IMHO handlar det om avsevärt mer än att släppa en antal fonter fria, även om det naturligtvis är ett BRA steg på rätt väg.
Det här har varit en av mina käpphästar under flera år. Dels är det naturligtvis upphovsrättsliga hinder som bromsat utvecklingen. Men det är även ett område där den klassiska krocken mellan tekniker och humanister visar sig.
Visuella formgivare har under hundratals år arbetat enormt med bokstävernas utformning och man vet hur betydelsefullt det är. Tekniker som ligger bakom webbutvecklingen kan naturligtvis inte vara experter på allt, och har heller inte fattat detta.
Tvärtom, så är dagens "datanördar" påfallande ofta (inte alltid alltså) extremt ointresserade av att lyssna till annan expertis. Dom anser litegrann att webben är deras egen baby, och den ska inte "obehöriga" peta på.
När folk som begriper sig på visuell utformning har framfört kritik eller dryftat sina önskemål generell form, dvs inte alls riktat mot någon speciell teknikergrupp eller person, så har det nästan alltid viftats bort som tjafs. Åsså har man hört att "content is king" vilket alla geek-wannabies snabbt lär sig att anamma - tyvärr utan att tänka särskilt djupt.
Därför har utvecklingen av en del grenar inte ansetts tillräckligt balla eller intressanta stannat upp. Det finns ju massvis med typsnitt som är fria, men det finns inget riktigt bra verktyg att använda dom än. Jovars, man testar med sFRI (eller vad det heter - det som baserar sig på Flash) och andra sätt att server-side producera bilder från fonter on-the-fly. Bra försök - men ännu ingen cigarr....
(En annan sak som jag frågar folk om ibland är t.ex. varför man ännu inte kan göra en cirkel eller ellips eller ett krokigt streck i html. Då tittar geeksen på mig som om jag vore ett spöke, eftersom sånt är fullkomligt "onödigt" och dessutom omöjligt att implementera. Men då svara jag att man ju gjort image maps i alla möjliga former i snart tio år. Det skulle väl vara ganska enkelt att göra dom synliga, fylla dom med färg och kalla dom för "färgbluppar". Men det är ju en helt annan historia).
Nu blev det lite text igen.... :-\ Sorry...
EDIT: Stvafel