Idag hyrde jag filmen Firewall. Dvs jag betalade för att se den under en begränsad tid. Jag sätter in DVD-skivan i DVD-spelaren och möts Warner Bros logotyp, trycker instinktivt på snabbspolning men möts av ett inte alltför vänligt meddelande om att det inte är tillåtet att spola förbi den flera sekunder långa animeringen av deras logotyp. Efter den kommer ett inslag om att piratkopiering är kriminellt. Lika instinktivt som tidigare så försöker jag hoppa över det och istället börja se filmen. Jag börjar nu bli lite otålig och undrar om jag verkligen hyrt rätt film eller om jag råkat få tag på MPAAs antipiratfilm.
"You wouldn't steal a car."
"You wouldn't steal a handbag."
"You wouldn't steal a mobile phone."
"You wouldn't steal a movie."
"Buying pirated films is stealing."
"Stealing is against the law."
"Piracy. It's a crime."
Detta tar dem 47 sekunder att visa upp. Totalt är det alltså omkring en minut av den del som inte är filmen som de har bestämt att jag inte får hoppa över.
Det gjorde mig ganska upprörd. Jag har betalat för att se filmen men verkar ändå inte vara värd ett dugg för Warner Bros. De ska ändå köra sin "Piracy. It's a crime." som om jag inte redan kände till det. Att de sedan ska tvinga mig att se det tycker jag ärligt talat är uselt av dem och visar på ett rejält kundförakt.
Jag vill däremot höja en tumme till alla som står bakom VLC eftersom den mediaspelaren struntar fullständigt i alla dessa begränsningar. Jag startade VLC, valde att spela från DVD, fick upp menyn direkt utan vare sig animerad logotyp eller antipiratpropaganda. Bara ett par sekunder efter att VLC startat så kunde jag se filmen. Det är så det ska vara när man betalar.
Sist vill jag bara säga att den här tråden inte är tänkt att bli en diskussion om huruvida piratkopiering är rätt eller fel. Jag tycker att Warner Bros har agerat uselt och föraktfullt mot mig och det är vad jag skulle vilja att diskussionen får handla om.