Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projekt-filen inte läsbar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-12-29 00:40

Jag kom hem från Luleå igår med drygt 2 timmar julfilm. Började redigera i morse och har hållt på hela dagen, och vad är klockan nu? Halv ett på natten.

Plötsligt säger iMovie "Projektfilen är inte läsbar" och stänger programmet.

Jag tog och kopierade hela projektet men det blev inte bättre för det. Vad skall jag göra? Förutom att gråta alltså?

Jag skulle chansa på att kasta preferensfilen och se om programmet startar. Är alltså inte övertygad om att det är projektfilen som skulle vara skadad. Det skapas en ny prefsfil så detta ska inte vara någon fara...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-12-29 12:49

Tyvärr, det hjälpte inte att kasta preferensfilen.

Har som tur är inte drabbats av oläsbar fil i iMovie, men väl i andra program.

Så efter steg 1, enligt föregående skribent , har jag tagit till FileBuddy eller liknande för att kolla Type & Creator. Kollar man dessförinnan en läsbar fil och anger samma T&C på den oläsbara finns det en möjlighet att få det att fungera.

Lycka till och Gott Nytt

Tragisk hisoria måste jag säga... det händer mig också lite då och då, fast i andra program.
Mitt tips till dig är att försöka att öppna filen i något annat program och spara om den, t ex i "Final cut" eller "Avid"
Det är verkligen surt när man får sådana problem, hoppas att du får tilll det.

Jag skulle prova köra ett disk verktyg, eller prova fsck -y

Det är nog enklare än så skulle jag gissa. Om du använder Mac OS X så kanske har ställt in att systemet ska vara på Engelska...och således är iMovie förinställt på NTSC. Om svenska, så är det förinställt på PAL.

Mest troligt är det ett PAL/NTSC problem alltså. Du kan inte öppna PALprojekt om du är i NTSCläge kortfattat

Hoppas att det var det problemet.

1
Bevaka tråden