quote:Skapades ursprungligen av: Plisken:
Har fastnat för Sony. Någon som har erfarenheter av TRV 50? Är den verkligen 5000 kronor bättre än TRV 25?
Är tackam för alla synpunkter på dessa kameror. Vad behöver jag för att koppla in kameran till en G4 med firewireanslutning?
Jag har en TRV 25. (Jag är ren amatör vad gäller att filma kan jag säga med en gång. Fotograferar mycket på konserter och sånt.) Kameran gör väl ungefär vad den ska vad gäller att filma, men den var inte det lyft för filmandet som jag hoppats på. Digitalkameran lyfte stillbildsfotograferandet till oanade höjder, digitalfilmandet är mest ett "jaså" än så länge.
Prata med Macen går som en dans. Det är bara att koppla in och be iMovie (eller Final Cut, men jag nöjer mej med iMovie än så länge) att hämta från den.
Massor av disk behöver man, och jag kan inte på något sätt räkna ut hur jag ska spara mina filmer som MPEG eller QuickTime utan att det ser ut som skit. Standardförslagen ger riktigt risiga filmer fast orginalfilmen ser fin ut. Det känns som om mina filmer ska arkiveras på sina DV-band och ingenting annat. Lite trist, jag har inte lyckats göra nåt som ens kan ligga på nätet som kul småklipp eller på CD. Varken lättare eller bättre än min gamla VHS-C-kamera för sån användning. Snarare sämre, för överföring och kodning tar mer tid trots snabbare dator.
Fundera inte ens på att använda kameran till stillbilder. Sony skryter med 1 megapixel, men jag har aldrig tagit en stillbild som har kvalitet motsvarande mer än 1/4 (och stillbilder är jag bra på)! Jag är inte chockad över detta, jag vet att videokameror är bäst på att filma och stillbildskameror är bäst på stillbilder, men här är det fråga om bilder som om man har tur kan användas på nätet, i litet format, sådär 300-400 pixlar brett.
Det verkar som om det kan finnas en del punkter där TRV-50 kan vara bättre, men de största problemen är nog bara jag som inte kan knepen än. Kanske.