Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskyddade Audio-CD

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det samma system alla skivbolag använder för kopieringsskydd?
Jag köpte Björks nya samlingsalbum idag, den var kopieringsskyddad fick jag se när jag kom hem.
Spelade den i bilstereon på hemvägen utan problem.
Nu har jag bränt en kopia av den (vill ha en i bilen), inga problem alls. Kör med Toast 5.2, originalet i den interna driven på P-boken och sedan bara "copy". Gick hur fint som helst.
Det konstiga är att det kommer upp två partitioner på desktop när man matar in originalet. Den ena innehåller musiken och andra en massa PC-junk.
Men kopian går fint att spela i alla fall.

Så här står det:
COPY CONTROL
This CD is protected against copying, it is designed to play in standard audio CD players and on computers running a Windows operating system. However playback ploblems may occur.

Är det samma text som på andra kopieringsskyddae plattor månne?

• Oregistrerad
  • 2002-11-08 21:10

Jag har bara ett råd till dig och det är bojkotta alla kopieringskyddade skivor. Det är surt att inte köpa sin favvo skiva men detta med kopieringskydd måste bort. Ju fler som bojkottar destu snabbare kommer det att försvinna.

Jamen jag ville ju ha den.
Det var ju ett nytt spår på den.
Och inte f-n läste jag texten om kopieringsskydd.
Dessutom gick det alldeles utmärkt att kopiera den i alla fall.

Men jag håller med, kopieringsskyddet är ett otyg.

• Oregistrerad
  • 2002-11-08 23:28

Hörde att Philips (eller vilka nu som äger namnet CompactDisk) ska förbjuda användandet av namnet CD på kopieringsskyddade CDs. Då de tycker att det strider mot eller är för stor skillnad på en kopieringsskyddad CD och orginal konceptet. En skiva märkt med CD ska helt enkelt gå att spela i alla CD-spelare.

Det finns olika typer av skydd. Jag tror Kents Vapen och ammunition använder det israeliska skyddet Cactus, det har varit uppe till diskussion tidigare, sök i tidigare trådar.

Förövrigt finns det en lång pågående tråd om just kopieringsskyddade cd-skivor här.

• Oregistrerad
  • 2002-11-09 11:01

Jag läste någonstans att man ska kunna ta bort skyddet genom att rita med en penna över cd skivans spår… någon som kan bekräfta detta?

MVH
Joakim

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-12 14:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bombia:
Jag läste någonstans att man ska kunna ta bort skyddet genom att rita med en penna över cd skivans spår… någon som kan bekräfta detta?

MVH
Joakim

Jepp. Det gäller Cactus, som används på t.ex. Kents V&A (bravo Adrian =).

Artikel på IDG.se

• Medlem
  • 2002-11-12 18:02

Kent hade väl Sonys egna Key2audio? Spelar iofs inte så stor roll, same sh*t different name.

Hah !!

10.2.2 gjorde att min Foo Fighters CD med kopieringskydd började funka

) det gick inte i 10.2.1 heh...

Undrar om det var meningen av Apple....hmm

Sitter på en Quicksilver med superdrive..

/ d

[ 12 November 2002, 20:11: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Hah !!
10.2.2 gjorde att min Foo Fighters CD med kopieringskydd började funka

) det gick inte i 10.2.1 heh...
Undrar om det var meningen av Apple....hmm
Sitter på en Quicksilver med superdrive..
/ d

Drog du in uppdateringen på Superdriven samtidigt? Jag läste att den nya firmware de släppte till superdrive även skulle göra det lättare att mata ut kopieringsskyddade skivor - de där som kunde fasta tidigare. Den ändringen kanske fick vissa "bieffekter".

Nej - firmwaren drog jag i tidigare - så det var inte grejen - tan det var 10.2.2 som var grejen !

/ d

[ 12 November 2002, 22:47: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 09:23

Är det någon som provat lämna tillbaka en cd till butiken för att den varit skyddad?

Köpte för några dagar sedan Martin L. Gores Counterfeit2 och såg först när jag kom hem att det på konvolutet stod "Copy Protected". Grejen är den att jag äger ingen cd-spelare och skivan kraschar min dator, så jag vill lämna tillbaka den då jag inte heller vill stödja och uppmuntra detta sätt att försöka stämja piratkopieringen.

Har jag något vettigt jag kan säga till kära Åhlens när jag står där med skivan i hand och vill lämna igen den? Har jag några rättigheter eller är det bara att acceptera att jag inte läste omslaget ordentligt?

Det är helt slumpmässigt det här med kopieringsskydd. En skiva (Goldfrapp "Black Cherry") skulle vara kopieringsskyddad (not playable on a PC). Funkar hur bra som helst att både spela och rippa till AAC. En annan (Dave Gahans single) skulle funka att spela under Win/OS9/X etc. Funkar inte alls. Skivan kommer upp på skrivbordet, man ser ljudfilen (iTunes-ikon) men det händer inget när man dubbelklickar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Är det någon som provat lämna tillbaka en cd till butiken för att den varit skyddad?

Köpte för några dagar sedan Martin L. Gores Counterfeit2 och såg först när jag kom hem att det på konvolutet stod "Copy Protected". Grejen är den att jag äger ingen cd-spelare och skivan kraschar min dator, så jag vill lämna tillbaka den då jag inte heller vill stödja och uppmuntra detta sätt att försöka stämja piratkopieringen.

Har jag något vettigt jag kan säga till kära Åhlens när jag står där med skivan i hand och vill lämna igen den? Har jag några rättigheter eller är det bara att acceptera att jag inte läste omslaget ordentligt?

Jodå, jag har lämnat tillbaka en skivka till just Åhlens - det var inga problem. Jag sa bara att
1. den funkar inte i min bilstereo
2. Den funkar inte på min dator

Jaha sa dom och tog tillbaka den.

Skulle dom bråka är det bara att berätta för dom att du omöjligt kunde kopiera den - den är ju kopieringsskyddad :-). Bråkar dom ändå så är det bara att berätta för dom att dom, tack vare skivbolagets skydd, just förlorat en kund.

/Micke

Citat:

Jag har inte lämnat den till butiken. Men varje jag brukar ringa och skälla ut skivbolagen. Har i samtliga fall fått en vadderad påse i brevlådan inom några dagar. Ner med skräp-skivan i påsen och lägg den på lådan. Därefter kommer en riktig CD-version av skivan med posten. Vi lever i 2000-talet och ett nytt sätt att handla skivor har uppkommit. Inte var det väl smidigare förr...

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 10:42

Jag ringde skivbolaget (playground) men dom kunde inte hjälpa mig.
Återstår att lämna tillbaka skivan och ladda ner från internet istället.

Pappskallar.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 11:22
Citat:

Köpte för några dagar sedan Martin L. Gores Counterfeit2 och såg först när jag kom hem att det på konvolutet stod "Copy Protected".

Om Åhléns inte tar tillbaka produkten är de fel ute. Jag har läst någonstans om en som fick lämna tillbaka sin kopieringsskyddade CD. Det är ju inte ens enligt en av CD-formatets uppfinnare, Philips, en CD i ordets rätta bemärkelse. De måste i så fall skylta bättre än den löjliga lilla texten på konvolutet. Har du prövat att fråga än? Får du negativt besked så tycker jag att du, om du orkar, skall kontakta konsumentverket och höra deras åsikt. Du skulle sedan kunna meddela forumet dina erfarenheter eftersom frågan så ofta kommer upp här på 99Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Jag har inte lämnat den till butiken. Men varje jag brukar ringa och skälla ut skivbolagen. Har i samtliga fall fått en vadderad påse i brevlådan inom några dagar. Ner med skräp-skivan i påsen och lägg den på lådan. Därefter kommer en riktig CD-version av skivan med posten. Vi lever i 2000-talet och ett nytt sätt att handla skivor har uppkommit. Inte var det väl smidigare förr...

/M

Gjorde precis som du och ringde skivbolaget, och fick prata med en jättetrevlig person som var ansvarig för kopieringsskydden.
Jag sa att jag varken kan spela skivan på datorn och inte ensi bilstereon, och jag äger inte ngn annan cd-spelare...
Han skulle kolla upp detta och återkomma till mig per telefon, detta är ca 5 månader sen, och jag har ringt och sökt honom två ggr samt även skickat ett mail till honom...
Skivbolaget jag talar om är det allt annat än serviceinriktade BMG...
Kommer aldrig någonsin att köpa en skiva från det skivbolaget igen...
Anser att det minsta man kan begära är att åtminstonde bli kontaktad enlig löfte...

BMG suger kraftigt!!

//mmi

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Om Åhléns inte tar tillbaka produkten är de fel ute. Jag har läst någonstans om en som fick lämna tillbaka sin kopieringsskyddade CD. Det är ju inte ens enligt en av CD-formatets uppfinnare, Philips, en CD i ordets rätta bemärkelse.

Well. jag vill minnas en diskussion på MacOpinon, där en kille som heter Matthew Ruben skrev en artikel om detta - tyvärr verkar MacOpinion vara nere så jag får dra detta ur minnet:( .

I grund och botten verkar kopieringsskyddade skivor faktiskt uppfylla CD standarden, åtminstone rent tekniskt. Jag tror det är Cactus skyddet som bygger på att man lägger till ett interaktivt spår på CD skivan - en vanlig audiospelare hoppar över detta eftersom den inte kan tolka det, medans en dator tror att detta är exekverbar kod och börjar läsa det direkt.

När den väl börjat göra detta så leds den in i en sekvens av ettor och nollor som får operativsystemet att antingen ignorera skivan eller, som i många fall, frysa datorn. Varför CD spelare i bilar inte agerar på samma sätt som en audio spelare har jag ingen aning om, men det verkar finns mera intelligens i den än i en audio spelare.

Det är för övrigt därför det är hur enkelt som helst att gå förbi skyddet med en tuschpennar - genom att färga den delen som innehåller den interaktiva koden så kan inte datorn läsa det, och utgår därför från att detta är en 100% audioskiva.

Jag gissar att på Windows operativen så aktiveras i en del fall någon form av DRM (Digital Rights Management) skydd som gör att man kan lyssna men inte kopiera - detta finns inte på Macen.

Så rent tekniskt verkar det som om CD standarden är uppfylld, men det kan nog inte ha varit så man ursprungligen menade från Philips sida vilket förklarar varför dom har mullrat och gnällt lite grand...

/Micke

Citat:

Skrevs ursprungligen av mmi

Gjorde precis som du och ringde skivbolaget, och fick prata med en jättetrevlig person som var ansvarig för kopieringsskydden.
Jag sa att jag varken kan spela skivan på datorn och inte ensi bilstereon, och jag äger inte ngn annan cd-spelare...
Han skulle kolla upp detta och återkomma till mig per telefon, detta är ca 5 månader sen, och jag har ringt och sökt honom två ggr samt även skickat ett mail till honom...
Skivbolaget jag talar om är det allt annat än serviceinriktade BMG...
Kommer aldrig någonsin att köpa en skiva från det skivbolaget igen...
Anser att det minsta man kan begära är att åtminstonde bli kontaktad enlig löfte...

BMG suger kraftigt!!

//mmi

Jag har inga erfarenheter av BMG. Men EMI är riktigt trevliga. De byter ut skivor utan problem.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 12:52

Så. Slutsummeringen för min del:
Playground kunde inte göra något för att hjälpa mig.
Åhlens bytte ut skivan direkt och utan krångel, ville jag ha en annan produkt eller pengar i handen? Var enda frågan i stort sett. Dom tyckte det var lustigt att skivbolaget inte kunde göra något. Men vad ska dom göra egentligen? Deras produkt har detta skydd tyvärr.

Tråkigt nog, eftersom det är en artist jag gillar, kommer jag införskaffa skivan på annat sätt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-07 12:53
Citat:

Jag ringde skivbolaget (playground) men dom kunde inte hjälpa mig.
Återstår att lämna tillbaka skivan och ladda ner från internet istället.

Pappskallar.

Bra!Lite "Reclaim the music" skadar aldrig.

Citat:

Så. Slutsummeringen för min del:
Playground kunde inte göra något för att hjälpa mig.
Åhlens bytte ut skivan direkt och utan krångel, ville jag ha en annan produkt eller pengar i handen? Var enda frågan i stort sett. Dom tyckte det var lustigt att skivbolaget inte kunde göra något. Men vad ska dom göra egentligen? Deras produkt har detta skydd tyvärr.

Att Playground inte kan göra något beror på att det inte är de som är skivbolaget (= Mute). De bara distribuerar skivan i Sverige. Vad jag vet så är även de frustrerade över kopieringsskydden.

Kampen mot kopieringsskyddade skivor fortsätter.

För några veckor sedan skickade jag tillbaka en skiva till Universal. Den gick inte att spela på Macen, och lät skittaskigt i bilstereon.

Idag fick jag tillbaka ett paket från Universal. I den låg; en likadan skiva som jag skickade tillbaka (med samma Copy Control-tjafs) plus en "plåster på såren skiva" med Lars Winnerbäck. Till min stora förvåning var det Copy Control på även den. Man undrar ju om Universal tror att jag är dum i huvudet. Nu sitter jag med två obrukbara skivor.

Jag testade skivorna för skojs skull. Resultatet blev kernel panic på Macen. På PC går det att spela dem (finns bifogade MP3-filer), med 31 kbps respektive 100 kbps. Man undrar ju om man ska skratta eller gråta...

Jag blir så trött... När kommer iTunes Music Store, jag är så trött på dessa jävla värdelösa plastskivor.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 13:12

Kan inflika förresten att jag mailade skivbolaget (jag vet att playground bara är ett distributionsbolag) Mute och det visar sig att deras onlinebutik inte har några skivor med något som helst kopieringsskydd. Så man kan beställa från dom så får man riktiga skivor.

Mute Bank

Jag är en av de få människor i min bekantskapskrets som faktiskt betalar för mina skivor, men aldrig för en kopieringsskyddad. De kan man ladda ner på Internet för det är alltid någon som kommit på hur man knäcker skyddet. Detta är inte uppmaning till brott eftersom det egentligen inte är olagligt att ladda ner musik från nätet, det är bara att dela ut som kan vara olagligt.
Skivbolagen har hittat på skyddet för att sälja fler skivor och då anser jag att det är mycket viktigt att man visar dem att det inte funkar. De ska sälja färre skivor på grund av det ^_^ !!
Men varför ska jag vara utan musiken jag älskar för att skivbolagen är kapitalistiska svinapor?

Jag tror för övrigt inte att försäljningen går ner enbart för att folk kopierar musiken istället för att köpa den, men eftersom det nu går att i lugn och ro lyssna igenom en hel skiva innan man köper den så går det inte längre att lura köparna med sjyssta singlar på radio och dylikt och kass resten av skivan.
människor som enbart kopierar kopierar nog många gånger så många skivor som de hade köpt om det inte kunnat kopiera, och de skivorna förlorar ju inte skivbolagen nåt på eftersom de ändå inte hade fått in de pengarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Jag blir så trött... När kommer iTunes Music Store, jag är så trött på dessa jävla värdelösa plastskivor.

/M

Plastens dagar är räknade!!

/Nils

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 13:57

Hur är det med kopieringsskyddet? Finns det flera olika?
När jag köpte Mando Diao´s CD som är kopieringsskyddad så var det inga problem att rippa den. Texten förklarade att det gick att spela upp musiken genom ett program som låg på CDn. Ett litet hopp tändes eftersom att jag utgick ifrån att programmet bara fanns för Windows. Det kom upp två CDs en "vanlig" och en annan.
Hur som helst gick det utmärkt att rippa in den till datorn.

Bevaka tråden