- miri
- Medlem ●
- Lund
Är det efterföljaren till 350D i samma prisklass blir jag definitivt imponerad av det den lovar att kunna!
Det enda som oroar mig lite är ryktena om att 400D skulle vara ännu plastigare än 350D, vilket jag nästan inte trodde var möjligt. Hoppas det inte stämmer, men det är väl sannolikt att Canon ser sensorerna och optikutbudet som sin "selling point" och ger resten mycket låg prio. Lite trist om det visar sig vara så, men jag skulle samtidigt inte bli förvånad.
Det enda som oroar mig lite är ryktena om att 400D skulle vara ännu plastigare än 350D, vilket jag nästan inte trodde var möjligt. Hoppas det inte stämmer, men det är väl sannolikt att Canon ser sensorerna och optikutbudet som sin "selling point" och ger resten mycket låg prio. Lite trist om det visar sig vara så, men jag skulle samtidigt inte bli förvånad.
Har fotat ca 13 000 exponeringar med min 350D. Många tusen av dem i norra norrlands fjälltrakter under kalla och eller blöta förhållanden. Har bara väntat på att den ska klegga ihop men icket. Den gnetar på trots skotervurpor och svåra kondensförhållanden. Så visst den är plastig och liten med meckiga små knappar och halt grepp, men plastig så som ohållbar är den inte. Kanske plastig så som oskön och låg finish. Ville bara klargöra plast-termen
400D ser väl ok ut. Bara den har en enkel iso-knapp och visar iso-talet på ett bra sätt så är jag nöjd.
Så visst den är plastig och liten med meckiga små knappar och halt grepp, men plastig så som ohållbar är den inte. Kanske plastig så som oskön och låg finish. Ville bara klargöra plast-termen
Precis vad jag menade, skulle ha varit tydligare med det. Har själv använt 350D mycket och kan inte annat än lovprisa sensorn, men den knarrar, skramlar och är i största allmänhet en handhavandemässig katastrof. Plastighet är väl egentligen fel ord, det handlar snarare om att Canon har en väldigt konstig inställning till handhavandebiten när det gäller de nedre prissegmenten.
Har fotat ca 13 000 exponeringar med min 350D. Många tusen av dem i norra norrlands fjälltrakter under kalla och eller blöta förhållanden. Har bara väntat på att den ska klegga ihop men icket. Den gnetar på trots skotervurpor och svåra kondensförhållanden. Så visst den är plastig och liten med meckiga små knappar och halt grepp, men plastig så som ohållbar är den inte. Kanske plastig så som oskön och låg finish. Ville bara klargöra plast-termen
400D ser väl ok ut. Bara den har en enkel iso-knapp och visar iso-talet på ett bra sätt så är jag nöjd.
Jag har nog tagit mer än 50000 exponeringar med min 350D. Och dessutom byter jag objektiv 5-10 ggr per dag. Snart är det dags för en rengöring av sensorn.
Jag har nog tagit mer än 50000 exponeringar med min 350D. Och dessutom byter jag objektiv 5-10 ggr per dag. Snart är det dags för en rengöring av sensorn.
^^ 50k exponeringar = ett slutarras är i antågande... beräknad livslängd för xtns slutare är ju 50k.
^^ 50k exponeringar = ett slutarras är i antågande... beräknad livslängd för xtns slutare är ju 50k.
Vi får se hur länge den håller. Troligen så blir det en 5D i september, så då blir 350D´n bara en reservkamera. Ja, den har ju åkt i backen ett par gånger också utan problem.
Ta det för vad det är värt, men Digitalfoto för alla skriver följande i nr 12/2006, s. 11 (kanske senaste, vet ej - såg tidningen hos mina föräldrar):
"/---/ och så påstås materialvalet för kameran vara av en avsevärt högre kvalitet än vad som är fallet för EOS 350D som tillverkas av billig plast."
Att döma av bobatkins.com skall det ju bli plast, men det kanske blir högkvalitativ plast?
va nä män vänta lite nu... är denna officiell nu eller vadå? ojsan... jaha... som jag ser det så ja.......... ok. en värdig uppföljare iaf.
Enligt Canon ska de fortsätta med 350D, så 400D är inte en ersättare utan ett tillägg i sortimentet. 350D sänks i pris.
Stefan
...och så var den officiell:
http://www.dpreview.com/news/0608/06082416canoneos400drebelxti.asp
I stort sett stämmer ryktena, 10.1 MP sensor med rengöringsmekanism liknande Sonys och tyvärr samma plastkropp som förut. Lilla bakre displayen bortrationaliserad, i stället sköts det av huvuddisplayen vilket ju är riktigt vettigt.
Stefan Ohlsson på forumet, trevligt!
Välkommen (eller vad man säger, du har ju varit medlem ett tag )!
Inne och tittar med jämna mellanrum
Hopp sa det. Blir nog en D80 eller en A100 för mig.
Det här var ju inget speciellt.
Avskyr plastigheten.
Jag tycker ändå 350D känns gedignare än t.ex. D70. Kanske inte själva ytbehandlingen, men Nikon känns som om den innehåller en massa tomrum liksom.
Jag tycker ändå 350D känns gedignare än t.ex. D70. Kanske inte själva ytbehandlingen, men Nikon känns som om den innehåller en massa tomrum liksom.
Har vi använt samma kamera?
Det finns väl ingen kamera som ger den plastiga känslan som Canon uppvisar detta inkl även min 5d och 30d, Knacka på bottenplattan och kamerorna känns ihåliga. Ta en titt på knappar och vred. Batterilucka. mm
Mikael
Har vi använt samma kamera?
Det finns väl ingen kamera som ger den plastiga känslan som Canon uppvisar detta inkl även min 5d och 30d, Knacka på bottenplattan och kamerorna känns ihåliga. Ta en titt på knappar och vred. Batterilucka. mm
Mikael
Jo visst, den är inte jättesnyggt gjord och ytan är av plast, men den känns kompaktare, tyngre i förhållande till hur liten den är (350D). Och den har, i mitt fall, visat sig vara otroligt hållbar. När jag testade Nikon D50 så tyckte jag den kändes för stor i handen jämfört med hur lätt den var - vilket gav ett ihåligt intryck för mig personligen. Knacka på kameror har jag aldrig gjort, så det vet jag inte hur det låter. Men jag har aldrig förstått folk som klagar på att kameror är för små. De kan inte ha mycket finmotorik i fingrarna.
Um... varifrån får du det? För jag antar att det är dammborttagning du syftar på?
Hehe, han syftar nog på sensorrengöring som finns att välja i menyn? Jag har sett fler som tror att den funktionen gör något annat än bara fäller upp spegeln , Men tyvärr måste man ju själv in och feja.
Hehe, han syftar nog på sensorrengöring som finns att välja i menyn? Jag har sett fler som tror att den funktionen gör något annat än bara fäller upp spegeln , Men tyvärr måste man ju själv in och feja.
Japp, det är vad jag tänker på! Blev mycket besviken när jag upptäckte min miss:'(