MTG och Microsoft har träffat avtal om ett nytt, stort samarbete: i morgon, torsdag 14 mars, lanseras en ny kanal på Viasats digitala
satellitplattform, inledningsvis tillgänglig för Viasats danska digitalkunder.
Den nya kanalen kommer att, varje dag mellan 15 och 23 under fyra veckors tid, sända smakprov och information om Microsofts nya spelkonsol,
Xbox, som nu lanseras brett med en paneuropeisk marknadsföringskampanj.
Förutom olika spel som finns tillgängliga för Xbox kommer "kanalen" att visa information om den nya konsolen. Även andra
verksamhetsområden inom MTG- och Stenbecksfamiljen kommer att aktiveras: "pop-ups" i MTGs övriga kanaler på den danska marknaden
(TV3, 3+, Viasat Sport och de två TV1000-kanalerna) för att sprida kännedom om den nya kanalen, text-TV, mobiltelefontjänster och
Internetaktiviteter.
- Mig veterligen har ingen annan spelkonsol lanserats på ett liknande sätt, kommenterar Magnus Langley, produktchef för Xbox i Norden, till
Resumé.
- MTG har en målgrupp som passar oss; den är nyfiken och tycker det är intressant med den nya teknikens möjligheter.
I releasen konstaterar MTG att Viasat per 1 januari 2002 hade 550 000 digitala abonnenter i Norden.