Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskyddade Audio-CD

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 14:01

Happ..

Kopieringsskydd o kopieringsskydd...

Den Pioneer DVR-104:a som sitter i min Dualie har inte
haft problem med några skivor som är 'skyddade'(ok,
ett undantag är en Celine Dion skiva men den klarade
den andre driven av(Philips CDD-1505 eller nått)).

Så för min del spelar det ingen större roll om de är skyddade
eller inte men visst, störande är det..
---
/Samuel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Så för min del spelar det ingen större roll om de är skyddade
eller inte men visst, störande är det..
---
/Samuel

Nästa dator du äger kanske inte fixar skivorna. Eller den gamla cd-spelaren ute på landet kanske kvävs av diskarna.

Ta ställning emot och köp inga kopieringsskyddade cd-skivor!

Så länge man använder sig av "mjukvarubaserade" kopieringsskydd så kommer någon alltid att hacka dem. Annat kanske det blir med Palladium och de andra teknikerna för att övervaka folks datoranvändande, men jag hoppas att Microsoft gräver sin egen grav med det projektet.

Om jag minns rätt lade man ner en oerhörd massa jobb med skydd för DVD-skivor, men hur utföll det? Om jag minns rätt så hackades skyddet nästan direkt.

Hela tanken med kopieringsskydd är så befängd att man häpnar. Skivbolagen har märkt att försäljningen av CD minskar, och hur försöker de lösa det? Genom att begränsa produkternas användbarhet!

Vem har någonnsin tänkt så illa i någon annan bransch?

Hört på "Pärssons bord & stolar AB":
-Öh, du, chefen, vi har märkt att försäljningen av stolar har minskat på sista tiden.
-Öh, jo, jag har också hört det.
-Men oroa dig inte, killarna på försäljningsavdelningen har tänkt ut ett koncept som hjälper oss att komma tillrätta med problemen.
-Låt höra!
-Jo, typ, vi tänkte liksom att om alla måste köpa sin egen stol, så måste ju fler köpa stolar. Som det är nu kan ju vem som helst använda någon annans stol när ägaren inte sitter på den själv.
-Så vi måste alltså se till att alla som vill sitta måste köpa en egen stol? Intressant - det bara måste ju leda till ett uppsving i försäljningen. Men hur löser vi det här praktiskt?
- Jo det är liksom enkelt och självklart. Det hela går ut på att man installerar 220 volts spänning i stolarna, och ser till att den som köper en stol får ett litet chip inopererat i baken. Alla chipen är individuella och anpassade till enbart en stol. Om någon som inte har rätt chip där bak sätter sig på en stol så... Bam! Världes stöt i röven alltså!
-Men, men... Det är ju lysande! ALLA måste köpa en egen stol nu! Slut på allt piratsittande, och försäljningen kommer att nå aldrig tidigare skådade höjder. Och för att öka lönsamheten lite till så måste vi höja priserna på våra stolar, bara utifall försäljningen inte skulle gå upp som väntat. Kom in på mitt kontor sedan, så kan vi diskutera en liten löneförhejning.

• Oregistrerad
  • 2003-05-27 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Nästa dator du äger kanske inte fixar skivorna. Eller den gamla cd-spelaren ute på landet kanske kvävs av diskarna.

Ta ställning emot och köp inga kopieringsskyddade cd-skivor!

Happ..

Visst, men jag kör ju 'backup' på mina skivor så jag har en skiva som är 'oskyddad' på så sätt kan jag med gott samvete sälja den skyddade skivan till begagnat handeln eller, ehmm, gå tillbaka till butiken och få tillbaka pen....... nae, lite heder har jag kvar i kroppen...

Samma gäller ju *.m4p, dvs. skyddade audio filer från ex. Mupple store... sånt vägrar jag oxå...
---
/Samuel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 15:04
Citat:

Happ..

Visst, men jag kör ju 'backup' på mina skivor så jag har en skiva som är 'oskyddad' på så sätt kan jag med gott samvete sälja den skyddade skivan till begagnat handeln eller, ehmm, gå tillbaka till butiken och få tillbaka pen....... nae, lite heder har jag kvar i kroppen...

Samma gäller ju *.m4p, dvs. skyddade audio filer från ex. Mupple store... sånt vägrar jag oxå...
---
/Samuel

Om inte folk slutar köpa kopieringsskyddade skivor kommer alla skivor att bli det. Hur menar du att du ska ta backup då (när din nästa dator kanske inte fixar skivan..)?

Att du kanske införskaffar skivan och sen kränger den vidare gör ingen skillnad i statistiken, den är ju fortfarande köpt och finns där.

• Oregistrerad
  • 2003-05-27 16:49
Citat:

Om inte folk slutar köpa kopieringsskyddade skivor kommer alla skivor att bli det. Hur menar du att du ska ta backup då (när din nästa dator kanske inte fixar skivan..)?

Kopian har/får ju inget skydd, så den går att spela på i pricip allt.

Visst, jag håller fortfarande med om att det är förjävligt att Skivbolagen får sälja 'defekta' produkter, det är ju kriminellt, ungefär som att bilÅF skulle kränga en bil utan ratt eller att en radio bara kunde ta in vissa stationer eller att en browser bara kunde surfa till siter som vissa anser vara lämpliga..

Som jag ser det borde det finnas en kanal att betala artisten direkt(nån form av Shareware). Det finns ju trots att vissa artister som man vill stödja precis som det finns programmakare som förtjänar en slant..

Visst, mina skivor syns i 'statistiken' över sålda skivor men vad f*n skall man göra för inte blir det bättre av att man laddar ner skivan från nätet....
---
/Samuel

Jag har inte järnkoll på allt med kopieringskyddade CDs, men eftersom diskussionen kretsar runt kopiering o sånt så ville jag bara vädra mina egna åsikter om det....

Jag brukar inte köpa CD skivor längre, för det är otroligt lite musik som ger mig en kick.
Nästintill all musik som produceras idag är ren och skär dynga...

De få artister som jag väljer att supporta genom ett inköp av CD är såpass nichade att kopieringsskydd på CDn inte finns.

Detta med att köpa en "skyddad CD" gör ju att jag inte kan spela denna CDn i en dator eller bilen.
Som jag ser det så har du inte köpt en fullt fungernade produkt.

Om vi vrider och vänder lite på historien och ser vad som händer...

Du har köpt en ny bil.
Bilen vill ha blyfri bensin.
Så du kör till bensinmacken och ska fylla på tanken.
Det fungerar inte eftersom bilens bensinlucka är utformad så att bensinmackens munstycke inte passar.

Vad gör du ?

1. Du ställer dig och tar fram en massa adaptrar som gör att munstycket passar. Vid nästa besök till bensinmacken gör du likadant.
2. Du går in och skäller ut föreståndaren för bensinmacken för att det inte fungerar som det ska.
3. Du ringer upp bilfirman där du köpt bilen och skäller ut dom och kräver att få en bil med fungerande bensinlucka.
4. Du säljer bilen och köper en annan bil.
5. ???

Applicera tankegången på flera olika saker som du köper.
T.ex. en stereo eller tv, en ny bil, en soffa eller säng, ta vad du vill och fundera över om du hade tyckt det var okej med en vara som inte fungerar som den ska....

Är det acceptabelt att en skiva man köpt ska orsaka Kernel Panic på en iMac?

/M

• Oregistrerad
  • 2003-05-27 18:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Är det acceptabelt att en skiva man köpt ska orsaka Kernel Panic på en iMac?

/M

Hehe...

På tal om det, kanske inte nämnt det här men jag har en skiva som orsakar Kernel Panik i Mac OS X(spelar inte nån roll vilken dator det är så länge den kör Mac OS X).

Aqua, Aqumania Remix.
In med skivan 'BOOM' Kernal Panic...

Det ultimata Copy skyddet för framtidens OS!

Bara att lägga på lite gömda filer och döpa dem på ett viss sätt så blir Mac OS X helt konfys, den fungerar perfekt i Mac OS 9(Skivan är en hybrid Audio/Data skiva).

Kan ju nämna att felet har raporterats till Apple.
En CD skall ju inte kunna dra ner hela systemet... I alla fall inte när det är 'World most advanced operating system'....

Åter till copy-skydd, hur kommer det sig att inte alls lika många skivor är skyddade i ex. Tyskland som i sverige??

I Tyskland kan ju hitta skivor utan skydd som är skyddade i Sverige!.

Kanske är det så att de svenska skivbolagspampparna är rädda för att bli av med sina jobb!?!?!

Åter till prissättning på skivor och 'gammla' skivor som ökar i pris...

Låt oss ta ett exempel...

En gammal skiva 'Play' med Moby kostade vid lancering -99 119:-

Idag kan man i vissa butiker se denna skiva för 189:-!

Hur f*n går det ihop!?!?!?(Det är med ganska så stor sannolikhet samma skiva som varit i lager sen 1999).

99:- är lagom pris för en CD, att sen vissa 2CD 'samlingar' med återanvänt material närmar sig 250:- är för mig obegripligt..
---
/Samuel

Som många av er säkert vet så har jag varit en aktiv debattör i frågan om kopieringsskydd. Tidigare har jag på principiella grunder ställt mig bakom eventuella kopieringsskydd (dvs. jag tycker det är fel att sno musik).
Eftersom jag inte är någon frekvent CD-köpare råkade jag för första gången härom veckan köpa en skiva som faktiskt var kopieringsskyddad. Det var Avrils Get On eller vad den nu heter.

På väldigt kort tid bytte jag sida totalt. Jag har inte ens öppnat skivskrället utan räknar kallt med att lämna tillbaka den. Bl.a. därför att skivan inte har stöd för Mac OS.

Nu vet jag ju inte om skivan funkar ändå!? Gör den det? Men eftersom jag i dagsläget endast använder min dator som CD-spelare så blir kopieringsskyddet en idiotisk käpp i hjulet för mig som användare. Jag förstår nu verkligen folk ilska mot kopieringskydd, inte för att jag ändrat åsikt om piratkopierandet som sådant (även om jag måste säga att det nu lockar att tanka hem Avrils senaste) utan för att jag blir ärligt förbannad när en produkt jag köper inte håller kvalitetsmåttet.

Jag ser det som att skivbolagen måste utvecklas och hänga med i tiden. iTunes Music Store är ett stort steg i rätt riktning, men hur lång tid tog det, och de skrivskyddade CD-skivorna har ju inte försvunnit...

Nej till returen med Avril och upp till kamp mot kopieringsskydd!!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2003-05-27 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Jag brukar inte köpa CD skivor längre, för det är otroligt lite musik som ger mig en kick.
Nästintill all musik som produceras idag är ren och skär dynga...

De få artister som jag väljer att supporta genom ett inköp av CD är såpass nichade att kopieringsskydd på CDn inte finns.

Oj, oj, oj då kanske det är dags att vidga vyerna lite.....

Det finns många mezzerschmidts som inte tycker det finns "några bra filmer" eller "nån bra musik". Kan det inte vara så att man borde ha andra intressen...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av DaPhox
Oj, oj, oj då kanske det är dags att vidga vyerna lite.....

Det finns många mezzerschmidts som inte tycker det finns "några bra filmer" eller "nån bra musik". Kan det inte vara så att man borde ha andra intressen...?

ja, eller hur...

du missade ju hela grejen totalt.
men visst, vill du lipa om det så varsågod....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 08:29
Citat:

Kopian har/får ju inget skydd, så den går att spela på i pricip allt.

Visst, din kopia har naturligtvis inget skydd.
Men hur gör du din kopia överhuvudtaget om din nästa dator inte klarar av att spela kopieringsskyddade skivor?

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 10:59
Citat:

Visst, din kopia har naturligtvis inget skydd.
Men hur gör du din kopia överhuvudtaget om din nästa dator inte klarar av att spela kopieringsskyddade skivor?

Då får jag väl köra den optiska utgången från min externa DVD spelare till den optiksa ingången på datorn och ta det den vägen.

Jag menar, det kommer _alltid_ att finnas spelare som läser skyddade skivor, gäller bara att hitta vilka, för finns det inga verk som läser skyddade skivor så lär det ju inte gå att tillverka fristående CD enheter som spelar upp dem heller....

Det som styr det är ju 'firmaware' i CD/DVD-Enheten, och så länge spelarna går att 'flasha om' så lär det inte bli några större problem, men det är ju just detta som skivbolagen _inte_ har fattat..

De som vill och har lust har inga större problem att gå förbi dessa skydd, det är bara den hederliga kunden som vill utöva sin rätt att använda den köpta produkten som drabbas.

CD-RW enheten i min 'FlowerPower iMac' har inga problem med skyddade skivor(Matshushita), det är väl därför Apple körde 'Rip-Mix & Burn' på just den modellen..
---
/Samuel

Ps. Tycker synd om de som köpt iMac 1Ghz och inte kan rippa en enda skyddad skiva....(Det är tydligen nån Sony drive i dem).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 11:16
Citat:

Då får jag väl köra den optiska utgången från min externa DVD spelare till den optiksa ingången på datorn och ta det den vägen.

Jag menar, det kommer _alltid_ att finnas spelare som läser skyddade skivor, gäller bara att hitta vilka, för finns det inga verk som läser skyddade skivor så lär det ju inte gå att tillverka fristående CD enheter som spelar upp dem heller....
---
/Samuel

Jo det kommer alltid finnas tillvägagångssätt för att kopiera en skyddad skiva. Jag tycker dock att det är onödigt bökigt, och det är fel då många faktiskt använder tex en dator för att spela skivan i. Och när jag väl köpt en skiva, varför skulle jag inte få spela den i min dator för?
Kopplet min frihet sitter i har stramats lite lite grand.

Tycker att man borde, som konsument, inte köpa kopieringsskyddade skivor bara, men det är mitt synsätt. Blir jag dåligt bemött i en affär går jag inte dit igen. Det är allt jag som konsument egentligen kan göra. Och naturligtvis talar jag inte positivt om affären om jag blir tillfrågad, så sprids det ett dåligt rykte och kanske, kanske, skärper affären till sig.

Jag väljer bort dessa skivor och vill jag ha musiken letar jag upp en import utan skydd, finns det ingen och jag verkligen vill ha musiken tankar jag tveklöst från nätet, och möjligen försöker slänga iväg en peng till artisten.

Skulle tillräckligt många skita i att köpa skivorna slutar dom med dumheterna. Men det är en utopi, dom flesta orkar inte bry sig och jag förstår det.

Det är ju inte direkt moraliskt förkastligt att ladda ner en skiva med kopieringsskydd utan att betala för den. Jag kan också tycka att piratkopiering är fel, men i det här fallet måste vi konsumenter säga ifrån på skarpen genom en rejäl köpbojkott av skyddade skivor och artisterna förlorar ju egentligen inget på att vi piratar en skiva som vi ändå inte köper. Varför ska vi musikälskare bli lidande i ett krig som vi har alla möjligheter att vinna smärtfritt?
Jag tycker också att piratning av skivor med skydd borde bli i större grad accepterat, så jag hoppas att människor som i normala fall är emot piratning gör som jag och visar upp ståndpunkten att det är okej i kampen för fungerande produkter. En form av civil olydnad helt enkelt!

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 17:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag tycker också att piratning av skivor med skydd borde bli i större grad accepterat, så jag hoppas att människor som i normala fall är emot piratning gör som jag och visar upp ståndpunkten att det är okej i kampen för fungerande produkter. En form av civil olydnad helt enkelt!

Amen,

Om någon har köpt en skiva som är 'skyddad' och vill ha den som AAC/MP3 så brukar jag hjälpa till på ett eller annat sätt..
---
/Samuel

fast det är ju inte olagligt att kopiera en skiva trots att den är skyddad och skivbolagen märker ju ingen skillnad heller. Jag menar att man ska inte köpa de skivorna utan kopiera dem från internet. det är tveksamt om det är lagligt, men huvudsaken är att puckona som hittat på kopieringsskyddet får huvudvärk.

• Oregistrerad
  • 2003-06-01 19:05
Citat:

fast det är ju inte olagligt att kopiera en skiva trots att den är skyddad och skivbolagen märker ju ingen skillnad heller. Jag menar att man ska inte köpa de skivorna utan kopiera dem från internet. det är tveksamt om det är lagligt, men huvudsaken är att puckona som hittat på kopieringsskyddet får huvudvärk.

Sant..

Nån form av skydd kommer nog alltid att tillämpas om det sen är 'oläslighet' eller annan kodning(ex. CSS och Regions kodning som exempel).

Och i ärlighetens namn, vem f*n orkar leta rätt på 'bra' rip av skivor på nätet, finns ju hur mycket kassa rip som helst att få tag på, 192kbps MP3 säger vissa, bullshit säger jag, skiljer ju från fall till fall, finns ruggigt dåliga 192kbps Mp3:or ute med 'wooshade' fasfels-diskat och andra defekter för att inte tala om 'fejkreleaser'(praktexempel är ju Metallicas nya)....

Sen finns det ju 'bra' releaser oxå och det är nog dem som skivbolagen har mest problem med, dvs. nån i produktionsledet läcker ut låtarna innan de når butiken.

Att skivbolagen är 'tröga' är väl tyvärr nått vi får leva med....
---
/Samuel

jag har nog aldrig lyckats ladda ner en kass piratning faktiskt… På carracho kollar väl många igenom låtarna innan de lägger ut dem… Jag köper mina skivor så gott det går, men jag tänker aldrig betala ett rött öre för en skiva som är till för att skivbolagen ska få in mer pengar och i gengäld sabbar för massor med användare.

• Oregistrerad
  • 2003-06-01 19:26

Risken finns ju med bojkottning att den enda musiken som säljer är den som riktar sig till 15-åriga flickor som inte bryr sig eller märker att den är skrivskyddad.
Skivbolagen gör sin vanliga matte och får för sig att det är den musiken att satsa på och börja riva kontrakten med de där som inte säljer.

Hejdå till våra favoritartister...

Men visst är det sugigt med kopieringskydden, helst med den typen som finns i dagsläget.

det är därför fjortisbrudarna måste lära sig att pirata… Då lär inte sugmusiken sälja alls! Mohahahaha!

Skivbolagen är tröga och motsträviga. De ser inte att marknaden förändras, hur vi köper musik, var vi lyssnar på den osv...

Jag tänker direkt på Facit, som tillverkade mekaniska räkneapparater och skrivmaskiner. De hade verkligen skygglapparna på och såg inte att det kom något elektroniskt som kallades miniräknare. De fortsatta glada i hågen med sin mekaniska produkt, men nu ville ingen köpa längre ?!

Apple t ex har verkligen fattat konsumentens behov och gör iaf ett försök till att revolutionera musikbranschen och säljer musik på nätet. Skivbolagen borde inse att Apple och andra som vill ha en butik med digital musik är deras framtida ÅF, inte dagens skivbutiker.

Vem går idag till posten och pröjsar sina räkningar ? T.o.m min gamla farmor kunde lära sig att fixa det på nätet.

• Oregistrerad
  • 2003-06-01 21:05

På tal om köpa music.....

Vad är det som hindrar skivbolagen till att anpassa sig efter kunden??

Varför kan man som kund i butiken inte 'frossa bland _hela_ bolagets utbud' och sen välja ut de låtar man vill ha och få dem direkt brända för en CD för säg 99:-?

Jag kan sätta på att om man sätter sig ex. mitt i nordstan och erbjuder sig att bränna en CD med folkets favvo låtar(eller låtar som 'kunden' valt) för 99:-/CD så skulle man rätt snabbt kunna sälja ett flertal skivor.(Fler skivor än när liggande butik....).

Det är har som jag ser det att skivbolagen behått en jättemiss, sälja album för 179:- med kanske 1 eller ett par låtar som är bra, resten dynga....... sätt en en 'station' med Dator + CD brännare i butiken, låt kunden frossa o välja, dra sitt bakomatkort och vipps kommer en skiva ut med låtarna i CD kvalitet...

Idérna är många men nog fasen är bolagen för trångsynta för att experimentera, nej i stället skapar man obrukliga produkter och irriterar kunden..

Det högre priset på nya skivor beror väl antagligen på ryalty till dem som skapat skyddet för jag kan inte tänka nån annan anledning....

På tal om 'fjorttispop' så är det väl så att det oftast är föräldrarna som åker på och betala för skivan för att 'det är nån gullig pojke' på omslaget...
----
/Samuel

Enda anledningen till att jag köper skivor är för att få omslagen. Att göra som du föreslår tror jag bara slår bland folk som inte fattar att man kan göra det hemma nästan gratis eller människor som är sjukligt noga med att följa lagen. jag skulle aldrig betala en skivaffär 100 spänn för att bränna en skiva åt mig.

• Oregistrerad
  • 2003-06-01 22:11
Citat:

Enda anledningen till att jag köper skivor är för att få omslagen. Att göra som du föreslår tror jag bara slår bland folk som inte fattar att man kan göra det hemma nästan gratis eller människor som är sjukligt noga med att följa lagen. jag skulle aldrig betala en skivaffär 100 spänn för att bränna en skiva åt mig.

Jag håller med. Jag kommer aldrig sluta köpa skivor. Även om jag vill få hit itm så man kan köpa singlar smidigt. Men album vill jag ha i fysisk form, med omslag, helst i digipack. Vet bara hur lycklig jag var när jag som liten satt och bläddrade igenom farsgubbens lp-samling. Dofterna av gammal papper och vinyl kommer ju inte mina barn få uppleva, även om digipack kan dofta gott efter ett par år, men de ska kunna upptäcka musikenhistorien genom min samling.

En intressant aspekt på det hela är ju att för hundra år sen gick det inte att tjäna pengar på musik alls nästan. För 700 år sen (give or take) fick man slå ihjäl musiker om man hade lust, utan påföljd. De pengar som finns i musikbranschen idag är en tillfällighet och nu spricker nog snart musik-bubblan. Det går inte att stoppa. Om hundra år finns det nog inga möjligheter att tjäna mycket pengar på musik.
Ska vi vara oroliga för att musikerna försvinner då?
Tja, försvann de när man fick ha ihjäl dem?

• Oregistrerad
  • 2003-06-12 13:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av mmi

Gjorde precis som du och ringde skivbolaget, och fick prata med en jättetrevlig person som var ansvarig för kopieringsskydden.
Jag sa att jag varken kan spela skivan på datorn och inte ensi bilstereon, och jag äger inte ngn annan cd-spelare...
Han skulle kolla upp detta och återkomma till mig per telefon, detta är ca 5 månader sen, och jag har ringt och sökt honom två ggr samt även skickat ett mail till honom...
Skivbolaget jag talar om är det allt annat än serviceinriktade BMG...
Kommer aldrig någonsin att köpa en skiva från det skivbolaget igen...
Anser att det minsta man kan begära är att åtminstonde bli kontaktad enlig löfte...

BMG suger kraftigt!!

//mmi

jag känner en kille som jobbar på BMG. om du vill kan jag försöka få honom att skicka en skiva?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
plus en "plåster på såren skiva" med Lars Winnerbäck. Till min stora förvåning var det Copy Control på även den. Man undrar ju om Universal tror att jag är dum i huvudet. Nu sitter jag med två obrukbara skivor.

Jag testade skivorna för skojs skull. Resultatet blev kernel panic på Macen.

Jag kunde rippa Winnerbäck skivan. Det enda som hände var att ungefär den första minuten av den första låten var ljudlös. Märkte inte det förän jag hade gett bort den fysiska skivan till min morsa.

Samma sak hände med en låt på en annan skiva med dansmusik (någon trans/rave-minns inte vad den heter). Den första låten saknade ljud i cirkus en minut. Då funkade det att för hand kopiera aiff-filen till Macen och sedan konvertera den.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-12 22:15

Synd att Bert Karlsson inte är medlem här.Vore intressant att höra han åsikt.

Bevaka tråden