Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture uppdateras till 1.5

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Den genomsnittlige Aperture-användare är nog en proffsfotograf, och det när nog få av dem som använder just 99.se för att diskutera Aperture, det gör man effektivare på andra sajter tror jag.

Men jag har tagit steget och är mycket nöjd. Man behöver Photoshop allt mer sällan.

Hur lockar vi in svensktalande proffsfotografer till kommande 99foto då? Några tips?

Ursprungligen av Björnström:

Hur lockar vi in svensktalande proffsfotografer till kommande 99foto då? Några tips?

Bra fråga. Jag är rätt skeptisk till ännu ett foto-forum, det finns många etablerade redan, såväl svensk- som engelskspråkiga. Aperture-användaren befinner sig redan i en engelsk kontext och jag har svårt att se att ett svenskt forum (utöver t.ex. fotosidan.se) skulle tillföra så mycket. Jag behöver bara se på hur jag själv fungerar; om jag har en fundering över något i Aperture så går jag till Apples diskussioner, O'Reillys utmärkta sajt eller en annan där jag vet att proffs samlas.

Så det blir väl en klassisk positioneringsfråga. Vad saknar konkurrenterna som vi kan tillföra, vad kan vi göra bättre än de, etc etc. En kombination av O'Reillys sajt med artiklar, bloggande proffs och ett diskussionsforum som håller hög klass (moderering och fokus på området, motverkande av chatt-sjuka) kanske är en bra skiss att börja med.

Lunchdags!

Jag tror vi får svårt att locka speciellt många proffs, som Per skriver så finns det flera rätt etablerade forum. De vi kan locka är möjligtvis de som gärna ser mackopplingen, som vi snacka foto + mac.

Men fördelen med 99.se är ju att våra undersajter inte behöver vara av en viss storlek för att fungera. Förut när det var egna forum krävdes det en viss mängd användare för att inte verka dött, men nu när allt är en del av 99.se spelar det mindre roll.

En sån som jag som redan hänger på 99.se och ibland vill snacka digitalfoto är nog en troligare målgrupp än Sveriges samlade proffsfotografkår. Och när jag har hårdvaran för det så kommer jag nog också att bli Apertureanvändare. Men det programmet rimmar rätt illa med en iBook.

Bevaka tråden