Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 400d 10Mpix+ med sensorrengöring

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-05 21:49

Dammborttagning finns ICKE på 30D.

När kommer Photoshop att stödja RAW-filerna från 400D?

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-20 16:35

Har varit med om alldeles för många Canon vs. Nikon-krig för att tycka det är kul läsning. Kan vi inte en gång för alla inse att det är upp till var och en vad man föredrar och i framtiden skippa dessa högst onödiga "min pappa är starkare än din pappa" diskussionerna?

Stödjer inte PS RAW-filer från 400D? Det låter högst märkligt i mina öron.

Ursprungligen av chrullo:

Har varit med om alldeles för många Canon vs. Nikon-krig för att tycka det är kul läsning. Kan vi inte en gång för alla inse att det är upp till var och en vad man föredrar och i framtiden skippa dessa högst onödiga "min pappa är starkare än din pappa" diskussionerna?

Stödjer inte PS RAW-filer från 400D? Det låter högst märkligt i mina öron.

Nej, inte mina 400D-filer i varje fall. Jag har nyaste Camera RAW också.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-18 00:22

Photoshop stödjer visst canons RAW-fomat? Jag har iaf inte haft några problem med att använda det. Dock så använder jag Aperture och Ps som extern redigerare, kan skilja sig antar jag.

Ursprungligen av Wheat:

Photoshop stödjer visst canons RAW-fomat? Jag har iaf inte haft några problem med att använda det. Dock så använder jag Aperture och Ps som extern redigerare, kan skilja sig antar jag.

Ja, nu ja! Men inte när jag skrev inlägget. Kort efter det så kom en uppdatering av Camera RAW.

• Medlem
  • International user
  • 2007-02-19 01:23
Ursprungligen av Stefan Swales:

Ja, nu ja! Men inte när jag skrev inlägget. Kort efter det så kom en uppdatering av Camera RAW.

Äh, några månader hit och dit, småsaker

• Medlem
  • Lund
  • 2007-02-19 14:58
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 00:05

Hej.

Drar upp en gammal tråd nu.
Men jag beställde ikväll en EOS 400D som första systemkamera. Undrar fungerar den bra till Macen? Moutningen. Min syster 350D gick inge bra. Minns inte direkt vad det var men fick inte in bilderna. Hörde att det fanns ett separat program för att få över bilderna till macen, via USB då.

Det funkar utmärkt, oavsett vilket program du använder.
Om du använder iPhoto så är det bara att plugga in och klicka på importera för att få över bilderna, RAW, JPEG eller vad du nu fotar i.
Annars så är det bara att söka upp "Bildinsamling" i programmappen och välja hur du vill göra då du importerar bilder.

Canon har ett eget program som följer med till datorerna för att få över bilderna till datorn men jag skulle inte använda det om jag var du, segt och fult är vad det är...

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 18:04

Tack så mycket för infon. Med iPhoto kan man bara lägga in hela minneskortet, men läste här om dagen att man kunde trycka nå så man kunde välja bilder, skall prova med det. Har version 6 då.
Får kanske kameran i morgon så blir att prova mycket då. Skall bli väldigt roligt med en system, inte fotat så mycket men när min syster är här hemma så tar jag över hennes kamera jämt :).

Jo, det är sant, iPhoto 6 kan bara importera hela minneskortet, men i iPhoto som följer med iLife '08 kan man välja vilka kort man ska importera.

Personligen inget problem då jag går igenom alla bilder på den större datorskärmen och kan hitta godbitar som man inte trodde om...

• Medlem
  • Ludvika
  • 2008-02-13 18:07

Varför olika namn på 400D i USA <-> Europa?

Hej har en 400D eller har jag de? För min heter Digital Rebel XTI, har jämfört med en 400D och vad jag kan se är det samma kamera, så frågan är kort och gott varför heter min US inköpta Rebel XTI och inte 400D har det alltid varit så här eller är det något nytt??

Canon, och väldigt många andra företag, har olika namn på sina produkter beroende på vilket land de marknadsförs i. Det är inget konstigt med det utan har som regel bara att göra med vilka varumärken som finns registrerade och vad som funkar i olika länder. Likaledes heter en Ixus "Elph" om du köper den i USA, Sonys Walkman hette från början även Soundabout, Stowaway och Freestyle, och Honda Jazz hade ett för svenskar skabröst namn i övriga världen. Din kamera heter för övrigt EOS Kiss Digital X i Japan...

• Medlem
  • Ludvika
  • 2008-02-14 20:13
Ursprungligen av Samuel K:

Canon, och väldigt många andra företag, har olika namn på sina produkter beroende på vilket land de marknadsförs i. Det är inget konstigt med det utan har som regel bara att göra med vilka varumärken som finns registrerade och vad som funkar i olika länder. Likaledes heter en Ixus "Elph" om du köper den i USA, Sonys Walkman hette från början även Soundabout, Stowaway och Freestyle, och Honda Jazz hade ett för svenskar skabröst namn i övriga världen. Din kamera heter för övrigt EOS Kiss Digital X i Japan...

Aha där ser man iofs ganska självklart när man nu tänker efter lite!

Har en annan fundering vad gäller systemkameror i allmänhet, hur stor betydelse har antalet megapixlar? Har det någon betydelse alls?

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-14 20:52
Ursprungligen av Raccha:

Aha där ser man iofs ganska självklart när man nu tänker efter lite!

Har en annan fundering vad gäller systemkameror i allmänhet, hur stor betydelse har antalet megapixlar? Har det någon betydelse alls?

Att välja antal megapixlar?

typ;; http://www.digitalfotoguiden.se/bildupplosning/
eller här nedan

Valet av upplösning på kamerans sensor bör göras utifrån brukarens behov och förväntningar. Eftersom flera faktorer spelar in, har antalet pixlar inte en avgörande betydelse men det sätter de teoretiska övre gränserna i format.
Tumregeln vid förstoring/utskrift på fotopapper är att det krävs ca 300 pixlar/tum (ppi) eller 120 pixlar/cm för en god återgivning. När det gäller bild som skall tryckas kan man gå betydligt längre, eftersom t ex offsettryck ändå inte klarar att återge samma höga bildkvalitet som fotopappret. Tumregeln vid offsettryck är istället att man utgår från tryckets rastertäthet i linjer per tum (lpi).
Utifrån en digital bild från en 8 MP-sensor i den professionella klassen och ett optiskt väl presterande objektiv kan man således – med bibehållen bildkvalitet – grovt räknat göra förstoringar i hög fotokvalitet i format upp till ca 30×20 cm, så länge bilden inte beskärs. Ökad grad av förstoring ger sedan en successivt avtagande bildkvalitet. Samma bild kan användas i högkvalitativt offsettryck (150 lpi) i format upp till ca 40×27 cm. I dagstidningstryck (85 lpi) och motsvarande förutsättningar går det bra att förstora bilden ända upp till ca 60×40 cm och till och med större.
Vad som här sagts gäller för återgivning i hög kvalitet vid ett betraktningsavstånd som sträcker sig till normalt läsavstånd. Vid större betraktningsavstånd eller lägre krav på kvalitet i återgivningen kan man naturligtvis förstora betydligt mer. Man ska dock inte räkna med att man får ut 8 MP per kanal från digitalkameran, då det över sensorn ligger en filtermosaik bestående av ömsom rött, grönt och blått. Oftast används ett Bayerfilter med dubbelt så många ccd-element infärgade med grönt, som med rött eller blått. Det betyder att den verkliga upplösningen på rådatan från den röda och blå kanalen endast innehåller 25% av pixelinformationen från sensorn. Genom interpolation skapas sedan den slutliga bilden med 8 MP i varje kanal (rgb). Professionella studiokameror har ofta en funktion med flerskottexponering, med vars hjälp man uppnår full upplösning i varje kanal.
För bildskärmsåtergivning (Internet) räknar man med 72 ppi, vilket är ett bra medelvärde på standardbildskärmars upplösning.

Denna artikel omfattas av GNU Free Documentation License. Den använder sig av material från en Wikipedia.

Senast redigerat 2008-02-14 21:10
  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-02-15 09:02
Ursprungligen av Trisen:

Att välja antal megapixlar?

typ;; http://www.digitalfotoguiden.se/bildupplosning/
eller här nedan

Denna artikel omfattas av GNU Free Documentation License. Den använder sig av material från en Wikipedia.

Tack mycket kul info faktiskt! Men nu måste vi se om jag fattat det hela rätt! När man köper en systemkamera så är antalet megapixlar viktigt om man tänker sig göra stora utskrifter av högkvalitet. Ska du publicera dina bilder digitalt så kommer det inte vara någon skillnad på en bild från en 400D och en kamera med mindre antalet pixlar? Skillnaden som kommer finnas beror isf på fotografen eller kvalitet på övrig utrustning?
Har jag fattat det hela rätt eller är jag ute och cyklar?

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-15 10:31
Ursprungligen av Raccha:

Tack mycket kul info faktiskt! Men nu måste vi se om jag fattat det hela rätt! När man köper en systemkamera så är antalet megapixlar viktigt om man tänker sig göra stora utskrifter av högkvalitet. Ska du publicera dina bilder digitalt så kommer det inte vara någon skillnad på en bild från en 400D och en kamera med mindre antalet pixlar? Skillnaden som kommer finnas beror isf på fotografen eller kvalitet på övrig utrustning?
Har jag fattat det hela rätt eller är jag ute och cyklar?

Ang ditt kamera hus är den väldigt shyst !! och har en bra sensor Färgrymd osv
och 10,1 är Bra stöt ... sen bör du ha bra optik oxå..

Jo det finns givetvis skillnad en kamera med mer stöt ger Bilden mer info i färgrymd
rätt skärpa (mjuk kant skärpa) och helt enkelt kvalite .. det syns ju givetvis i tryck ->desutom
förbehandlar man alla bilder och då är det viktigt att man har en bildfil som är
någerlunda stor för att uppnå bästa resultat.
för att nå ett optimalt Snygt tryck..

"EOS 400D med 10,1 Megapixel sensor använder samma förträffliga CMOS-bildkvalitet som storebrorsan i proffsserien EOS 1. Med ljudlös kraft och effektivitet reagerar CMOS med suverän känslighet under dåliga ljusförhållanden."

• Medlem
  • Ludvika
  • 2008-02-15 19:32
Ursprungligen av Trisen:

Ang ditt kamera hus är den väldigt shyst !! och har en bra sensor Färgrymd osv
och 10,1 är Bra stöt ... sen bör du ha bra optik oxå..

Jo det finns givetvis skillnad en kamera med mer stöt ger Bilden mer info i färgrymd
rätt skärpa (mjuk kant skärpa) och helt enkelt kvalite .. det syns ju givetvis i tryck ->desutom
förbehandlar man alla bilder och då är det viktigt att man har en bildfil som är
någerlunda stor för att uppnå bästa resultat.
för att nå ett optimalt Snygt tryck..

"EOS 400D med 10,1 Megapixel sensor använder samma förträffliga CMOS-bildkvalitet som storebrorsan i proffsserien EOS 1. Med ljudlös kraft och effektivitet reagerar CMOS med suverän känslighet under dåliga ljusförhållanden."

Med andra ord skadar de aldrig att ha lite extra:P Precis som med det mesta här i livet alltså!

Är det någon som sitter på en svensk manual som pdf eller liknande skulle jag gärna ta del av den. Min engelska är inte så bra när det börjar handla om fototermer!

Bevaka tråden