Hur pass hemma är du i terminalen ? Jag brukar personligen köra ffmpeg där istället. FFmpegX är ju egentligen bara ett kommandoskal gjort i Applescript som kör olika UNIX-program genom terminalen.
För full kontroll över kodning använder jag terminalen. Om du vill veta hur man gör, så kan jag försöka förklara.
Vad gäller quantizer och min och max gäller följande. Om du kör 1 pass kodning så kan man sätta min och max lika för att få "fusk"-VBR.
Quantizers styr kvaliten:
MAX and MIN Quantizers
The Quantizer is the most important parameter in video encoding. Without going into detail, quantizer controls how fine the encoder codes the video sequence. The rule of thumb is: for the same frame, smaller quantizer ==> better quality, higher bit consumption. Larger quantizer ==> lower bit consumption, inferior quality. Adjusting the quantizer operates the rate control. To balance the quality of video with bit consumption can be complicated and quite the art form.
Genom att sätta just min=max styr du kodningen till att ha konstant kvalité genom hela filmen. Detta betyder alltså att bitraten kan variera från olika bildrutor, även kallat VBR. Det är ungefär samma som i QT6 MPEG4 där du ställer quality i %. 100% motsvarar quantizer 2 tror jag.
Om man kör 2 pass kodning ställer man in önskad bitrate och sedan analyserar kodaren videon. Den försöker tilldela "jobbiga" scener mer bitrate. Slutresultatet brukar bli rätt bra förutsatt att du inte valt alldeles för låg bitrate. Den angivna och den verkliga bitraten brukar inte diffa så mycket.
Om man inte anger min/max quantizer i 2 pass kodning utgår kodaren efter bitrate och försöker få den optimala quantizern för varje bildruta. Vill man t.ex. som i ditt fall ha högsta kvalite kan man säga till kodaren att qmax=5 och kommer därigenom inte att få sämre kvalite än detta. Däremot kommer inte bitraten du anger att stämma lika bra.
Om någon annan har några andra tips vore det tacksamt om ni delar med er av dessa. Mina erfarenheter bygger mest på att jag testat en mass a olika inställningar.
Vad gäller FFMpegX och MPEG4 så är avi tyvärr det enda vettiga i form av MPEG4 som går att få ut ur den. Bättre att kalla det DivX avi då istället. Men det går faktiskt att göra en kompatibel QT6 .mp4 fil med lite mek i terminalen. Jag kan skicka över mp4creator så kan du testa ...
Exempel på mpeg4 kodad video som jag gjort med ffmpeg och sedan "kapslat" in i en mp4 kan hittas här:
http://hegge.campus.luth.se/test.mp4
http://hegge.campus.luth.se/enzo.mp4
/henrik
[ 12 November 2002, 15:27: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]