Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPEG2 -> MPEG4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-05 11:59

Jag har en MPEG2-fil som är lite onödigt stor (ca 740 MB). Det är lite opraktiskt. Hur gör jag om jag vill göra den mindre, men ändå hålla en så pass hög kvalitet som möjligt? Min tanke var att göra den till MPEG4. Men hur?

Tillägg: Freeware/Shareware är att föredra, eftersom jag inte är beredd att betala för att minska den här filen.

[ 05 November 2002, 13:11: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Alternativ 1/ Quicktime + MPEG2 Decoder och sen komprimering med MPEG4 till en .mp4 fil.

Alternativ 2/ FFMpegX: MPEG2 till DivX Avi (MPEG4). Kan sedan göras om till .mp4 med mp4creator från MPEG4IP.net Ljudet läggs till i efterhand.

Fördelar/Nackdelar

Alt 1: Du måste ha QT6 pro och MPEG2 plugin. Kostar pengar. Fördelen är att du endast behöver jobba i Quicktime, inget mek i terminalen.

Alt 2: Gratis. Lite mer jobb i terminalen för att få det att funka. Mer kontroll över bitrate, quantizers osv. VBR 2 pass kodning.

Vilken upplösning hade du tänkt koda i ?

Om du kör med FFMpegX välj låg min/max quantizer (typ 2) och sätt ingen bitrate. Då får du högsta kvalite, men stora filer, men inte större än mpeg2 filen.

/henrik

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-05 13:12

Upplösning? Ingen aning. Samma hade jag tänkt. Dock vet jag inte vilken upplösning det är. VLC saknar ju funktion för at få fram info om filen. Hur kollar jag?

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-05 13:19
  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-12 14:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: martin:
"mpeg info" kollar upplösningen

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12845&db=mac

Tack. Tyvärr fick den inte fram en byte info om filen.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-12 14:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Om du kör med FFMpegX välj låg min/max quantizer (typ 2) och sätt ingen bitrate. Då får du högsta kvalite, men stora filer, men inte större än mpeg2 filen.

Ska jag sätta både min och max på 2 och kryssa i VBR?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-12 14:39

Varför tycker FFMpegX att MPEG4 ska ha ändelsen .avi?

För FFMPEG X bara kan koda DivX MPEG4 (som är MPEG4 Advanced Visual Profile med en annan fourcc och som ligger i en AVI eller MOV container och inte MPEG4 filformatet MP4)

Hur pass hemma är du i terminalen ? Jag brukar personligen köra ffmpeg där istället. FFmpegX är ju egentligen bara ett kommandoskal gjort i Applescript som kör olika UNIX-program genom terminalen.

För full kontroll över kodning använder jag terminalen. Om du vill veta hur man gör, så kan jag försöka förklara.

Vad gäller quantizer och min och max gäller följande. Om du kör 1 pass kodning så kan man sätta min och max lika för att få "fusk"-VBR.

Quantizers styr kvaliten:

MAX and MIN Quantizers
The Quantizer is the most important parameter in video encoding. Without going into detail, quantizer controls how fine the encoder codes the video sequence. The rule of thumb is: for the same frame, smaller quantizer ==> better quality, higher bit consumption. Larger quantizer ==> lower bit consumption, inferior quality. Adjusting the quantizer operates the rate control. To balance the quality of video with bit consumption can be complicated and quite the art form.

Genom att sätta just min=max styr du kodningen till att ha konstant kvalité genom hela filmen. Detta betyder alltså att bitraten kan variera från olika bildrutor, även kallat VBR. Det är ungefär samma som i QT6 MPEG4 där du ställer quality i %. 100% motsvarar quantizer 2 tror jag.

Om man kör 2 pass kodning ställer man in önskad bitrate och sedan analyserar kodaren videon. Den försöker tilldela "jobbiga" scener mer bitrate. Slutresultatet brukar bli rätt bra förutsatt att du inte valt alldeles för låg bitrate. Den angivna och den verkliga bitraten brukar inte diffa så mycket.

Om man inte anger min/max quantizer i 2 pass kodning utgår kodaren efter bitrate och försöker få den optimala quantizern för varje bildruta. Vill man t.ex. som i ditt fall ha högsta kvalite kan man säga till kodaren att qmax=5 och kommer därigenom inte att få sämre kvalite än detta. Däremot kommer inte bitraten du anger att stämma lika bra.

Om någon annan har några andra tips vore det tacksamt om ni delar med er av dessa. Mina erfarenheter bygger mest på att jag testat en mass a olika inställningar.

Vad gäller FFMpegX och MPEG4 så är avi tyvärr det enda vettiga i form av MPEG4 som går att få ut ur den. Bättre att kalla det DivX avi då istället. Men det går faktiskt att göra en kompatibel QT6 .mp4 fil med lite mek i terminalen. Jag kan skicka över mp4creator så kan du testa ...

Exempel på mpeg4 kodad video som jag gjort med ffmpeg och sedan "kapslat" in i en mp4 kan hittas här:

http://hegge.campus.luth.se/test.mp4
http://hegge.campus.luth.se/enzo.mp4

/henrik

[ 12 November 2002, 15:27: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

hugin, hur går det med kodningen, har du lyckats få fram nåt resultat ?

/henrik

1
Bevaka tråden