Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn i garderoben!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har starka funderingar på att ställa min G4 i garderoben för att på så sätt slippa de oljud fläkten i den för.

Men då uppstår ju ett problem, kablarna till skärmen och tangentbordet. Hur långa kablar kan man ha mellan dator och bildskärm samt hur lång kan USB kabeln vara mellan dator och tangentbord?

Vi pratar om avstånd på max 10 m, men mer troligt är att det är mellan 5 - 7 meter.

Sedan vart kan man hitta de kablar (VGA och USB-kabel) som behövs till vettiga priser?

Det är väl lite drastiskt, kan du inte bara flytta den 2 meter och göra en liten skärm av något ljudabsorberande material, typ takplatta av gullfiber eller likn.
Jag flyttade min bakom ryggen och förlängde mina kablar två meter. Inte helt tyst förstås, men man fångar ju inte upp ljudet lika bra bakifrån som framifrån.

Det är ju viktigt att ventilationen är god för maskinen.

Jag skaffade en iBook, tyst och fin!

Jag tror det största problemet är skärmkabeln, har alldeles för mig att jag läst att den inte går att göra speciellt lång alls. USB har också begränsningar, men jag tror framförallt det är skärmkabeln som sätter stopp.

Det finns ju signalrepeaters att få tag på. Vet inte exakt vad de kostar, men en vanlig USB-hubb är ju ett bra och billigt alternativ för USB sakerna.

Annars kan man ju byta fläktarna i datorn, eller helt enkelt som sagt ställa den i en isolerande låda.

Men att bygga en låda är ju inte en dum idé alls. Jag har en länk till ett repotage hos MusikCentralen som du kan ha nytta av i så fall:

Få tyst på din dator

Såhär ser det ut (observera att datorn förstås är en mac! :):

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag skaffade en iBook, tyst och fin!

Jo jag har funderat på det, men jag ser gärna att Apple skruvar upp hastigheten på processorn lite till, speciellt med tanke på att jag endast kör OS X.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Det finns ju signalrepeaters att få tag på. Vet inte exakt vad de kostar, men en vanlig USB-hubb är ju ett bra och billigt alternativ för USB sakerna.

Har hittat repeaters, och det verkar inte vara så farligt dyra!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Annars kan man ju byta fläktarna i datorn, eller helt enkelt som sagt ställa den i en isolerande låda.

Vore intressant och testa

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag har en länk till ett repotage hos MusikCentralen som du kan ha nytta av i så fall.

Så synd att jag har tummen mit i handen då, annars hade jag nog snickrat i hop en liknande.

Det ligger skärmkablar på fleeera meter nere på jobbet, när det gäller USB är jag dock lite osäker. Runt 5-6m borde inte vara ett problem tycker jag.

Jo, har för mig att det är 5m som gäller för USB.

Jag har ett tag tänkt bygga nåt liknande, fast med en "|_|" bockad plåt som man kan skruva fast i skrivbordets undersida...

• Oregistrerad
  • 2002-03-14 22:38

Funderar också på att ställa datorn i garderoben, men hur är det egentligen med krav på ventilation? Vad kan hända och hur stor risk är det?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-15 07:15

Jag tycker att ventilationen verkar tveksam.
Prova och sätt in en lampa på 60-75 watt och låt den stå påslagen ett dygn om någon törs, det kan vara risk för brand. :rolleyes:

Det blir djäkligt varmt i en garderob (om du nu inte har en jättegarderob) bara genom at ha en lampa på 75 watt lysande dygnet runt, om det är dåligt ventilerat.
Tror inte att det är nyttigt, vare sej för din dator eller annat i rummet.

Sen är det ur brandsäkerhetssynpunkt inte lämpligt, tro du skulle få problem med försäkringsbolaget, om det skulle hända nåt!

Blir billigare med skumgummiproppar i öronen.

• Medlem
  • 2002-03-15 19:22

Det är lite synd att köpa en dator för designen och sen ställa den i garderoben.
Jag skulle vara intresserad av att veta exakt vilka delar man ska köpa för att byta ut fläktarna. I min PC gjorde jag det och den är väldigt tyst nu. Mac kontakterna ser lite annorlunda ut, tror jag... typ uppochned förmodligen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Det är lite synd att köpa en dator för designen och sen ställa den i garderoben.

Jag skulle vara intresserad av att veta exakt vilka delar man ska köpa för att byta ut fläktarna. I min PC gjorde jag det och den är väldigt tyst nu. Mac kontakterna ser lite annorlunda ut, tror jag... typ uppochned förmodligen.

Köpt den för Designen!!! Jag köpte den för att köra Mac OS på.

Visst vore det intressant och vet vad man kan byta ut och få den tystare. Jag har fått för mig att den fläkt som för mest liv är den till nätaggregatet (iaf på min G4).

Designen är en bonus, men det är ju naturligtvis för att köra Mac OS som jag väljer en mac! Vore ju väldigt konstigt att köpa en dator utifrån designen i förstahand och operativsystemet i andra hand...

• Medlem
  • 2002-03-15 20:57

Inte konstigare än att köpa en bil för designen, egentligen. Men det var inte så jag menade...

På min G4 verkar det vara den stora "processor"-fläkten som låter mest. Jag provade att koppla ur den, och då var datorn riktigt tyst. Däremot blev kylflänsen väldigt varm. Finns det andra komponenter än processorn som tar skada av att överhettas lite? Annars kan man väl montera en tyst fläkt på processorn?

• Oregistrerad
  • 2002-03-15 21:14

Det är inga problem att stoppa undan macen. Jag har gjort det, min står sedan några månader i klädgarderoben (inte så litet alltså). 10 meters skärmförlängare, usb sladd med signalförstärkare till en hubb där tangentbort och allt sitter, likaså lång ehternet sladd för routern. Firewiregrejor som hd:s och liknande står på samma ställa som datorn. Inga problem, men man måste ju gå för att byta skiva vid bränning eller byta andra skivor. Men tystnaden är värt det för mig!

Martin

Ett alternativ är att koppla ur fläkten, skrota en liten frys (som inte har kompressor9 och sätta in kylslingan i datorn och resten av frysen i garderoben.
Lite bökigt, men det blir en cool Mac

• Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-16 00:12

Nu har jag inte öppnat en Qvicksilver så jag vet inte hur de ser.
Jag har en fundering om att lägga in luftstyrningar i dator, och bygga in fläkten i en ljuddämpad låda utanför.
då är man mer oberoende av inbyggnadsmått på fläkten och man kan välja andra typer av fläktar.
Är det någon som vet vilket luftflöde och mottryck som gäller?
Man skulle även kuna använda en assymetrisk fläktprofil, och därigenom minska bullret betydligt, samt ha dämpningsmatrial inne i datorn.

[ 16 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

Någon här som bytt ut fläkten som sitter mitt emot moderkort/kylflänsen?

Det borde finnas tystare fläktar tycker man...

Här är lösningen för att du skall få en tystare dator;-)
http://www.nyteknik.se/pub/pub58_3.asp?art_id=19975

Att du sen slösar på vatten spelar ju ingen roll........

• Oregistrerad
  • 2002-10-10 00:19

Det kan aldrig snackas för mycket om ämnet, därför väkcer jag upp diskussionen på nytt!

Någon som verkligen bytt fläkt eller liknande i sin powermac!?

Kommer det verkligen att tysta ned med en temperatur reglerad variant. Min G4 466 utan extra kort etc. har default rätt ljummen utluft...

Surfat en hel del i ämnet, dock inte hittat speciellt mycket mer konkret än det som redan listats ovan. Läste på någon om att resetta firm-ware. Låter skumt, tydligen ska fläktarna i pmg4´orna kunna reglera sig själva!? Låter konstigt...

1) VGA-kablar får man problem med om man förlänger eftersom skillnaden i impedans (motstånd) i olika delar av kabeln gör att det uppstår reflektioner.....

Tänk dej att du häller vatten i ett rör... inte direkt sannolikt att samma stråle som du häller in kommer ut om du håller röret lodrätt. En del av strålen träffar väggen och gör att det blir virvlar i röret etc etc...

2) USB-kablar kan man koppla ihop många meter utan repeater. 2st 4.5m-kablar kan kopplas ihop utan problem.

3) Värmen brukar inte vålla några problem i en garderob

4) Man kan som alternativ fimpa den stora chassiefläkten i lite äldre macar (typ 466 och äldre). Du gör det genom att dela på det svarta lilla kontaktstycket breve fläkten....

lycka till.

/f

• Oregistrerad
  • 2002-10-10 00:48

Skulle man stänga av den stora fläkten på iaf min G4/466 (utan extra innehåll) skulle det nog gå åt skogen ganska snart. Luften är hyffsat varm redan nu...

Ehe... du kan ju känna efter själv... processorfläkten får inte vara så varm att man bränner sej på den inom 1-2 sek efter att ha tagit på den.... kan man hålla fingrarna mot den längre är det lugna puckar.... processorer kan arbeta upp till 80-90 grader utan problem.

/F

edit: Kollade just upp på IBM´s hemsida vad PPC 750CXe-processorn klarar för temperaruter. Arbetstemperatur -40 -> 105° Celcius.... inga problem att bränna processorn alltså!

/F

[ 10 Oktober 2002, 01:03: Meddelandet ändrat av: bigmac ]

Vattenkylningsset finns att köpa. Monteringen är rätt enkel, bara att dra lite slangar och ansluta dem till en pump.

Kolla på Kylning.com!

Jag tror stenhårt på att vatten(eller snarare vätskekylning) är framtidens lösning på värmeavledningsproblemet. I alla fall när det gäller stationära datorer.

/M

[ 10 Oktober 2002, 01:10: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Nedanstående text är kopierad från tråden G4 är högljudd!!!.

Jag har själv en vattenkyld dator,chassiet är ett Koolance http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=425&session=e42523d70dc88b8da672064a0575b9f8

Och processorn är en AMD xp2100+. Har en temperatur på processorn som ligger mellan 36-41 grader beroende på belastning och ljudnivån är inte mer störane än att det går bra att sova alldeles intill datorn när den jobbar
Skall bli intressant att se vem som är först att våga sätta sågen i en ny mac och installera vattenkylning...Luftkylning i all ära men luft har sämre förmåga att kyla än vatten...Inte för inte väljer man ju att isolera med luft

Små fläktar låter mer än motsvarande stora iallafall så länge man tar i beaktande att dom flyttar lika mycket luft...Men en 120mm fläkt låter mycket den med det är bara det att det oljudet har en lägre frekvens...

En betraktelse bara det kommer inte att hjälpa mycket med att bara byta ut fläktarna mot tystare i macen...Man måste även se till att flödet genom lådan blir mycket bättre än vad som är nu...Tittar man in i en mac av tornmodell så ser man att det är väldigt snålt om utrymme...Luften kan inte ta så mycket omvägar...det betyder att luften är tvingad till att gå ganska lång väg innan den kommer ut ur lådan och på den tiden hinner den värmas upp ganska mycket.

Vill man ha en tyst dator oavsett om det är en mac eller pc så måste man se till att det finns tillräckligt med kylmedium i det här fallet luft. En stor låda är inte helt fel dels har den en stor inre volym så att luften har mer plats och därmed inte blir uppvärmd lika fort...Sedan finns det mer plats för stora fläktar som i sin tur flyttar mer luft än små...Plus att dom kan gå på betydligt lägre varvtal och med fler fläktar alt större så blir det ett bättre,snabbare luftombyte i datorlådan...

En fulltower är alltid kallare än motsvarande midi.mini eller microtower.

Enda sättet att bygga förhållandevis smått är att bygga ett vattenkylt system...Då är det radiatorns storlek och flödet genom den som är avhängig av hur mycket man kan kyla datorn.

Bästa prestanda får man om radiatorn ligger fristående utanför datorlådan...Men det kan ju bli svårt att få det hela att se snyggt ut

Så här har jag fått det förklarat av en överklockarkille: litet utrymme+kraftiga fläktar som skjutsar ut all varm luft med en gång. Folk som kör DregPC (med luckan öppen för maxad kylning) tjänar alltså inte på detta.

Precis som i akustik så handlar det om att "flytta luft"

.

• Oregistrerad
  • 2002-10-10 09:26

Det finns ju ljuddämparlådor att stoppa in datorn i. Liknande denna http://www.musikcentralen.se/reportage/fatystpa.html?fatystpa2contentframe.html~Content
fast man slipper bygga själv då . Vet inte vad dom kostar. Hittar inte företaget jag frågade en gång. Jag tyckte då att det var för dyrt, valde klädgarderoben istället.

Martin

Bevaka tråden