Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur exportera radbrytning till textfil?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Ett antal fält skall genom ett beräkningsfält slås ihop till ett nytt fält. I detta nya fält inkluderas radbrytningar, och i beräkningsfältet presenteras allt som det skall.

Men, nu skall det här beräkningsfältet exporteras ut till en textfil och radbrytningarna skall bibehållas. Hur skall detta ske på enklast möjliga vis?

Jag har nu testat att ersätta radbrytningstecknet med olika kombinationer av bland annat \r, \n , <CR>, <LF> och liknande, men inget fungerar. Finns det någon enkel lösning?

Kruxet är egentligen att data i en Macbaserad Filemakerserver skall exporteras ut i en textfil som sedan skall importeras in i ett Windowsbaserat redovisningssytem.

//Mikael

Det finns ett särskilt radbrytningstecken som används i beräkningsfält. Problemet är dock att det ger en mac-radbrytning, men antagligen behöver du kombinationen CRLF.

Det enda tillförlitliga sättet jag funnit är att i efterhand byta ut mac-radbrytningen mot en windowsdito med hjälp av AppleScript eller ShellScript

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns ett särskilt radbrytningstecken som används i beräkningsfält. Problemet är dock att det ger en mac-radbrytning, men antagligen behöver du kombinationen CRLF.

Jag tycker i och för sig som att det tecknet bara genererar en radbrytning i ett fält i en FM-layout. Det finns inte kvar (varken för Mac eller PC) efter export till textfil.

Citat:

Det enda tillförlitliga sättet jag funnit är att i efterhand byta ut mac-radbrytningen mot en windowsdito med hjälp av AppleScript eller ShellScript

Sådan blir lösningen; antingen ett hederligt Applescript eller en Automatorlösning. Det verkar som att en FM-lösning blir för meckig att göra. Enklare då att ha en mapp med ett lämpligt mappkommando som fixar det hela. Då kan man exportera radbrytningarna som en textharang (t.ex. CRLF) som sedan byts mot radbrytning i mappkommandot.

//Mikael

Lösningen är att använda en plugin för att skapa filen som heter Troi File Plugin.
http://www.troi.com/software/fileplugin.html

Missa inte FAQ och artikeln "How can I create a text file that has the correct formatting for the end of line for all platforms?" här: http://www.troi.com/support/filefaq.html

"Det verkar som att en FM-lösning blir för meckig att göra." Det existerar inte.

Är det bara jag som tycker det är konstigt att FileMaker Inc efter alla år inte har en bättre lösning på det där?

Jepp, det är bara du. Problemet du beskriver uppkommer pga omständigheter utanför FM kontroll.

Visst borde det finnas en checkbox som tillåter att man väljer typ av radbrytning, på samma sätt som man kan välja teckenkodning.

Man kan dela upp ett textfält i flera poster och sedan exportera posterna. Efter varje post exporteras med automatik ett returtecken.

Det finns exempel att ladda ner på blog.mallverkstan.se.

Tackar, tackar …

Lösningen blev dock en mapp som bevakas av ett automatorscript. När en exporterad fil sparas där tar Textredigeraren över och lägger till radbrytningar där de skall vara (m h a sök och ersätt). Sedan packas den nya filen och skickas vidare med mail.

1
Bevaka tråden