Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertyga en tvivlare: Varför Mac, nu igen?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, jag har använt Macar i uppåt två tredjedelar av mitt liv. Efter klassiska Macar som Mac Plus, SE och Portable, via Performa 5200, Powerbook 170 och en skinande röd Imac DV+ börjar det nu bli dags för min 12-tums Powerbook G4 att uppsöka de sälla jaktmarkerna.

Och i väntan på Merom-Macbook Pro börjar jag plötsligt tvivla: Vad var det nu igen som gjorde Mac så fantastiskt att jag gärna pungar ut tjugo surt beskattade papp vart tredje år för en ny burk? Jag har nog aldrig under 20 år varit så loj i min Macövertygelse som just nu.

Och nej, jag sneglar förstås inte på Windows, utan på Ubuntu, som ju rullar gratis och öppet på hälften så dyra maskiner och som ju har minst lika mycket charm som OS X.

Skulle någon vilja hjälpa mig tillbaka in på den smala Mac-vägen..?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-04 01:44

Linux, och därmed Ubuntu, är bara gratis om din fritid är gratis. Man måste alltid pillra en hel del för att få Ubuntu att fungera ordentligt. Kanske inte så länge varje gång, men sett till hur mycket det måste göras blir de där minuterna snabbt flera timmar.

Ubuntu levereras i distributioner ca två gånger om året. I realiteten innebär det att du behöver göra grundliga uppgraderingar av ditt operativsystem var sjätte månad.

Jag är också skeptisk till talet om Linux' säkerhet. Även om grundsystemet är någorlunda säkert vet jag ingen som nöjer sig med detta. Snart har man både webb- och databasserver på sin kontorsapparat, kanske ytterligare några program. Visst kan du installera en brandvägg, men då är du tillbaka till det eviga konfigurerandet igen.

Eller med andra ord. Linux har ofta jättebra verktyg - men är samtidigt ofta jättekrångligt att hantera. Jag använder det till ett fåtal saker en gång i veckan och då är krånglet hanterbart (knappt). Jag har nog inte funnit charmen med Ubuntu ännu, den kanske gömmer sig i något skrymsle i [FONT="Courier New"]/etc/[/FONT] jag ännu inte letat i.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 08:29

Jag tycker att du definitivt skall börja köra Ubuntu, men du behöver ju inte skrota någon Mac-dator för det! Man kan ha två datorer, speciellt som Ubuntu inte behöver något dyrt.

Själv så körde jag enbart Linux (SuSE) på min laptop i ett antal år innan jag skaffade mig en Mac. Den största fördelen som jag ser det med Mac är att det mesta bara fungerar utan att man behöver mecka. Sedan tycker jag att Spotlight ger ett lyft. Och programmen i iLife är enkla och smidiga, fungerar på likartat sätt, och har sällan lika bra motsvarigheter på Linux-sidan. Enkelt med vilo-läget (funkade aldrig på min Linux-laptop).

Men det finns andra saker där jag tycker Linux fungerar bättre. T.ex. att få ordning på svenska tecken med UTF-8 i terminal-miljö.

Då jag uppgraderar min 12" PB G4 skall jag få en Mac laptop där jag kommer att köra Linux parallellt i en virtuell maskin. Det dagliga skrivbordsjoxet, surf, mail, läsa dokument, foton, etc, kommer att gå i Macen. Programmeringsgrejor, mixtrande, utprovande av programvaror, lärande, kommer att gå mycket på Linux.

Jag kör Mac, Linux och Windows - fast mest Mac, absolut.

Det som fick mig att fastna för Macen var de fina utvecklingsverktygen och de bra, lättanvända nyttoprogrammen samt att systemet var så underbart intuitivt och lättskött. Jag menar, ett system som rullar med TVÅ filer på skivan! Resten bestämmer man själv. Och programmen var en enda fil som man lade var man ville.

Alla de program jag kom till Macen för är borta nu, till och med PageMaker. AppleWorks har en viss koppling till MacWrite och MacDraw, men det är allt. De suveräna utvecklingsverktygen har ersatts av ett slarvigt designat monster. Nyttoprogrammen har ersatts av överkomplicerade härken som vräker in nya finesser för att sälja nya versioner i stället för att fokusera på det viktigaste. Och OSX är inte alls så enkelt och lättskött, man får inte göra som man vill, det är en massa påtvingad struktur och en del riktiga mossigheter som jag trodde jag skulle slippa. Till på köpet fanns länge inte det suveräna tillägget "Default Folder" till OSX, ett navigationsverktyg som gjorde OS9 helt överlägset allt annat. Och ovanpå det så var OSX så långsamt att det var pinsamt.

När det blir så så ifrågasätter man förstås, man får jobba på vart man skall, prova en massa alternativprogram, och även testa andra lösningar, försöka göra det med öppna ögon.

Windows vill jag inte till på heltid, det var en del av verksamheten redan innan, och jag har alltid upplevt det som fyrkantigt och svårjobbat. Det gör jag fortfarande. Filbläddring är klumpigt, det är mycket strul med drivrutiner och varje gång man ska göra något ska virusskyddet tugga igenom skivan.

Linux gav jag mig på på allvar först nyligen. Numera står det en Linuxdator under skrivbordet (med en Windows-barebone ovanpå och en G5 bredvid). Jag har testat flera olika distar, Debian, Ubuntu och CentOS (baserad på RHEL). Det var en intressant upplevelse. Debian kunde jag snart avfärda, det är föråldrat. Ubuntu gav jag upp när det inte kunde hantera mina USB-minnen automatiskt, och jag kände mig i alla fall inte hemma i det. CentOS klarade det galant, det trivdes jag bra i. Det är nästan en smula Macigt. När mina USB-minnen kommer upp på skrivbordet känner jag mig som hemma. Skönt med flera arbetsytor också.

Men CentOS är inte lika kul när man ska installera något som inte följer med från början. Det tog flera dagar att lura ut hur man skulle installera FGLRX (tjusigt namn, typiskt Linux) så att ATI-grafikkortet fick accelererad grafik. Varje gång man ska installera program så får man jaga runt i tre-fyra olika pakethanterare och till slut får man ladda ner och installera lite på måfå, och ibland funkar det, ofta inte.

Efter den erfarenheten växte OSX på allvar. OSX kan inte, vare sig i prestanda eller i lätthanterlighet, konkurrera med OS9, det är tråkigt, men om man ser det som en bekymmersfri lyx-Linux så stämmer det desto bättre, man får stabiliteten men inte trasslet. Enda gången det strular med OSX är när man ska installera något Unix-program för X, dvs ett program som inte alls är Mac-anpassat utan är i samma råddiga paketvärld som Linux. Annars går installationerna alltid smärtfritt, och jag känner att jag fick något för pengarna.

Vad gäller de underbara Mac-programmen så jobbar jag vidare på det. Det tar lång tid att ersätta en programpark man byggt upp under mer än tio år, speciellt de mer avancerade. Jag har äntligen kommit till en vettig lösning på utvecklingsverktygen, och de andra är något lättare. Default Folder är numera likvärdigt med OS9, så nu är navigationen bra. Min OSX-programpark växer bit för bit. Vad gäller hastigheten så har jag numera som princip att det skall vara 1 Gb eller mer i en OSX-dator, annars får man skylla sig själv - och min Pismo går som tåget med Tiger!

Så jag har utvärderat, omvärderat, installerat, och även om det finns en del saker kvar att lösa så är jag säker, OSX är den bästa lösningen. Men det var inget jag tog för givet.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-04 09:59
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har äntligen kommit till en vettig lösning på utvecklingsverktygen, och de andra är något lättare.

Nu blev jag nyfiken Vad är det för lösning??

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-04 12:35
Ursprungligen av rhesus:

Ja berätta

Ursprungligen av rhesus:

Nja, jag ska inte säga för mycket än, det är interna saker än så länge. Men den är bra - för mig i alla fall.

Ursprungligen av halsnalle:

Och i väntan på Merom-Macbook Pro börjar jag plötsligt tvivla: Vad var det nu igen som gjorde Mac så fantastiskt att jag gärna pungar ut tjugo surt beskattade papp vart tredje år för en ny burk? Jag har nog aldrig under 20 år varit så loj i min Macövertygelse som just nu.

En orsak till tvivel kan vara att skillnaderna inte är lika klara nu som för 10-20 år sedan.
Och det kan ju vara så att de skäl du hade till att välja Mac senast inte finns längre?

Jag tycker fortfarande att Mac erbjuder en oöverträffad kombination av pris, prestanda och funktionalitet. Ja, det finna både billigare alternativ och med bättre prestanda. Men med tanke på vad man får för pengarna tycker jag fortfarande att en mac är "prisvärd" (Och ja, jag betalar gärna lite extra för bra design). Prestanda är helt ok. Och funktionalitet i världsklass.

(Jag jobbar i blandad miljö på jobbet, fast kanske 85 % Win. Hemma är det dock 100% Mac)

Edit: Tappade ord

Ursprungligen av MagnusB:

En orsak till tvivel kan vara att skillnaderna inte är lika klara nu som för 10-20 år sedan. Och det kan ju vara så att de skäl du hade till att välja Mac senast inte finns längre?

Precis, det är väl en bra sammanfattning av första halvan av mitt långa inlägg. Då tittar man noga efter, jämför med alternativen och ser att det även idag finns mycket bra skäl att satsa på Macen. Det är bara inte riktigt samma anledningar.

Övertyga en tvivlare: Varför Mac, nu igen?

SVAR: om en ny inte Mac inte tillfredställer dig så kommer ingen dator någonsin göra det ..

skälv kört PC i 12 år .. och med stor säkerhet kommer jag aldrig mera köra PC igen...

Ursprungligen av Tussen69:

om en ny inte Mac inte tillfredställer dig så kommer ingen dator någonsin göra det

Det är så sant så

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 13:55

Windows använder man väl om man MÅSTE, inte därför att man vill. Jag använder Mac, och enbart Mac, därför att jag vill använda det och därför att alla program och verktyg jag behöver finns för den plattformen.

Det är i stort sett en fråga om hur mycket tid man är beredd att lägga ner på att få ett system man är nöjd med. Ubuntu är ett mycket bra OS och den som säger att de fria skrivbordsmiljöerna inte håller måttet är ute och yrar. På mitt förra jobb satt jag vid en Debian-maskin med Xfce ("gnome light") som skrivbordsmiljö och var hur nöjd och effektiv som helst - men då hade jag bokstavligen lagt dagar på att få allt att fungera som jag ville. Och då fick jag ändå finna mig i att program i "KDE-land" inte kom väl överens med Gnome-program och allt det där.

Så, som sagt går det utmärkt att köra Ubuntu eller valfri annan distro. Det enda är att OS X erbjuder en i varje detalj genomtänkt skrivbordsmiljö som fortfarande saknar motstycke i linuxvärlden, och allting fungerar rakt av utan problem. Ungefär som att köpa en fabriksny bil i stället för en som är tjugo år gammal - båda klarar sin uppgift klanderfritt, men den sistnämnda kräver mycket mer tid och ompyssling.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 15:47

Tvivlar du är det uppenbarligen inget viktigt beslut för dig. Köp en pc.

1
Bevaka tråden