Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD på CD ?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-12-08 21:18

japp.. hackar i datorn me...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-08 21:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dp:
japp.. hackar i datorn me...

Hackade mpeg filen även innan du brännde?

• Oregistrerad
  • 2002-12-08 21:28

nix

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-08 23:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
... /Users/Chihan/ ...

Oops, blev ett h förmycket i ditt namn. Sorry

Du är förlåten min vän

Dessvärre kom jag inte längre än hit:

Terminalen verkar för tillfället vara ett oövervinnerligt hinder för mig. Är jag ensam om att känna så?!

Tack till er alla som försöker hjälpa till...

[ 08 December 2002, 23:13: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-08 23:27

Måste bara nämna att jag har testat vcdtoolsX men det vill inte fungera riktigt. När jag laddar en mpg fil (ca:30 MB i detta fall), anger destination ( en mapp med namnet SVCD på skrivbordet) och slutligen trycker på start så skapas bara ett xml dokument på 4KB. Det är väl också meningen att start knappen skall ändra text till "stop" och att "spiralen" skall snurra så man förstår att det händer nåt.

Icke sa Nicke

Skall nu testa vcd builder som visst fixar svcd också. Vad tror ni, 3:e gången gilt eller?

[ 08 December 2002, 23:28: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-08 23:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Cihan:
Terminalen verkar för tillfället vara ett oövervinnerligt hinder för mig. Är jag ensam om att känna så?!

Tack till er alla som försöker hjälpa till...

Du ska ta bort tecknet ~ för /Users. Tildetecknet betyder "hemkatalogen". Så antingen skriver du ~/filnamn eller /Users/användarnamn/filnamn

Då kommer det att fungera bättre.

Det finns bra HOWTO-filer på www.linux.org som kan berätta lite mer om unix-kommandon. Det tar lite tid om man inte är van. Men det är ganska roligt när man börja kunna lite.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-08 23:43

Chian,
Var inte orolig. Xml filen blir så liten. Jag har en film på 793 Mb där Xml filen endast är 12 k.
När du trycker på Start sätter den igång. Under tiden den håller på att jobba står det Stop. När den är klar står det Start igen. Det går snabbt, några minuter.

[ 08 December 2002, 23:45: Meddelandet ändrat av: carbon ]

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-09 00:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carbon:
Chian,
... Under tiden den håller på att jobba står det Stop. När den är klar står det Start igen. Det går snabbt, några minuter.

Texten går aldrig över till stop, det hela stannar av när xml filen har skapats.

Med VCD Builder kom jag en bit i alla fall så nu har jag två icke fungerande skivor i handen...

Men jag har kommit på en enkel lösning: Jobba ihop ca:10 papp och bygg en pc, så har man nåt som man kan köra lite bil/rallyspel på också

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-09 00:51

Puppet: Du menar så här:

Som du ser så vill det sig inte och jag har aldrig lyckats få nå´t gjort i terminalen

Men ett stort tack för visad hjälpsamhet.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-09 00:56

Carbon: Tack till dig också. Fattar inte varför programmet inte fungerar, vad det är som stör. Mitt system är nyistallerat...

Hur som helst, jag lägger det här åt sidan så länge

God natt på er alla 99mac forum besökare

Citat:

Carbon: Tack till dig också. Fattar inte varför programmet inte fungerar, vad det är som stör. Mitt system är nyistallerat...

Du kanske skall installera Developers Tools?

Du har ju inget mellanrum i din copy rad. /Users/blabla /usr/bin nu har allt ihopskrivet.

Du ser ju att när du skrivit din sudo cp bla bla rad så kommer hjälp texter upp för hur man anger ett copy kommando. = FEL

När du utfört en copy skall du bara få en ny prompt. Inte så konstigt att det inte fungerar..

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-10 02:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Du har ju inget mellanrum i din copy rad. /Users/blabla /usr/bin nu har allt ihopskrivet.

Du ser ju att när du skrivit din sudo cp bla bla rad så kommer hjälp texter upp för hur man anger ett copy kommando. = FEL

När du utfört en copy skall du bara få en ny prompt. Inte så konstigt att det inte fungerar..

Fattar inte ett smack av terminalen och dess olika kommandon men fick tillslut ordning på det där igårnatt.

Det var desto knepigare att koda en SVCD fil i FFMPEGX. Lyckades en gång, slutresultatet blev 6 .img filer + 4 mpg. Brände .img filerna i Toast 5.1.4 men kunde bara spela upp ca: 30 sekunder av den ursprungligen drygt 2 minuter långa .mov filen på DVD:n som är kopplad till TV:n.

Han sabba 2 CD-RW och 3 CD-R skivor på kuppen :rolleyes:

[ 10 December 2002, 03:56: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-10 02:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

Du kanske skall installera Developers Tools?

Det var helt och hållet mitt fel, inte programmets. Missade ett steg i processen. Funkade efter att jag kom på mitt misstag :rolleyes:

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-10 04:08

Christopher: Har laddat ner Minority.Report.2002.PROPER.DVDRip.SVCD.CD1.mpg (och självklart CD2) från DC. Den har ju ändelsen mpg, kommer det gå att bränna den i Toast 5.1.4 som jag har? Har du gjort en liknande operation. Den filen är ju antagligen skapad i ett "PC" codec/program

Tack på förhand

Oj oj oj klockan är ju över 4! Vad håller jag på med?

Natti natti...

• Medlem
  • 2002-12-10 07:54

SVCD är SVCD, det är trots allt en standard så vem/vad som genererade den ska inte spela någon roll. Bara att generera en SVCD-image av filerna, nu använder jag ett annat verktyg (betatest "Gumby") än VCD Builder men vissa DVD-spelare (min Pioneer DV-525 t.e.x.) behöver ett initialt gap för att hantera SVCD. Detta kan vara ett problem om du får en förgenererad image av någon =P.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-10 09:57

Men Lukas, det som genererade filen ifråga sätter ju ändelsen .mpg och när man lägger på en sån fil i Toast (i Multitrack CD-ROM XA) dyker alltid detta meddelande upp:

Går inte att bränna den som VCD heller. Inte för att jag är ute efter det, men ville bara prova om det går, när man valt Video CD:

Ursäkta mig, missade att göra som du sa: "Bara att generera en SVCD-image av filerna,..." :rolleyes:

Skall testa när jag får tid.

[ 10 December 2002, 11:38: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

Toast bränner väl bara "sina egna" (exporterade) MPEGs till VCD?

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-10 11:31

Antagligen.

Nå´n som har erfarenhet av NeroMAX?

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-10 12:01

Till Lukas och alla andra som är intresserade:

Detta är helt klart en problemfylld sysselsättning!

Som man kan läsa i varningstexten så har dom sista ca: 300 megge ignorerats. Image filen borde väl hamna på ca: 790 MB...

... men blev endast 496,3 MB.

Har inga planer på att sumpa en skiva till genom att bränna det här.

Later guys!

[ 10 December 2002, 12:03: Meddelandet ändrat av: Cihan ]

Bevaka tråden