Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk utan att förlora någonting!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 00:43

Hej!

Funderar starkt på att uppgradera hårddisken i min macbook från de nuvarande 60gb till något mer rymliga 120gb.

Det som håller mig tillbaka är risken att förlora alla program jag installerat, med inställningar, itunes bibliotek osv. Det skulle vara väldigt tidsförödande för mig helt enkelt. Nu undrar jag om det finns någon möjlig metod för att bara kopiera över allting till en större disk? (Vad jag förstått så är osx operativsystem mer förlåtande än windows dito)

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-07 01:11

Torka tårarna. Det borde gå att lösa enkelt med Firewire Target mode.

1. Kopiera allt (med T-mode) till en annan Mac.
2. Byt disk.
3. Kopiera tillbaka till MB med ny disk.

Någon har säkert invändningar och/eller bättre tips, så jag tror du inte behöver vänta på rätt svar speciellt länge.

• Oregistrerad
  • 2006-09-07 02:19

Har ingen annan mac att tillgå, har nyligen switchat s allt jag kommer åt är en pc över lan.
Vad innebär Firewire T-mode? På irc blev jag tipsat om Carbon Copy Cloner och SuperDuper!, någon som har erfarenhet av och kan rekommendera någon av dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 07:49

Jag köpte en 120G HD till min MacBook och samtidigt en extern låda för 2,5" SATA. Sen satte jag den nya disken i lådan, kopierade hela den interna hårddisken med SuperDuper! och bytte plats på diskarna. Voilà! Som bonus har du nu en extern HD att göra backuper till.

Se bara till att ge den nya disken samma namn som den gamla, det var någon inställning som blev lite konstig när jag inte gjorde det.

Jag bytte nyligen min HD i min Powerbook och gjorde på samma sätt som steli, monterade nya disken i externt kabinettm gjorde en kopia med SuperDuper till externa disken och monterade därefter in nya kopian i maskinen.

Jag har gjort på detta sätt ngr gånger i sb med HD-byten och det har alltid fungerat bra.

Vet ej säkert om det behövs, men för säkerhets skull jag har aktiverat root-kontot och kört min kopia inloggad som root-användare (läs manualen om root-konto och hur man aktiverar!)

1
Bevaka tråden