- Gäst
- Oregistrerad ●
DVD Studio Pro måste du ha.
Eller så kan du göra en SVCD med t.e.x FFMPEGX (kolla på versiontracker.com)
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Ok...förstår jag dig rätt?
Om jag införskaffar DVD studio pro, då kan jag göra VOB filer som jag kan bränna i en vanlig Cd brännare.
Som sen spelas upp i en konsument DVD spelare.
funkar det ?
quote:Skapades ursprungligen av: carbon:
Jo, Toast klarar det.
Jag tror dig, men tyvärr lyckas inte jag
Tog en mpg film och konverterade den till svcd i ffmpegx och valde video cd i toast och fick meddelandet: ... can not be used to create a video cd because it is not in a format that QT supports.
Finns det nå´n plug-in som gör att QT stödjer SVCD?
Det är många frågor som ploppar upp angående ämnet. Vad är/när används t.ex. formatet Multitrack CD-ROM XA?
Nej du, Video CD är en helt annan sak.
VCD är MPEG1 och SVCD är MPEG2. Tittar bäst i OS X gör du med VLC (http://www.videolan.org/)
Toast VCD plugin är en MPEG1 codec för Quicktime.
Välj CD ROM XA i Toast. Dra och släpp dina skapade imagefiler.
Bränn.
[ 08 December 2002, 14:44: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]
quote:
------------------------------------------------------------------------
Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Ok...förstår jag dig rätt?
Om jag införskaffar DVD studio pro, då kan jag göra VOB filer som jag kan bränna i en vanlig Cd brännare.
Som sen spelas upp i en konsument DVD spelare.
funkar det ?
vet du Cristopher?
Nej, du kan inte i princip göra en DVD av en CDR som kan spelas upp i en konsument DVDspelare.
Det har du SVCD till. Som även det är MPEG2 (som DVD) fast med lite fler begränsningar (som upplösning och lite andra små saker)
Christopher, det vill sig inte. Får meddelandet: Warning: The length of "Amazon SVCD" is not a multiple of the sector size.
När FFMPEGX var klar med konverteringen så hade filen ingen ikån (inget program som kände igen den) vad skall det vara för ändelse? När man skriver dit .mpg så känner ju QT igen den, vilket inte betyder att den går att spela upp eller bränna som SVCD för den delen
quote:Skapades ursprungligen av: dp:
ok... vad är det som inte funkar.
VOB fil är en VOB fil även om den ligger på cd eller?
Visst, du kan bränna en VOB fil till en CDR. Men du kan inte skapa DVDns filsystem på en CDR. Varav det blir lite svårt att spela upp den på en DVDspelare.
quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Christopher, det vill sig inte. Får meddelandet: Warning: The length of "Amazon SVCD" is not a multiple of the sector size.
När FFMPEGX var klar med konverteringen så hade filen ingen ikån (inget program som kände igen den) vad skall det vara för ändelse? När man skriver dit .mpg så känner ju QT igen den, vilket inte betyder att den går att spela upp eller bränna som SVCD för den delen
Ok, hur stor blir filen? Och vilken filändelse har den?
Mpg filen är ursprungligen 217 MB stor och landar på 178 MB efter konvertering.
Men jag skall testa vidare lite, det är själövklart jag som gör fel någonstans.
Fick nyss (under mitt 2:a försök) upp ett meddelande som sa att jag måste inst. "mpeg2enc binary file first"
Vi får se om jag lyckas...
Tack!
Mpg filen är ursprungligen 217 MB stor och landar på 178 MB efter konvertering.
Men jag skall testa vidare lite, det är själövklart jag som gör fel någonstans.
Fick nyss (under mitt 2:a försök) upp ett meddelande som sa att jag måste inst. "mpeg2enc binary file first"
Vi får se om jag lyckas...
Tack!
Testa detta istället. Ladda ner VCDtoolsX 1.1 om du inte har det redan. (se filarkivet)
1. Starta VCDtoolsX 1.1. Klicka på vcdXgen, välj din MPEG-2 (svcd) fil och generera en xml-fil.
2. Sen klickar du på vcdXbuild. Välj .xml filen och gör .img filer.
3. Välj "videocd_01.img" och "videocd_02.img".
Bränn i Toast "Multitrack XA mode".
Klart!
OBS! Använd inte "videocd_02_pregap.img" eller "videocd.toc".
Tack carbon, kanske provar på det, men vill först lära mig att hantera FFMPEGX. Verkar vara ett kompetent program
Kikade lite på den andra tråden också.
Det här är hur enkelt som helst på en PC med Nero. Hade jag råd skulle jag skaffa en PC också. Den har sina fördelar även om jag ABSOLUT inte föredrar windows...
Kära Christopher: Nu var det dax igen, fattar inte att jag aldrig får nå´t gjort i terminalen:
Vart exakt är det jag skall kopiera mpeg2enc till?
Kommer det aldrig att komma ut en bok som på ett enkelt vis förklarar hur man hanterar terminalen på svenska må tro?
"Det här är hur enkelt som helst på en PC med Nero."
?? du menar bränna fungerande CD skivor medVIDEO_TS mapp som funkar i DVD spelare ???
Att bränna en SVCD fil ja. Har brännt några på mina föräldrars PC. Funkar kanon på min enkla konsument DVD: Pioneer DV-350
man kan bränna ett DVDprojekt på CD-R. mest för testmöjligheter då. dvd-spelaren kan inte läsa så snabbt från en CD så film som är kodad i hög bitrate går inte att spela. det beror på att "pits":en(hålen som är brända på disken) och "lands" på en CD är större än på en DVD vilket gör att CD:n måste snurra mycket snabbare än en DVD.
men testa menyer och liknande borde inte vara några problem.
stoppa in en CD i din brännare
välj DVD i toast
lägg in Video_TS & AUDIO_TS
bränn.
det är inte så många DVDspelare som klarar spela skivorna. Mac & Win spelare brukar klara det.
Visst ditt problem är DVD och jag passade på att börja ställa frågor om SVCD i denna tråd. Ber om ursäkt för detta och hoppas på att du har överseende med det.
Christopher sade ju följande: "Nej, du kan inte i princip göra en DVD av en CDR som kan spelas upp i en konsument DVDspelare.
Det har du SVCD till. Som även det är MPEG2 (som DVD) fast med lite fler begränsningar (som upplösning och lite andra små saker)"
Därför tyckte jag det var okej att forsätta på ämnet SVCD
:rolleyes:
"Testa detta istället. Ladda ner VCDtoolsX 1.1 om du inte har det redan. (se filarkivet)
1. Starta VCDtoolsX 1.1. Klicka på vcdXgen, välj din MPEG-2 (svcd) fil och generera en xml-fil.
Klart!
OBS! Använd inte "videocd_02_pregap.img" eller "videocd.toc". "
Ok.,funkar men de hackar lite i bild & ljud.
vad kan de va?
Vart exakt är det jag skall kopiera mpeg2enc till?
Den vill att du ska kopiera filen mpeg2enc från din hemkatalog till katalogen /usr/bin
sudo cp /Users/Chihan/mpeg2enc /usr/bin/mpeg2enc
Då hamnar din fil som du har sparat ned under /Users/Chihan/ att hamna under mappen /usr/bin.
Sedan ska du ändra behörigheten på filen du lagt i /usr/bin
sudo chmod 755 /usr/bin/mpeg2enc
Och sist göra en rehash för uppdatera sökvägsvariabeln.
"Testa detta istället. Ladda ner VCDtoolsX 1.1 om du inte har det redan. (se filarkivet)
Klart!
OBS! Använd inte "videocd_02_pregap.img" eller "videocd.toc". "
Ok.,funkar men de hackar lite i bild & ljud.
vad kan de va?
Hackar det när du ser på Tvn via en DVDspelare, eller?
[ 08 December 2002, 21:14: Meddelandet ändrat av: carbon ]