Många utav oss här på 99mac är utvecklare med djupa kunskaper i både unix-system och OS X, andra har djupa kunskaper inom video, musik och bildproduktion. Personligen tycker jag detta forum har djupare kompetens i ett bredare område än många stora forum som sweclockers och idgs forum.
Vi har en otroligt mogen användargrupp. Om man följt tråden om utgången på Valet år 2006 så vet man att 99mac hur seriös användargrupp det verkligen har. Inte sett något forum som haft den klass på diskussionerna om ett sådant känsligt ämne.
Att vissa trådar förblir osvarade är synd ja. Ibland försvinner trådar in i mängden, rätt personer ser inte tråden. Eller att problemet kan vara utav sådan art att det är svårt att hjälpa, kanske utav för lite information eller bara ett udda fel.
Personligen undviker jag forum som IDGs för att det är alldeles för många omogna, okunniga personer där. Om du har tittat in på Sweclockers och ställt en lite mer teknisk avancerad fråga i UNIX-forumet kommer du med största sannolikhet inte få hjälp.
Att hjälpa folk är inte alltid enkelt. Oftast måste man upplevt problemet själv för att hjälpa med de tyngre frågorna. Vilket skalar bort en stor del utav de som läser tråden.
Sedan är det så att det är fler som har djup kunskap i Windows än i OS X. Vilket gör att det är fler personer som kan svara på dina Windowsproblem i ett Windowsforum.
Du jämför svenska macare mot amerikanska. Vilken site syftar du på som har djupare kunskap där?
En grej att komma ihåg är att det är 290miljoner amerikaner och 9miljoner svenskar.
Större samlad kunskapsbank som tar diskussionerna på Engelska jämfört med Svenska. Och då är det fler som kan hjälpa dig med svåra problem. Alltså fler som kan upptäcka din tråd.
Men det skulle vara bra med ett exempel. För jag har inte sett något.
Om jag har problem med en HP Netserver. Något riktigt skumt problem med någon form utav boot-error-meddelande eller liknande? Var ställer jag en sådan fråga. Ganska liten chans att någon på sweclockers eller idg eller fz kan svara på sådana frågor. Eftersom medelåldern är ganska ung och oerfaren. Det finns några undantag.
Har du problem med en Xserve finns det säkerligen hjälp här på forumet. Finns en hel bunt med folk som arbetar med Xserves.