Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkshjälp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har 2 olika modem hemma och när jag kopla ihop pcn hemma med min mac så sluta blev internet anslutningarna konstiga.
Internet fungerar antingen på pc eller på macen.
Vad gör jag för fel?
Modemen är båda kopplade till switchern eftersom vi bara har ett nätverkskort i datorerna.
Sedan så undrar jag hur jag ska göra för att få kontakt med pcn och få tillgång till des filer.
Som ni ser så är ag en nybörjare så jag skulle uppskata all informationoch hjälp för jag behöver verkligen hjälp.
Tack

så jag måste skaffa en router då?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 16:11

Har du bredband ? Om så är fallet, varför har du två modem ?

Med modem antar jag att du menar adsl-modem? Det ska räcka med ett, sen köper du en router och kopplar de till och därefter kopplar du datorerna till routern.

jag har två kabel modem eftersom det inte ska bli några bråk om hastighet.
Jag undrar också hur jag gör på pcn för att datorerna ska tilldelas olika ip-adresser?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-09 18:36

Det låter som om du borde skaffa en router.
Modem --> Router --> Pc & Mac

Tp sladden från modemet in i routern. I routern har du något som kallas DHCP som sköter om ip-adresserna så det behöver du inte bekymra dig.

Låter som du nu kör antingen mac eller pc? Du kan köra båda. Samtidigt.

Låter ju lite ovanligt med 2 modem, men har du de o din ISP har satt dom inställningarna ska de väl bara va o koppla 1 dator till varje modem. Men du måste väl ha 2 olika telelinor till dom då eller, har aldrig hört nån som kört 2 modem på samma telelina..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-09-10 21:41
Ursprungligen av Johan S:

Men du måste väl ha 2 olika telelinor till dom då eller, har aldrig hört nån som kört 2 modem på samma telelina..

Kabelmodem = inkopplat på KabelTV-nätet, dvs ej kopplad till telenätet.
Allt som krävs är ett uttag/kabelmodem.

Standarden är DOCSIS (EURODOCSIS i Europa)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-09-12 06:51

Har du två modem så ska du inte ha någon koppling mellan dom dvs inte kopplade till samma switch. Så antingen bör du skaffa en router (NAT) och dela på ett modemet så kan du enkelt dela filer mellan, andra sättet är att koppla ihop modem och dator var för sig. I det senare fallet kan man inte dela filer mellan datorerna.

Om jag förstått det rätt så kopplar du två modem till en switch och då lär modemet eller CMTS:en tycka illa om det och stänga av, alt så blir det en som är snabbare på att svara på DHCP så du kan endå bara använda ett modem.

Kabeltv modem går bra att sätta flera i samma hus bara man har ett uttag /modem som håller rätt signalnivå vilket kan vara lite problematiskt i praktiken men används inom en del kommuner på små verkstamheter som dagis som inte har fiber.

1
Bevaka tråden