Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nödvändiga program?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ersätter Meteorologist med WeatherDock

Ursprungligen av upnorth:

Mattias H:

Jag installerade Meteorologist nyss men kan bara få in vädret i olika städer i USA. Hittade inget sätt att ändra till Sverige... Vet du hur man gör?

Använder weatherdock, den tar vädret direkt från weather.com som i sin tur snor det från TAF/METAR på flygplatsen nära dig (det finns 20-talet svenska städer i listan).

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24689

Har man ett program som tar data från Weather.com kan man hamna i lite bryderi. Man kan få ange olika beroende på var man borg.
Gotenburg, Sweden ,
Goteborg, Sweden
Göteborg, Sweden
Eller mardrömmen Goteborg, Vastragotalandsregionen, Sweden ...

Bor man långt från de fem största städerna så blir det nog jobbigt.
Därför är det kanon att Weatherdock har dem som förval i lista.

WD är dessutom Freeware - gratis är gott....

• Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2006-08-18 15:51

Har en fråga angående Onyx. I t.ex "Rensa-menyn" så finns det ju en mängd olika alternativ man kan utföra. Men de alternativen som jag väljer automatiskt? Eller måste jag trycka på "Utför" i Onyx de gånger som jag vill göra det?

Och är Permanent Eraser verkligen nödvändigt? Mapparna och filerna försvinner väl när jag drar dom till papperskorgen, or? :S

Molle123: När du tar bort en fil genom att kasta den i papperskorgen tar du endast bort "indexeringen" (?) som gör att datorn hittar filen. Du tar alltså inte bort filen utan gör bara så att datorn inte hittar/ser den. Med rätt program går sedan "borttagna" filer att återställa.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-29 11:36
Ursprungligen av upnorth:

Molle123: När du tar bort en fil genom att kasta den i papperskorgen tar du endast bort "indexeringen" (?) som gör att datorn hittar filen. Du tar alltså inte bort filen utan gör bara så att datorn inte hittar/ser den. Med rätt program går sedan "borttagna" filer att återställa.

Det du beskriver är vad jag förstår det som händer när man tömmer papperskorgen. När man slänger saker i papperskorgen flyttas de väl bara till en osynlig katalog ~/.Trash.

Skillnaden mellan Onyx och Macaroni, förutom att en är Freeware och den andra är Shareware, är att Macaroni är en kontrollpanel medan Onyx är ett fristående program. Vet inte hur det är med Onyx men i Macaroni går det att ställa in när jag vill att cron-skripten ska köras. Det går även att ta bort lokaliseringsfiler (extra språktillägg) med Macaroni.

Kolla gärna Här: http://www.atomicbird.com/

Vad gäller Meteorologist så är det inte säkert att programmet kan hitta alla svenska städer. Jag antar att jag hade tur som fick in Sundsvall men gör så här för att testa:

Klicka på programikonen i menylisten ->välj Controls i menyn och därefter Preferences

Om du har gjort rätt har du nu fått upp en fönster med fyra tabbar(Weather, Cities, Updating, About) i överkanten.

Välj/klicka på Cities ->Klicka på Add City och skriv in din stad i något av de fält som finns i det nya fönstret ->Klicka Search.

Om programmet(som söker via Weather.com) kan hitta din stad så ska den visas i en lista om inte så får du testa med en annan stad i närheten. När du har hittat din stad, markerar/klickar du på den i listan och klickar på Confirm-knappen.

• Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2006-08-18 19:23

Har nu installerat Quicksilver. Men hur gör jag för att jag ska kunna söka på en fil och öppna den? Det går inte nu. Skulle också vilja kunna söka på en låt, sedan göra så den spelas i iTunes, men min gamla playlist ska vara kvar..

Har även tittat och sökt lite i spootlight nu.. Sökte på några av de programmen som jag har installerat själv. Märkte att många delar av program låg splitrade på olika ställen. Är det något jag behöver oroa mig över, eller är det vanligt? Några delar av ett program låg i "user/molle/libary/application suport" t.ex... Om jag sedan avinstallerar det programmet, kommer dessa mappar flörsvinna då också?

Undrar också hur jag får Mplayer att visa film i fullskärm? Även om jag trycker på "+" så syns ju ändå docken och menyraden..
Och hur får jag undertexterna visas i mindre format i Mplayer? Texten är väldigt stor nu

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 20:50

Jag kan rekommendera DiskWarrior, Firefox, Thunderbird, Toast 7

Hamachi (eller hamachiX) för vpn

Jag vill rekomendera ett litet annorlunda program som dels kan täcka över/gömma alla ikoner på skrivbordet och dels gör det möjligt att lägga en film direkt på skrivbordet utan synliga kontroller - filmen kan ligga och köra i bakgrunden om du så vill under tiden som du gör annat. Det finns även en massa andra funktioner.

Programmet heter DeskShade och det kostar 12.99 dollar

Det är väl värt ett test: http://macrabbit.com/deskshade/

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag vill rekomendera ett litet annorlunda program som dels kan täcka över/gömma alla ikoner på skrivbordet och dels gör det möjligt att lägga en film direkt på skrivbordet utan synliga kontroller - filmen kan ligga och köra i bakgrunden om du så vill under tiden som du gör annat. Det finns även en massa andra funktioner.

Programmet heter DeskShade och det kostar 12.99 dollar

Det är väl värt ett test: http://macrabbit.com/deskshade/

E-som jag inte kan gå in och ändra i min egen postning, säga vad man vill om den regeln, så måste jag ju citera mig själv för att binda ihop sas. Det finns ytterligare en kul funktion i Deskshade som jag inte upptäckt tidigare e-som jag inte läste manualen så noga. Det går att lägga till effekter i bytet av skrivbordsbild. Tex. Istället för att bilden bara byts ut mot en ny så kan bytet ske i form av den roterande kuben som även kan användas då man skiftar mellan olika användarkonton.

Weatherdock var det program som jag sökte, det fungerar hur bra som helst. Tack!

• Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2006-08-24 20:57

Finns det något kommando i osx som liknar Win + L i Windows? Win + L gör att man loggas ut utan program stängs. Så om man vill gå iväg och ha en nedladdning på utan att brorsan rör datorn

Ursprungligen av Molle123:

Finns det något kommando i osx som liknar Win + L i Windows? Win + L gör att man loggas ut utan program stängs. Så om man vill gå iväg och ha en nedladdning på utan att brorsan rör datorn

Du kan aktivera fast user switching i Systeminställningar > Konton > Inloggning. Då får du upp en meny i menyraden (du kan välja mellan symbol eller symbol och namn). Från den menyn kan du välja att gå till inloggningsfönstret. Det ger motsvarande funktion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 22:32
Ursprungligen av Molle123:

Så här har jag gjort:

1) Systeminställningar, Säkerhet.
Kryssa i "Kräv lösenord för att väcka datorn efter vila eller skärmsläckare".
Är allmänt bra om man har klåfingriga bröder.

2) Systeminställningar, Skrivbord och skärmsläckare.
Klicka på "aktiva hörn". Själv har jag "starta skärmsläckare" i övre vänstra hörnet.

Om jag nu vill lämna datorn då den jobbar med något kör jag bara upp musen i övre vänstra hörnet så skärmsläckaren går igång (jag använder skärmsläckaren "computer name" som inte drar så mycket resurser). För att få tillbaka kontrollen måste jag ge lösenord.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2006-09-12 23:33

Hej!
vlc för film
Azureus för bittorrent de är den bästa och mest avanserade i mitt tycke

mvh

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-15 12:56

Vad är skillnaden mellan cocktail och onyx? Kanske behöver ett av dessa program. vilket ska jag välja? Bara för allmänt underhåll

Anledningen att Permanent Eraser är smidigare för att radera enskilda filer är om du har en papperskorg med grejer i och sen slänger något du vill radera säkert måste papperskorgen tugga igenom en jädra massa i onödan. Alternativet är ju att tömma papperskorg och sen slänga filen man vill radera säkert och köra säker papperskorgstömning. Oavsett är det enklare att bara köra drag'n'drop i docken med den fil/de filer man vill radera säkert. Men i slutändan är det väl en "matter of taste".

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-03 21:27

Detta tycker jag är en mycket bra tråd för mig som blivande switcher. Att se vilka program man bör ha sedan som blivande "nyswitcher" är guld värt.

Hur är det med ordbehandling? Jag har fått flera bud på den frågan, AppleWorks skulle ju vara det som motsvarade Office enligt det jag läste. Hur är Mac utgåvan av Officepaketet - är den helt värdelös i jämförelse? Skiljer sig DET paketet från windowsversionen av paketet på något sätt?

//Loofy

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 22:59
Ursprungligen av Loofy:

Detta tycker jag är en mycket bra tråd för mig som blivande switcher. Att se vilka program man bör ha sedan som blivande "nyswitcher" är guld värt.

Hur är det med ordbehandling? Jag har fått flera bud på den frågan, AppleWorks skulle ju vara det som motsvarade Office enligt det jag läste. Hur är Mac utgåvan av Officepaketet - är den helt värdelös i jämförelse? Skiljer sig DET paketet från windowsversionen av paketet på något sätt?

//Loofy

Jag tycker macversionen är bättre, det är flottare, har mer finesser, jag använder windowsversionen på jobbet så jag ser skillnaden.
T ex har Wordversionen ett fjärde arbetsläge, som har röstinspelning med den inbyggda micen, väldigt små filer och funkar bra.
Excel är lättare att arbeta i t ex om du markerar en cell höjs den upp med en skugga bakom så att du alltid vet vilken cell du arbetar i, och kör du diagram så blir dom ju snyggare i macversionen, transparens m m.
Sedan finns Entourage som motsvarar Outlook och det fungerar bra, jag kan t ex skicka kalenderhändelser från jobbet till hemmet och tvärtom.
Kolla mer här http://www.apple.com/getamac/office.html
och http://www.microsoft.com/sverige/products/mac/
http://download.microsoft.com/download/3/3/8/338ab581-cacd-4db2-ab6b-a5d29c25109c/Officeskolan.pdf

www.pure-mac.com .. allt du behöver ..

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-12 13:32

Bittorrent klient med kryptering

Har sedan ett par dagar njutit av min forsta mac nagonsin (MBP, C2D, 2.33GHz, 2gb, 160HD). En underbar masking, ar grymt nojd o allt funkar verkligen precis sasom alla har pa forumet har sagt. Grymt kul!
Har dock ett problem, da mitt universitet blockerar nedladdningar sa maste man anvanda kryptering for att bitorrent ska funka, som klienten utorrent for windows kan. Vilket program ska jag anvanda till macen som har denna egenskap?

Tacksam for svar! Mac RULES!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-12 17:12

Angående ordbehandling: Nej, Appleworks är inte bra i mitt tycke. Macversionen av Office ska väl vara ok, tror jag.. har inte så stor erfarenhet av det. Vill du ha gratisalternativ så finns ju Open Office och Neo Office (bygger på samma grund som Open Office, men är lite mer Mac-anpassat) som mycket kompetenta alternativ. Personligen använder jag Mellel (www.redlers.com) som är en helt outstanding ordbehandlare som är nischad mot lite större skrivarbeten (uppsatser, böcker med mera), fast det naturligtvis går att använda till mindre skrivarbeten också. Dock kostar det en slant (300-400kr), men är lätt värt det om man skriver mycket. Rekommenderas om man inte behöver resten av Office-paketen. Annars finns även Mariner Write (http://www.marinersoftware.com/) som tydligen skall vara rätt bra. Jag har dock inte testat det.

Jag gillar programmet Textredigeraren som medföljer Mac OS X och använder oftast den till ordbehandling. Vid första anblick ser den väldigt enkel ut, men under ytan är den väldigt kompetent. I menyerna finns väldigt många funktioner, den klarar Word-formatet hyggligt och kan till och med redigera HTML/XHTML och CSS i WYSIWYG-läge.

Bevaka tråden