stänger fönstren. Det är dock så de ska fungera och de drar knappt några resurser alls när de är inaktiva. I många fall gör jag så själv att jag inte ens stänger fönstren på programmen utan bara trycker äpple + h för att gömma det aktuella programmet.
(Kan säga att när jag sitter på datorer med andra operativsystem och är tvungen att starta om programmet bara för att jag har råkat stänga alla fönster så irriterar det mig något fruktansvärt...)
De flesta program fungerar så att de inte stänger ner sig när du stänger fönstren. Det är dock så de ska fungera och de drar knappt några resurser alls när de är inaktiva.
Detta är tyvärr inte helt sant för alla program. Safari har ibland en förmåga att sno åt sig en himla massa minne som inte lämnas tillbaka då man stänger alla fönster. Detta kan sega ner maskinen. Jag vet inte riktigt vad som orsakar detta, men hos mig händer det t.ex. då jag surfar mycket på aftonbladet. Kanske är det flash-animationerna som spökar?
Enklast åtgärdas detta genom att ibland avsluta Safari (kommando-Q).
En till fråga.
Är det nödvändigt att partiotinera hdd'n i macen? Innan på min pc har jag haft en partition för installerade program och os, och en annan för allt nedladdat, installationsfiler, musik osv..
Nej, det är inte nödvändigt, och det är inte ens praktiskt. Det enda som händer är att en partition blir överfull medan det finns gott om plats på den andra, och det är inte så kul.
Jag har helt övergett partitionerandet.
Detta är väl ett lämpligt startpaket...
Web-browser: Firefox
FTP-klient: Transmit, Cyberduck
Torrent: Transmission, BitTorrent, Tomato
Direct Connect: Shakespeer
Texteditor: BBEdit, Textmate, Smultron
Virtuella skrivbord: VirtueDesktops
Chat MSN/ICQ: Adium
Multimedia: VLC (mediaspelare), Flip4Mac (WMV-spelare)
CD-bränning: Toast Titanium
Anteckningsporgram: Yojimbo
Avinstallerare: AppZapper
Detta är väl ett lämpligt startpaket...
Web-browser: Firefox
FTP-klient: Transmit, Cyberduck
Torrent: Transmission, BitTorrent, Tomato
Direct Connect: Shakespeer
Texteditor: BBEdit, Textmate, Smultron
Virtuella skrivbord: VirtueDesktops
Chat MSN/ICQ: Adium
Multimedia: VLC (mediaspelare), Flip4Mac (WMV-spelare)
CD-bränning: Toast Titanium
Anteckningsporgram: Yojimbo
Avinstallerare: AppZapper
Hmm. varför använda en avinstallerare när det är så himla smidigt att använda standardfuktionen för avinstallation?
Hmm. varför använda en avinstallerare när det är så himla smidigt att använda standardfuktionen för avinstallation?
Det är inte alla program som är så villiga att avinstallera sig. Med AppZapper drar du bara det program du vill ta bort till antingen Appzappers ikon i dockan eller till dess öppna fönster och så letar AppZapper reda på alla delar som hör till programmet och visar dem för dig - det är också ett utmärkt sätt att leta reda på defekta prefsfiler i tex spel.
Funkar alldeles utmärkt då det gäller att tabort demo's.
Det är inte alla program som är så villiga att avinstallera sig. Med AppZapper drar du bara det program du vill ta bort till antingen Appzappers ikon i dockan eller till dess öppna fönster och så letar AppZapper reda på alla delar som hör till programmet och visar dem för dig - det är också ett utmärkt sätt att leta reda på defekta prefsfiler i tex spel.
Funkar alldeles utmärkt då det gäller att tabort demo's.
Just det där går det också utmärkt att använda Spotlight till.
Just det där går det också utmärkt att använda Spotlight till.
Iofs men då får du sedan ändå manuellt radera alla filerna medans man bara klickar på Zap!-knappen i AppZapper så försvinner allt fort som fanken
aMSN är väl hittils den enda klienten som fungerar nästan fullt ut. Testa den så ser du som omväxling vilka smileys folk skickar till dig
En fråga bara. Idag när jag laddade ner Xchat så fick jag hem en .zip-fil som innehöll xchat-programmapp. Är det bara att dra den mappen till programmappen där alla andra program ligger då? Är det verkligen så himla enkelt så är det ju så enkelt att det blir svårt för en van windowsare
En fråga bara. Idag när jag laddade ner Xchat så fick jag hem en .zip-fil som innehöll xchat-programmapp. Är det bara att dra den mappen till programmappen där alla andra program ligger då? Är det verkligen så himla enkelt så är det ju så enkelt att det blir svårt för en van windowsare
Ja. Så enkelt är det. Om du senare vill ta bort det drar du det bara till papperskorgen.
Stuffit
StuffIt Expander var det många som hade tidigare men behovet har minskat ganska rejält. Det flesta filer man får är tgz, dmg eller zip och det klarar Mac OS X av direkt och dessutom snabbare än vad StuffIt gör.
Säkerhetskopiering/Backup: Carbon Copy Cloner (Freeware)
Systemunderhåll: Macaroni (Shareware)
Messaging-client: AdiumX(Freeware/Donationware)-klarar alla protokoll
Mina val:
Program:
Bittorrent: Azerus (kräver en del av datorn men är mycket bra), slår lätt tex. tomato hos mig
Filmer: Mplayer eller VLC båda är bra även om jag gillar Mplayer mest
Editor: Smultron enkel, bra och gratis
Browser: Firefox
Chat: Adium
FTP: Transmit
RSS: Vienna, mycket lättanvänd RSS klient som har bra funktioner.
Kalender: MenuCalendarClock (smidig liten kalendersom sitter vid klockan)
Spel: Open Transport Tycoon Delux, Freeciv
Widgets:
XMLV: Riktigt bra för att hålla koll på tvprogram.
Weather: för att hålla koll på väder, stämmer ofta bra med verkligheten.
Nastatur: för att hålla koll på spårvagnarna till/från min hållplats.
Angående Appzapper så vill jag nog påstå att det långt ifrån alltid tar bort så mcyket som man önskar. Min erfarenhet är att Spotlight är bättre på att hitta allt småtjafs som installeras med olika applikationer. Men en irriterande sak är att det är svårt att se var filerna ligger i spotlight, skulle gärna ha en hänvisning a la listmeny, plus att det inte alltid går att radera direkt ur spotligt om man markerar många filer (t. ex. ur olika mappar alltså).
Men det finns kanske ett "overrideläge" typ som alt-command-backspace i iTunes som jag missat?
Förövrigt kan jag också rekommendera Onyx. Använder det själv och är nöjd.
Andra rekommendabla program:
Bittorrent: Transmission (kan iofs suga minne, men långt ifrån lika illa som Azureus)
Filmer: Quicktime (med Flip4mac) och VLC täcker alla behov.
Musik: iTunes naturligtvis, men Cog är ett trevligt litet program som funkar bra för förlyssning och liknande (stöder dessutom fler format än iTunes). Till iTunes bör man skaffa SizzlingKeys.
Webeditor: Som lekman gillar jag Taco HTML edit.
Browser: Firefox (oslagbart med tanke på alla grymma extensions annars är Safari och Camino de facto snabbare)
Chat: Adium
FTP: Cyberduck (är gratis och bra, måhända mindre flashigt än Transmit men är som sagt gratis.)
Kalender: MenuCalendarClock (grymme bra med iCal stöd)
Annat: Permanent Eraser (radera enstaka filer/mappar säkert), Viewit eller Xee (enkla bildvisningsprogram), DropJPG (exportera till jpg genom dra-och-släpp), Meteorologist (ha koll på vädret).
Angående Appzapper så vill jag nog påstå att det långt ifrån alltid tar bort så mcyket som man önskar. Min erfarenhet är att Spotlight är bättre på att hitta allt småtjafs som installeras med olika applikationer. Men en irriterande sak är att det är svårt att se var filerna ligger i spotlight, skulle gärna ha en hänvisning a la listmeny, plus att det inte alltid går att radera direkt ur spotligt om man markerar många filer (t. ex. ur olika mappar alltså).
Men det finns kanske ett "overrideläge" typ som alt-command-backspace i iTunes som jag missat?
När du använder Spotlight kan du välja att visa alla sökresultat. Då får du upp ett nytt fönster och därifrån kan du flytta filer dit du vill ha dem, t ex papperskorgen. Detta går också direkt från sökfältet i Finder-fönster.
När du använder Spotlight kan du välja att visa alla sökresultat. Då får du upp ett nytt fönster och därifrån kan du flytta filer dit du vill ha dem, t ex papperskorgen. Detta går också direkt från sökfältet i Finder-fönster.
Jo, det vet och gör jag, men det där problemet uppstår. Men som du säger jag har inte tänkt på att testa dra-och-släpp (kör gärna tgb-kombos i möjligaste mån). Får testa nästa gång...
Jo, det vet och gör jag, men det där problemet uppstår. Men som du säger jag har inte tänkt på att testa dra-och-släpp (kör gärna tgb-kombos i möjligaste mån). Får testa nästa gång...
Om du använder Spotlight i ett Finder-fönster så kan du plocka bort filer med tangentbordet, dvs äpple + backsteg.
Om du använder Spotlight i ett Finder-fönster så kan du plocka bort filer med tangentbordet, dvs äpple + backsteg.
Njae, delvis sant. Men låt oss säga atttr du söker efter Indesign så kan du inte markera alla filer, program, osv den hittar och köra command + backsteg. Då säger i vart fall min iMac typ "donk" (vilket betyder nähä du). Men visst enskilda filer samt vissa grupper av filer går alltid att ta bort så man får ta dem step by step.
Njae, delvis sant. Men låt oss säga atttr du söker efter Indesign så kan du inte markera alla filer, program, osv den hittar och köra command + backsteg. Då säger i vart fall min iMac typ "donk" (vilket betyder nähä du). Men visst enskilda filer samt vissa grupper av filer går alltid att ta bort så man får ta dem step by step.
Om jag klickar en gång i sökresultaten så fungerar det för mig. Jag kan markera allt med äpple + A och flytta dem till papperskorgen med äpple + backsteg.
Annat: Permanent Eraser (radera enstaka filer/mappar säkert),
Men det finns ju redan inbyggt i MacOS, så varför använda andra program för det?
Dra filerna / mapparna till papperskorgen och använd "Secure Empty Trash" (finns inställningar för exakt hur säkert det skall vara dessutom). Räcker fullgott för de flesta.